صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶  ، 
شناسه خبر : ۳۲۰۳۷۲
یک کارشناس انرژی و محیط‌زیست گفت: در جنگ اقتصادی و زمانی که مهم‌ترین سلاح تهاجمی دشمن علیه ما تحریم خرید نفت است، مهم‌ترین ابزار دفاعی و سلاح اقتصادی ما باید پالایشگاه نفت خام باشد.

مالک شریعتی درخصوص بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره ضرورت استفاده از فرصت تحریم دشمن برای قطع وابستگی اقتصادی به نفت اظهار کرد: اینکه وزیر نفت ما به ساخت پالایشگاه به‌دلیل غیراقتصادی بودن اعتقاد ندارد به‌دلایل مختلف قابل قبول نیست. وی افزود: در جنگ اقتصادی و زمانی که مهم‌ترین سلاح تهاجمی دشمن علیه ما تحریم خرید نفت است، مهم‌ترین ابزار دفاعی و سلاح اقتصادی ما باید پالایشگاه نفت خام باشد تا سلاح دشمن را خنثی و بی‌اثر کنیم و این مسئله‌ای بسیار فراتر از اقتصادی بودن یک پروژه عمرانی در شرایط عادی اقتصادی در کشور است. عضو هیئت علمی پژوهشکده انرژی و محیط‌زیست با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان مستقل معتقدند ساخت پالایشگاه با در نظر گرفتن برخی شرایط می‌تواند کاملا اقتصادی هم باشد، ادامه داد: اولا مطابق مصوبه اخیر مجلس اگر پالایشگاه در مقیاس بزرگ با پتروشیمی تلفیق شود و اصطلاحا «پتروپالایشگاه» احداث شود، در بسیاری از هزینه‌های سرمایه‌گذاری صرفه‌جویی شده و تنوع محصولات هم آن را کاملا اقتصادی می‌کند. ثانیا محصولات و فرآورده‌های آن به‌دلیل امکان انتقال در حجم کم در بازارهای محلی تحریم‌ناپذیر است و ثالثا اگر برای تامین سرمایه ساخت پتروپالایشگاه‌ها با مدل درست و متضمن جلب اعتماد مردم به سراغ نقدینگی حجیم و سرگردان مردمی برویم، خود این اقدام چند ده میلیارد دلار از نقدینگی جامعه را جذب و به نفع اقتصاد کلان کشور عمل می‌کند. شریعتی در ادامه اظهار کرد: آنچه بسیار مایه تعجب و حیرت است، غفلت و تعلل چندساله دولتمردان اقتصادی از فرمول‌های «نجات اقتصاد ایران» است که بارها توسط کارشناسان به دولت گفته شد و شنیده نشد تا با تاخیر چندساله دست به کار شدند.

وی یادآور شد: اگر از ابتدای دولت یازدهم اصلاح یارانه انرژی با کارت سوخت در بنزین و نظام IBT در بخش برق به تدریج دنبال می‌شد و ساخت چند «ابرپتروپالایشگاه» نیز در دستور کار قرار می‌گرفت اولا نیازی نبود 18 میلیارد دلار ارز و چندین تن طلا از سرمایه ملی در بازار حراج شود و از دست برود؛ ثانیا امروز آمریکا نمی توانست از حربه تحریم خرید نفت ایران کوچک‌ترین بهره‌ای ببرد.
نام:
ایمیل:
نظر: