صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸  ، 
شناسه خبر : ۳۱۵۵۷۹
همایش آبی مشترک ایران و ژاپن برگزار شد

با مشارکت مرکز همکاری‌های خاورمیانه‌ای ژاپن (JCCME) و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورمان همایش تخصصی مشترک با موضوع «استفاده از تجربیات کشور ژاپن در حوزه بهره‌برداری آب و فاضلاب» برگزار شد. 

این همایش با حضور «سایتو» سفیر ژاپن در ایران، «اوکازاکی» معاون مرکز همکاری های خاورمیانه و ژاپن (JCCME)، هیئت همراه و «پاکرو» معاون فنی مهندسی آبفای کشور، «تقی زاده خامسی» معاون آبفای وزارت نیرو، مدیران عامل شهری و روستایی آبفای کشور و مدیران تخصصی شرکت مهندسی آبفای کشور در پژوهشکده نیرو برگزار شد. 

در این مراسم، «سایتو» سفیر ژاپن در ایران ضمن تشکر از مسئولان وزارت نیرو و برگزارکننده‌های این همایش گفت: «خوشحال هستم که امروز این جلسه برگزار شد. ایران و ژاپن روابط دیپلماسی 90 ساله دارند. از این موضوع بسیار خوشحال هستم که ایران قبول کرد که نخست‌وزیر ژاپن بعد از 41 سال به ایران بیاید و در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی رایزنی‌ها لازم انجام شود.»

وی اظهار کرد: «با همکاری و هماهنگی دفتر خاورمیانه مرکزی، جلسات مختلف انجام شد که برای افراد بازدید‌کننده خوب بود و تا الآن 3 هزار نفر علاقه دارند که محتویات آموزش را یاد بگیرند. مسئله آب در ایران حیاتی است و مصرف آب در ایران بسیار مهم و بالاست. امید داریم که مقدار مصرف آبی که برای هر فرد ژاپنی تعیین کرده‌اند، برای هر فرد ایرانی هم تعیین شود و بتوانیم از تکنولوژی مناسب و خوب استفاده کنیم.»

در ادامه تقی‌زاده خامسی با اشاره به ضرب‌المثلی از ایرانی‌ها گفت: «تجربه بالاتر از علم است و در دین اسلام آمده که آب مایه حیات است. این کلیدواژه‌ها نشان می‌دهد که این همکاری مبارک است. کشور ما در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است. برای اولین بار در دو سال اخیر با دو حادثه بزرگ در این زمینه مواجه بوده‌ایم.»

معاون آبفای وزارت نیرو افزود: «سال قبل خشک‌ترین سال را طی 50 سال اخیر داشتیم و امسال در 50 سال گذشته، ترترین سال را داریم که نشان‌دهنده اتفاقاتی است که باید آماده باشیم و راهی نداریم تا از تجارب دیگران استفاده کنیم تا آب را مدیریت کنیم. در سال‌های پرآبی نباید فریب بخوریم و زیاد مصرف کنیم و در سال‌های خشک نیز نباید نگران باشیم. باید بپذیریم که در اقلیم نیمه‌خشک واقع شده‌ایم و باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.»

وی با تأکید بر اینکه تجارب کشور ژاپن برای ما مفید است، تصریح کرد: «شهرهای ما بعد از پیروزی انقلاب از 75 درصد به 100 درصد آب قابل اطمینان دست یافتند. همچنین سیستم فاضلاب شهرها از 8/5 به 51 درصد افزایش یافته است. تصفیه‌خانه‌های آب از 27 به 142 و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از 4 به 123 عدد رسیده است. همه اینها نشان می‌دهد کارهای خوبی انجام شده است؛ اما راه زیادی در پیش داریم که باید از علم دنیا به خصوص ژاپن استفاده کنیم.»

 

 

نام:
ایمیل:
نظر: