یکی از محورهای اساسی سخنان مقام معظم رهبری طی سفر به استان فارس، تشریح نگاه کلان نسبت به انقلاب اسلامی بود. ایشان در دیدار با مردم شیراز(11/2/87) و نیز دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز(14/2/87) این موضوع اساسی را برای اولین بار به صورت مفصل توضیح دادند. طرح این موضوع باتوجه به شرایط کنونی کشور دربردارند نکاتی مهم و راهگشاست. به عبارتی طرح بحث نگاه کلان نسبت به انقلاب اسلامی اهمیت و نتایج ذیل را بههمراه دارد:1- همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، نگاه کلان به انقلاب اسلامی سبب خواهد شد تا مسائل و مشکلات جزئی نتواند فرد را از هدف اصلی خود دور سازد. اولویت دادن به جزئینگری سبب میشود تا فرد از هدف اصلی غافل شده و در این شرایط استفاده از هر وسیلهای را برای رسیدن به هدف مجاز بداند. در چنین شرایطی که تبلیغات و جنگ روانی دشمن هم روزبهروز افزایش مییابد، فرد انقلابی نسخههای تجویز شده دشمن را بهترین راهکار برونرفت از مشکلات دانسته و خود به تبلیغ آن میپردازد.2- بررسی انقلاب اسلامی با نگاهی کلان همواره خبر از موفقیت و پیروزی انقلاب میدهد. به همین جهت دشمنان انقلاب هیچگاه در تبلیغات روانی خود علیه نظام، از نگاههای کلی استفاده نمیکنند. مثلاً دشمن در هیچ مقطعی اعلام نکرده که انقلاب اسلامی سبب استبداد در جامعه ایران شده است، بلکه تبلیغات منفی دشمن در این زمینه به سوی دخالت نظام در انتخابات، انتخاب بیفایده و ... در جریان است. چرا که دشمن میداند که انقلاب اسلامی در یک نگاه کلان برای مردم ایران موفقیت محسوب میشود. از اینرو دشمن تنها جزئیات را برجسته نموده و مشکلات را با جنگروانی بزرگنمایی میکند. نباید فراموش کرد که بزرگنمایی از گامهای اساسی جنگ روانی است. 3- یکی از موضوعات جزئی و مهم که دشمن در حال حاضر سعی دارد از آن علیه نظام استفاده کند، موضوع تورم و گرانی است. بدیهی است که هیچکس منکر تورم نیست و آن را مشکل کوچکی نمیداند؛ اما اگر بدانیم که در شرایط کنونی، حتی محصولات غذایی در کشورهای دیگر آن هم کشورهایی نظیر انگلیس کمیاب شده و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند معضل گرانی، معضل جهانی است، در نحوه برخورد و مدیریت آن با برنامهریزی دقیقتری عمل میکنیم و استفاده این مساله بهعنوان اشکال تراشی خودداری میشود.4- معضلات و مشکلات جاری هرچند که جدی باشند برای ملت انقلابی ایران چیز جدیدی نیست. ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، شعاری که به تعبیر مقام معظم رهبری خواسته تمامی مردم ایران در زمان انقلاب بود روشن میسازد که باید میان مشکلات اقتصادی با اصول انقلاب تفکیک قائل شد. آیا برای حل معضل گرانی، تورم مسکن و کم شدن اقلام خوراکی میتوان از اصول و ارزشهای والای انقلاب اسلامی گذشت؟5- براساس فرمایش مقام معظم رهبری در شیراز(11/2/87) نگاه کلان یعنی در نظر داشتن سه عنصر، انگیزه و هدف دینی، حضور مردم و سنگاندازی دشمنان در مسیر انقلاب. اگر تصور کنیم که انقلاب اسلامی همیشه زنده و پویا است پس این عناصر هم همیشه همراه انقلاب اسلامی است. یعنی هرگاه حضور مردمی با انگیزههای دینی به طرفداری از انقلاب و نظام اسلامی گسترش یابد توطئههای دشمن هم افزایش یافته و به روشهای مختلف وجود خواهد داشت. بنابراین:1/5- دشمن شناسی ضرورت مییابد.2/5- بالا رفتن انگیزه دینی وحضور مردم در صحنه به ناکامی دشمن میانجامد. اما این مسأله به معنای حذف تام و تمام دشمن نیست. چرا که دستیابی به موفقیت همواره همراه با چالشهایی است.3/5- مردم عنصر اساسی نظام سیاسی هستند و لذا همانطور که مقام معظم رهبری تصریح نمودند، دیدگاههایی که توجه کردن به مردم را به پوپولیسم تعبیر میکنند اشتباه بوده و باید با تمام توان خواستههای مشروع مردم را برآورده ساخت. 6- رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان دانشگاههای شیراز(14/2/87) براساس همین نگاه کلان به موانع درونی و بیرونی دیروز و امروز انقلاب اشاره نمودند. اینکه معظم له در پرتو یک نگاه کلان مانع درونی امروز انقلاب را مسابقه اشرافیگری و تجملپرستی اعلام میکنند، زنگ خطر جدی برای نیروهای انقلاب است. اگر مقام معظم رهبری در توضیح همین نگاه کلان، مردم دیندار را جزء عناصر اصلی انقلاب میدانند، پس منظور از سخن ایشان در باب اشرافیگری بهعنوان مانع درونی انقلاب، تا حد زیادی ناظر به نیروهای انقلابی است که باید چارهاندیشی شود.7- نگاه کلان به انقلاب اسلامی شناختی فراگیر به انسان میدهد به این معنا که فرد را از دام تبلیغات و جنگروانی دشمن رها ساخته تا چهره واقعی دشمن را بشناسد. درحال حاضر کمتر کسی گمان میکند که اعتیاد در جامعه ایران قبل از اینکه به بیکاری ، دوستان ناباب و ... مربوط شود به تلاش آمریکا برمیگردد. در حالیکه براساس برخی از آمار از زمان حمله آمریکا به افغانستان کشت مواد مخدر چندین برابر شده است. از سوی دیگر آمریکا سعی دارد از هر وسیلهای برای مقابله با ایران استفاده کند؛ انفجارهای اخیر شیراز و برخی دیگر از اقدامات جاسوسی گویای همین مسئله است. همچنین نگاه کلان نسبت به فعالیتهای دشمنان ادعای حقوق بشر آنها را کذب محض و وسیلهای جهت سلطه طلبی معرفی میکند.و در نهایت باید گفت نگاه کلان به انقلاب اسلامی، نگاهی توأم با بصیرت دینی و سیاسی است و به تعبیر مقام معظم رهبری این نتیجه را میرساند که چالشهای موجود در مسیر انقلاب اسلامی جزء سنتهای الهی است و تلاش جهت حل این معضلات از سنتهای دیگر مورد رضای الهی است که همواره در توصیهها و تذکرات رهبر معظم انقلاب وجود داشته و دارد.آمریکا چه زمانی از ما خوشحال می شود!از دیگر نکات اساسی سخنان مقام معظم رهبری در استان فارس و در جمع خانوادههای شهید این استان (12/2/87) اشاره به مواردی بود که سبب ناکامی و عصبانیت آمریکا از ایران میشود. معظم له در این دیدار فرمودند که بیداری ملت ایران، بیداری جوانان ایرانی و استعداد و درخشندگی علمی آنها سبب خشم دشمن میشود و دشمن تنها زمانی از ما خوشحال شده که رکود، تنبلی، بی فکری، عدم دنبال نمودن علم و گسترش عیش و عشرت در کشور رسوخ کند. مشاهده میشود که تا چه حد اهداف واقعی دشمنان انقلاب اسلامی با ادعای حقوق بشر و دموکراسی خواهی آنها در تعارض است.در واقع یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران افشای چهره واقعی استکبار جهانی و برانداختن ماسک دروغین بشردوستی و دموکراسی خواهی آنها و به تعبیری تقویت دشمن شناسی مسلمانان جهان و ایران اسلامی است. در این بین بعد از جنگ جهانی دوم و بخصوص بعد از فروپاشی بلوک شرق، ایالات متحده خود را یکه تاز میدان سیاست جهانی می دید، اما در عین حال بیشترین آسیب را از انقلاب اسلامی خورد و لذا طبیعی بود که دشمنی خود را عمیق نماید. و به فرموده مقام معظم رهبری نظام اسلامی که جهانخواران را از این سفره ی به یغما رفته سالهای متمادی محروم کرده است معلوم است که با آن دشمنند.ماهیت دشمن نیز دشمنی است و به همین خاطر آمریکا به فراخور تأثیرگذاری انقلاب اسلامی و به خطرانداختن منافع حیاتی آنها، توطئه ها و دشمنیهای خود را بیشتر نموده است و تازمانیکه ما از اصول و ارزشهای خود دست برنداریم. دشمنی ها ادامه خواهد داشت در واقع دشمن تنها زمانی از ما دست برخواهد داشت و از ما خوشحال می شود که در کشور اتفاقات ناگوار رخ دهد؛ و زمان وقوع این حوادث که جزء طرحهای دشمن هم محسوب میشوند، زمانی است که دشمن از ملت ایران خوشحال میشود و به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) روزی که دشمن از ما خوشحال شود را باید عزا گرفت. بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری وقوع هر یک از موارد ذیل جزء اهداف آمریکا و جبهه سلطه طلبان بوده و موجبات خوشحالی دشمن و بحران برای ما را فراهم میکند. و لذا شناخت آنها از این جهت که دشمن شناسی ضروری است لازم میباشد. موارد ذیل که از سخنان مقام معظم رهبری گرفته شده به روشنی اهداف پنهانی سلطهطلبان را نمایان میسازد:1- تخریب باورهاببینید عزیزان من همه انسانها در هر مرحله ای که مشغول فعالیتی هستند ، این حرکت جسمانی و حرکت ذهنی و این همت آنها ناشی از یک باورهایی است. آن سربازی که در میدان جنگ مشغول جنگیدن با دشمن است. باورها و اعتقاداتی او را به این کار وادار می کند؛ اگر این اعتقادات را از او بگیرند، او که تا حالا مثل گلوله سوزانی به سینه دشمن می نشست، به یک موجود سرد تبدیل می شود و به گوشه و کناری می افتد. باورهای اسلامی، اعتقاد به پاداش الهی، اعتقاد به حقانیت ملت ایران در مقابل دشمنان متجاوز و در مقابل آمریکا، باورهایی بود که این ملت را به حرکت واداشت . هدف دشمن این است که این باورها را از مردم بگیرد؛ هر چند کارآسانی هم نیست.(1)2- ریزش نیروهای انقلاب دل انسان غمگین می شود و می شکند بخاطر اینکه چرا کسانی که نان انقلاب را خوردند، نان اسلام را خوردند، نان امام را خوردند، دم از امام زمان زدند دم از ائمه معصومین زدند حالا طوری مشی کنند که اسرائیل و آمریکا و سیا و هرکسی که در هرگوشه دنیا با اسلام دشمن است برایشان کف بزنند! این انسان را غصه دار می کند ولی به شما عرض بکنم بشارتهای الهی اینقدر زیاد است که هر غمی را از دل پاک میکند.(2)3- اختلاف بین مسئولان این اتحاد و وحدتی که بنده و هم مسئولان این همه روی آن تأکید میکنیم؛این اتحاد و اتفاق نظر در مسائل گوناگون سیاسی نیست؛ ممکن است در زمینههای اقتصادی و سیاسی بین مسئولان اختلاف نظر باشد ،اما در مورد لزوم مقاومت و ایستادگی ملت ایران در مقابل زورگویی و قلدری دشمن اتفاق نظر است. همه بایستی بر این موضع اتفاق نظر داشته باشند که دارند؛ باید این اتفاق نظر ووحدت نظر را صریحاً بگویند. هر چیزی که این اتحاد را به هم بزند و نشان دهنده اختلاف باشد دشمن را تشویق خواهد کرد.(3) 4- بدبینی مردم نسبت به یکدیگر فتنه انگیختن و بد دل کردن مردم نسبت به یکدیگر یکی از مواد برنامه ای است که دشمنان نسبت به این ملت در نظر دارند. همین رادیوهای بیگانه ، همین مراکز خبری شاید بشود گفت نصف حرفهایشان طراحی شده است برای اینکه بتوانند دلهای گروهی از مردم را نسبت به گروه دیگری بدبین ومکدر کنند؛ اصلاً می نشینند طراحی می کنند که اینطور بگوییم که این اثر را بکند.(4)5_ گسترش ناامنی اجتماعی از همه اینها بالاتر ناامنی اجتماعی است که در حقیقت ناامنی ملی، بیشتر متوجه این نمونه است. محیطهای کار را ناامن کنند، محیط های علمی را ناامن کنند محیطهای دانشجویی را ناامن کنند، اینکه همه هم قبلاً اشاره کردم که یک مقام آمریکایی در یک ماه قبل از این، خبر داد که در ایران ناامنی وجود خواهد داشت، این ناامنی است، اینها برنامه هایی دارند؛ باید همه آحاد مردم هوشیار باشند همه کسانی که بیشتر آماج توطئه های اینها هستند هوشیار باشند.(5)6_ تنبلی و عدم تلاش جوانان چرا پیشرفت علمی یک ملت و یک کشور از نظر جماعتی در دنیا تهدید آمیز است؟چرا؟ چون انحصار طلبند ؛ چون سلطه طلبند؛ چون ایران را طعمه فرض کردهاند. خواستند این کشور را با ذخایر و با موقعیت جغرافیایی ممتاز و برجستهاش یکجا ببلعند. بیداری ملت ایران، بیداری جوانان ایرانی و استعداد و درخشندگی پیشرفت علمی جوانان ایرانی نمیگذارد. لذا پیشرفت فناوری شما، انرژی هستهای شما و پیشرفتهای علمی دیگر شما، آنها را عصبانی می کند.(6)7- غفلت و وابستگی مردم در این مملکت آنچه برای آمریکا ، برای استکبار و برای جهانخواران قابل قبول نیست استقلال این مملکت و استقلال و بیداری این مردم است . آن دست ردی است که این مردم به سینه دشمنان این کشور و جهانخواران زده اند. این را نمی خواهند. با اسلام هم که دشمنند چون اسلام این بیداری را به مردم داده است. آن کسانیکه گوش خوابانده اند که شاید مردم از اسلام و جمهوری اسلامی برگردند. بدانند که سرنوشت آنها سرنوشت همان کسانی است که اول انقلاب خیال میکردند انقلاب تا سه ماه دیگر، تا شش ماه دیگر تا یکماه دیگر، از بین خواهد رفت یا خیال میکردند اول جنگ میتوانند در ظرف یک هفته ایران را فتح کنند. آن کسانی هم که امروز خیال میکنند و به انتظار آن نشسته اند که این مردم از دینشان، از قرآنشان، از اسلامشان، از روحانیتشان و از امامشان روی برگردانند، تو دهنی خواهند خورد.(7)8- عدم دنبال نمودن کار، تولید و نوآوری آنها نمیخواهند دانشگاه ما، حوزه علمیه ما، آزمایشگاه ما و محیط تولید ما پررونق باشد . بعضیها میگویند آقا !چرا دشمنی آمریکا را تحریک می کنید؟ خب اگر بخواهیم دشمنی آمریکا را تحریک نکنیم ، باید بگیریم بخوابیم، از کار وتلاش دست برداریم و افتخارات خودمان را فراموش کنیم ! آن وقت آمریکا از ما ممنون خواهد شد، آمریکا این است . آیا ملت ایران به این راضی است؟ نه؛ آنها بخاطر بیداری ملت ایران با ما دشمنند، هر جا کانون بیداری است آماج مهمتری برای حمله دشمنان این ملت است. شما نگاه کنید ببینید هر جایی که بیداری از آن جا می تراود و هشیاری و انگیزه و آمادگی جوانان ملت از آن جا بیشتر بروز و درخشش پیدا میکند، با آنجا بیشتر دشمنند.(8)9_ گسترش عیش و عشرت آنها دلشان می خواهد اختلاط دختر و پسر و آمیزشهای شهوانی و غفلت و عشرت اینها ، بر زندگی مردم غلبه پیدا کند؛ آنها این را می خواهند. شما عکس این را عمل کردید ، علت عصبانیت آمریکا و صهیونیستها و این همه تبلیغات این است. امروز برای جهانگیر شدن فرهنگ غربی خرج هایی می شود و با دروغ، تبلیغات، فیلم و روش های گوناگون چیزهایی را که حقیقت نیست با بزرگنمایی و ظاهر سازی به عنوان حقیقت منعکس می کنند تا افکار را جذب کنند. ما باید توجه کنیم که تأثیرپذیری از این القائات نداشته باشیم.(9)بر اساس این رهنمودهای مقام معظم رهبری باید گفت که خوشحالی دشمن نوعی تشویق به سمت هدف های اوست؛ تشویقی که به دنبال شکل گیری برخی خواسته های دشمن در داخل صورت می گیرد و همواره مورد مذمت رهبران جامعه اسلامی بوده است. به همین خاطر است که شهید بهشتی (ره) نیز می فرمایند: به آمریکا بگویید از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. در واقع نوع واکنش مثبت یا منفی دشمن به جمهوری اسلامی محک خوبی جهت سنجش میزان استواری بر سر اصول انقلاب اسلامی است.فرصت سازی ایران از تحریمهایکی از نکات اساسی مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در سفر به استان فارس، فرصتسازی ایران از تحریمهای غرب علیه آن بود. واقعیت اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول سه دهه انقلاب با مشکلات و موانع تحمیلی فراوانی روبهرو بوده است که با درایت مسئولان نظام و حضور و حمایت گسترده مردم توانسته است مراحل بحرانی را یکی پس از دیگری طی کرده و به قدرت برتر منطقه تبدیل شود. یکی از این حربههای کهنه، موضوع «تحریم» ایران در زوایای مختلف بوده است. در حال حاضر در یک دوره گذار جدی از تحریمها بهسر میبریم. پس از تصویب قطعنامههای متعدد، برخی از کشورها با فشارهای سیاسی، اقتصادی آمریکا در حال تن دادن به تحریمها هستند. به عنوان نمونه کشور ژاپن و سوئیس در ماههای گذشته انسداد دارایی سازمانها و افراد مذکور در قطعنامه ضد ایرانی را اجرایی کردند. جدی شدن تحریم و اخلالگری قدرتهای استعماری دلایل گوناگونی دارد، اگر چه خود تحریمها فرصتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب آمده و ما توانستهایم به یک سری خوداتکاییها دست یابیم. بررسی و تبیین دیدگاه مقام معظم رهبری در این زمینه گویای همین مساله است.الف) نتایج تحریم ایران توسط غرب ازدیدگاه مقام معظم رهبریمقام معظم رهبری در جمع مردم شیراز (11/2/87) سعی و تلاش اردوگاه سرمایهداری و استعماری در اعمال تحریمها علیه ملت ایران را دستپاچگی قدرتها از پیشرفت روز افزون ملت ایران توصیف فرموده و تاکید نمودند:«ملت ایران امروز در جادهی پیشرفت علمی و پیشرفت فناوری افتاده و میخواهد دو قرن عقب افتادگی خود را در دوران طاغوتها، جبران کند. اینها دستپاچه شدهاند و نمیخواهند ملت ایران ـ که در این نقطهی حساس دنیا قرار گرفته است و به عنوان پرچمدار اسلام شناخته شده ـ به این توفیقات دست پیدا کند؛ لذا فشار میآورند.»قضیه تحریم ها چند روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط کاخ سفید وضع شد و از آن تاریخ در فرازهای مهم تمدید و تشدید شد؛ اما با اهرم پوسیده تحریم، نتوانستهاند دو هدف اساسی را (سرنگونی نظام اسلامی و تغییر رفتار مسئولان نظام) که دنبال میکردند به آنها برسند. در عین حال خود ذات تحریم اگر چه سختیها و مرارتهایی داشته است، اما از این ابزار تحمیلی به نفع پیشرفت کشور استفاده کردهایم.«تهدید میکنند که شما را تحریم میکنیم و محاصره اقتصادی میکنیم ! خب در این سی سال که ملت ایران را گاهی شدیدتر و گاهی ضعیفتر محاصره ی اقتصادی کردید، چه کسی ضرر کرد؟ ملت ایران ضرر کرد؟ ابداً! ما از تحریم به نفع پیشرفت خودمان استفاده کردیم.»کشور ما در حالی به قدرت برتر منطقه یا ابرقدرت اسلامی تبدیل شده که در این سالیان گذشته مدام از طرف قدرتهای بزرگ مورد تحریم بوده است. در این سالها جوانان ایرانی با درایت و پشتکار، تهدیدها را تبدیل به فرصت نمودند و به یک سری توانمندی بالا دست یافتهاند. و به فرموده مقام معظم رهبری :«ماتوانستیم از این تحریم استفاده کنیم، امروز از این که ملت ایران دارد به قدرت اول نظامی منطقه تبدیل می شود، دارند دست و پا میزنند! خب، این بر اثر تحریم شما بود. این تحریم به ما ضرر نزد، ما از این تهدید توانستیم یک فرصت به وجود بیاوریم.»«رویهمرفته، دستیابی جوانان ایران به دانش هستهای، ساخت و ساز تجهیزات نظامی، پیشرفت علمی در علم پزشکی ودارویی، راهاندازی پروژههای بزرگ و .... همگی در دورهیی اتفاق افتاد که کشور دچار تحریم بوده است.»ب) مصادیق پیشرفت ایران در حوزههای تحریمی1- هستهای : دستیابی ایران به دانش هستهای تنها با تکیه بر توان داخلی بوده و کشورهای قدرتمند و دارای تکنولوژی هستهای در این راستا هیچگونه کمکی به ایران نکردند، بلکه قدرتهای بزرگ با محوریت آمریکا با بهرهگیری از ابزارهای مختلف تحریم، تهدید و استفاده ابزاری از آژانس بین المللی انرژی هستهای و شورای امنیت و تصویب قطعنامههای (1696، 1737، 1747و 1802) مصمم هستند تا از هستهای شدن ایران جلوگیری کنند.ایستادگی نظامی، مقاومت مردمی و ابتکار عمل دانشمندان ایرانی در این پروسه سبب شد ایران در جمع معدود کشورهای دارای فناوری هستهای قرار گیرد. در این راستا ایران تاکنون توانسته است استخراج اورانیوم در چندین معدن را با موفقیت انجام دهد و آنرا تبدیل به کیک زرد نماید. همچنین کارخانه UCF اصفهان را که چینی ها با پیشرفت جزئی و با فشار آمریکا رها کردند، تکمیل و راهاندازی نماید که در حال حاضر به تولید گاز UF4 و UF6 میپردازد.هماکنون سایت هستهای نطنز به مرحله تولید صنعتی رسیده و در حال تولید سوخت هستهای است؛ پروژه راکتور آب سنگین اراک در حال نهایی شدن است و از تولیدات و فرآوردههای هستهای داخلی توانستهایم در بخش پزشکی ، علمی، آموزشی و کشاورزی استفادههای زیادی ببریم.2- نظامی: در دوره طاغوت تمام تسلیحات نظامی از خارج وارد میشد و آن قسمت اندک تولید داخل یا مونتاژ بود و یا اینکه با نظارت مستشاران خارج ساخته میشد. در زمان جنگ بخاطر محدودیت منابع، تحریم ، گران بودن اجناس در بازارهای سیاه و قاچاق آنها ، وزارت دفاع، ارتش و سپاه در یک استراتژی واحد تلاش کردند تحت عنوان صنایع خودکفایی، تولیدات خود را از نیازمندیهای کوچک و جزیی شروع نمایند و به حمدا... به ساخت ناوچهها و ناو، ماشین های جنگی، تانک و توپ و موشکهای مختلف با بردهای زیاد دست پیدا نمودند و کماکان این فرایند هر روز با ساخت تجهیزات جدید تر و دقیقتر تداوم دارد. امروزه نه تنها نیازهای داخلی نیروهای مسلح را بر طرف ساختهایم بلکه به 30 کشور جهان صادرات تسلیحاتی داریم. علاوه بر این، صنایع دو منظوره تسلیحاتی کاربردهای صنعتی هم دارد که در حال حاضر بسیاری از شرکتهای بزرگ بویژه خودروسازی از توان صنایع دفاعی در ساخت و طراحی قطعات استفاده میکنند.3- صنعت: صنایع مونتاژ و وابسته ایران در یک فرایند و فراز و نشیب زیاد توانست با خوداتکایی و طراحی جوانان ایرانی به یک مرحله از رشد و ترقی برسد چنانچه هماکنون مشارکت مهندسین ایرانی در طراحی ، مدیریت و ساخت و سازهای پروژههای بزرگ در سایر کشورها یکی از منابع درآمد ارزی کشور است. مشارکت در ساخت سد در چندین کشور جهان، ساخت کارخانه سیمان و سیلو در چند کشور آسیایی و آفریقایی، ساخت نیروگاه برق ـ آبی در تاجیکستان ، افغانستان و پاکستان، ساخت پل و راههای بزرگ در چندین کشور، مونتاژ صنایع خودرویی ایران در روسیه، سوریه، ونزوئلا و آسیای میانه و صادرات آن به 36 کشور جهان و ... و دهها مورد دیگر بخشی از توان تولید صنعت ایران است که با وجود محدودیت های زیادی به این درجه ارتقاء پیدا نموده است.4 پزشکی:برنامه ریزی در زمینه تولید علم در بخش پزشکی یکی از اهداف نظام اسلامی است که در چند سال تحریمی شروع شد و این فرایند سبب شد تا ایران قدرت اول در تولید علم پزشکی باشد. همگی به یاد دارند قبل و حتی چند سال بعد از انقلاب، پزشکان هندی و بنگلادشی در سراسر مراکز درمانی ما مشغول به خدمت بودند؛ اما این وضعیت در یک دوره چند ساله به کلی تغییر کرد و هم اکنون ایران به کشورهای مختلف، تیمهای پزشکی و پرستاری اعزام مینماید. در این دوره که کشور دچار تحریم بود توانستیم:- نرخ مرگ و میر کودکان و مادران را بسیار کاهش دهیم؛- سن امید به زندگی بخاطر توسعه بخش سلامت و وفور دارو افزایش یابد؛- بیماریهای فراگیر همچون کزاز نوزادی، سرخک، آبله ، فلج اطفال و ... به کلی مهار شود؛ - در زمینه درمان مصدومانشیمیایی کرسی های بینالمللی در دست پزشکان ایرانی بیفتد؛ - ساخت و کشف سلولهای بنیادین که علم منحصر در دست چند قدرت است به دست توانای ایرانیان بیفتد که این سکوی پرش، راهبردی به سایر دستاوردها است که یکی پس از دیگری به دست جوانان و دانشمندان ایرانی فتح میشود. ترقی خیرهکننده در زمینه جراحیها و پیوندها باعث شده است که بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای عربی بیماران خود را برای معالجه به ایران اعزام نمایند و ساخت واکسن ایدز وداروی نوین سینووکس، دفراسیروکس و بیوفلاش یکی دیگر از دستاوردهای دوره تحریم ایران بوده است.پینوشتها:1- سخنان مقام معظم رهبری 27/9/1387 .2- همان .3- دیدار مسئولان و کارگزاران نظام 27/12/1380 .4- سخنان مقام معظم رهبری 17/1/79 .5- همان .6- سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع خانوادههای شهید استان فارس 13/2/87 7-کوثر ولایت (5) خرداد 79، سخنرانی 16/3/78 .8- سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع خانواده های شهید استان فارس ، 13/2/87 .9- کوثرولایت، سخنرانی مقام معظم رهبری در 16/11/78 ،ص 45 .