اجرای اصول کنوانسیون FATF ضمن اینکه استقلال اقتصادی کشور را مورد تهدید قرار میدهد، توانایی آن را دارد که اقتدار امنیتی ما را نیز مخدوش کرده و مسیری باشد برای نفوذ سیستمهای جاسوسی غرب در نهادهای مالی و اقتصادی کشورمان؛ ازاینرو بیان دقیق برخی از پیامدهای این کنوانسیون موجب تنویر افکار عمومی خواهد شد.
اجرای اصول کنوانسیون FATF ضمن اینکه
استقلال اقتصادی کشور را مورد تهدید قرار میدهد، توانایی آن را دارد که
اقتدار امنیتی ما را نیز مخدوش کرده و مسیری باشد برای نفوذ سیستمهای
جاسوسی غرب در نهادهای مالی و اقتصادی کشورمان؛ ازاینرو بیان دقیق برخی از
پیامدهای این کنوانسیون موجب تنویر افکار عمومی خواهد شد.
1ـ
با توجه به اثرگذاری FATF بر اقتصاد کشور در آینده شاهد پروژه ایجاد شکاف
ملی با دوگانه معیشتـ امنیت خواهیم بود؛ برای نمونه در فرودگاه مونیخ وزیر
خارجه کشورمان با امتناع یک شرکت آلمانی از فروش سوخت به ایران به دلیل
تحریمهای آمریکا مواجه میشود، در روزهای آینده همین اتفاق در داخل کشور
میافتد و هنگامی که یک شرکت خصوصی خود را در معرض تحریمهای آمریکا
میبیند ممکن است برخی از معاملهها را با افراد یا سازمانهایی که در لیست
تحریمها قرار گرفتهاند، انجام ندهد.
2ـ
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اگر چه ادعا دارد که به دنبال شفافیتهای
مالی است، اما در اصل او به دنبال فشارهای سیاسی برای مقابله با
حاکمیتهای غیر همراه با کشورهای سلطه است؛ ازاینرو از این پس شاهد یک
گروه فشار بینالمللی خواهیم بود که برای منافع و خواستههای غرب نهادهای
مالی ما را تحت فشار میگذارد تا آنها هم نهادهای سیاسی و حتی نهادهای
نظامی را تحت تأثیر خود قرار دهند تا از این طریق اهداف درخواست شده آنها
تأمین شود.
3ـ آمریکا در سالهای
گذشته بسیاری از مقامات کشورمان را در لیست تحریمهای خود قرار داده است،
اما از آنجا که مسئولان مربوطه هیچگونه اموالی در خارج از ایران ندارند که
بلوکه شود یا ممنوعالمعامله باشند، این لیستهای بلند بالا کمترین تأثیری
بر داخل کشور نداشت. گروه ویژه اقدام مالی به عنوان یک ناظر غربی از این
پس با همه افراد مورد اشاره آمریکا در داخل درگیر میشود و حسابهای آنها
را نه تنها مسدود میکند؛ بلکه تمامی تراکنشهای مالی آنها را تحت تدابیر
شدیدی مورد بازرسی قرار میدهد. اینگونه دخالتها و سرک کشیدن در حساب
شخصی مسئولان و فرماندهان نه تنها سبب آبروریزی استقلال سیاسی کشورمان
میشود؛ بلکه تحریمهای ثانویه باعث خواهد شد که مرتبطان با آنها نیز تحت
نظر و شناسایی نهادهای صهیونیستی قرار بگیرند.
4ـ
امروزه رژیم صهیونیستی و کشورهای استکباری تهدیدات خود را علیه کشورمان در
ابعاد نظامی و امنیتی افزایش دادهاند، در عین حال اعتراف میکنند که نظام
جمهوری اسلامی ایران با ایجاد گروههای مقاومت در نزدیک مرزهای رژیم
اشغالگر قدس امکان هرگونه تحرکی علیه سرزمین کشورمان به صفر رسیده است.
گروه ویژه اقدام مالی میتواند هرگونه تبادل مالی ایرانی و گروههای مقاومت
را شناسایی و قطع کند.
5ـ گروه
ویژه اقدام مالی تعریف خاصی از تروریسم و پولشویی دارد که با مبانی حاکمیتی
ما همخوانی ندارد. از دیدگاه آنان گروههای مقاومت در عراق، فلسطین، لبنان
و دیگر کشورها که دیدگاههای همگرا با ایران دارند، ذیل مجموعه تروریسم
تعریف میشوند، مهمتر از این موضوع مسئولان و نهادهای مرتبط با این
جریانها نیز تحت شمولیت تعریف تروریسم قرار میگیرند و به این ترتیب ما نه
تنها با فشارهای گروه ویژه اقدام مالی باید کنار بیاییم؛ بلکه زمزمههای
دودستگی و قطبگرایی به سمت خواستههای این نهاد بینالمللی افزایش
مییابد.
6ـ
در صورت همکاری با FATF نه تنها تحریمها علیه ایران کاهش نمییابد؛ بلکه
شاهد افزایش دامنه آن نیز خواهیم بود؛ زیرا این نهاد به اطلاعاتی که در
نرمافزار بانک مرکزی است دسترسی خواهد داشت، کما اینکه به گفته دیوید
کوهن، معاون وزیر خزانهداری آمریکا؛ یکی از مهمترین ابزارهای پیادهسازی
تحریمهای بانکی علیه ایران گروه ویژه اقدام مالی است.
7ـ
افزایش باجخواهیها روش معمول اینگونه نهادهای تحت نظر آمریکا است و این
نهاد برای رسیدن به اهدافش با وعده قرار گرفتن ایران در لیست سفید هر از
گاهی بهانه جدیدی را شروع میکند تا امتیازات بیشتری از ایران بگیرد.
نکته
پایانی اینکه، عضویت در گروه ویژه اقدام مالی سبب خواهد شد که علاوه بر
نصب نرمافزارهای خطرناکی که اطلاعات را به طور مستقیم در اختیار بیگانگان
قرار میدهند که باعث رهگیری منابع پولی و مالی میشود، سبب خواهد شد نفوذ
فیزیکی و نوعی جاسوسپروری رسمی در درون نهادهای نظام شکل بگیرد که برآیند
آن مشکلات پیچیده و سختتر برای اقتصاد ایران است؛ اقتصادی که پیش از برجام
دست به زانو راه میرفت و انتظار داشت پس از برجام روی پاهای خود بایستد،
اما با این نهاد بینالمللی کاملاً فلج و غیرکارآمد خواهد شد.