صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۳۱۸۵۱۸
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هزینه گاز سوز کردن خودرو حدود سه تا پنج میلیون تومان بسته به کیفیت تجهیزات است و هم‌اکنون امکان تبدیل روزانه ۲۲ تا ۳۰ هزار خودرو بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد.
حمید قاسمی ده چشمه با تاکید به این مساله که با مصرف سی ان جی، هزینه سوخت تا ۸۰ درصد کاهش خواهد داشت، اظهار کرد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) سطح کشور توزیع می‌شود که این مقدار تنها نیمی از ظرفیت موجود برای توزیع این سوخت پاک است. وی افزود: با احتساب تبدیل ۴۰۰ هزار تاکسی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار وانت‌بار بنزین‌سوز، امکان افزایش روزانه ۱۸ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی و دستیابی به توزیع روزانه ۴۰ میلیون مترمکعبی این سوخت پاک در کشور وجود دارد. معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت، ارزانی، صرفه اقتصادی، پاک بودن و سوددهی بالای جایگاه‌های سی‌ان‌جی را از مهم‌ترین مزایای این صنعت برشمرد و گفت: در شهر تهران تنها از یک‌سوم ظرفیت موجود استفاده می‌شود، این در حالی است که با استفاده از سی‌ان‌جی در خودرو‌ها می‌توان هزینه حمل‌ونقل عمومی و شخصی در سطح شهر‌ها را به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. وی هزینه حدودی تبدیل خودرو‌های بنزینی به گازسوز را حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان بسته به کیفیت تجهیزات عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون امکان تبدیل روزانه ۲۲ تا ۳۰ هزار خودرو بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد.

گازسوز کردن خودرو
قاسمی با اشاره به بازگشت سرمایه احداث جایگاه عرضه سی‌ان‌جی ظرف سه سال، آن را صنعتی سودبخش خواند و گفت: امیدواریم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش در سال‌های آینده به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. وی همچنین برنامه‌ریزی برای احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس عرضه سی‌ان‌جی، به کارگیری فناوری‌های نو در صنعت گازسوز کردن خودروها، هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی و نیز اعطای گواهی سلامت به خودرو‌های گازسوز را از مهمترین برنامه‌های پیش رو برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور خواند.

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر دو میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه وانت در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه وانت گازسوز است، گفت: از یک میلیون و ۳۰۰ هزار وانت دیگر نیز ۲۰۰ هزار دستگاه امکان گازسوز شدن ندارند، بنابراین جامعه هدف برای گازسوزسازی وانت‌بار‌ها یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه پیش بینی شده است. وی با بیان اینکه ۱۱۰۰ کارگاه برای گازسوز ساختن خودرو‌ها در دست ساماندهی است، ابراز کرد: بر اساس مصوبه اسفند سال گذشته، خودرو‌هایی که گازسوز شوند تا پنج سال معاینه فنی رایگان خواهند داشت و با گازسوز شدن خوروها، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و ذرات معلق نیز به صفر می‌رسد. وی تصریح کرد: در مدت زمان حدود یک هفته‌ای که از سهمیه بندی سوخت می‌گذرد شاهد ثبت تقاضای ۳۰ هزار نفر برای تبدیل خودرو خود از بنزین سوز به گازسوز هستیم که انتظار می‌رود این عدد نیز افزایش یابد.
نام:
ایمیل:
نظر: