صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۳۳۳۵۵۰

عربستان و امارات از نظر مذهبی خیلی به طالبان نزدیک نیستند. طالبان جنبشی بوده با فقه حنفی، کلام توحیدی، متأثر از عقیده دیوبندیه حیاتی و رویکردهای صوفی. حتی زندگی ملاعمر را هم که بررسی می‌کنیم به شدت روحیه صوفیانه داشته و یکی از کارهای روزهای پنج‌شنبه ایشان، سرزدن به مزارهای قندهار بوده است. طالبان در دوران حکومت‌شان اساساً هیچ مزاری را در مناطق شیعه، سنّی و اسماعیله تخریب نکرده‌اند. تفاوت جدی بین وهّابیت و طالبان وجود دارد و نباید ما این‌طور فکر کنیم که از لحاظ ایدئولوژیک و باورها یکسان هستند. شاید در دوره حکومت طالبان، در پی یک ظواهر و پای‌بندی‌هایی که در خصوص زنان داشتند و باید محجبه و دارای روبنده باشند و بدون محرم از منزل خارج نشوند و تشابهاتی که بین سیستم امر به معروف عربستان و پشتون‌ها وجود داشت، همدلی‌هایی بین آنها ایجاد می‌شد و در کنار آن مسائل سیاسی - امنیتی  که دستگاه‌های اطلاعاتی آن را رقم می‌زدند. اما از لحاظ ایدئولوژیک تفاوت جدی دارند و از خیلی جهات حنفی‌ها به شیعه نزدیک‌ترند تا وهابی‌ها؛ درست است که هر دو با دسته بسته نماز می‌خوانند و دارای اذان یکسانی هستند؛ ولی از نظر محتوا و خداشناسی و معادشناسی حنفی‌ها به شیعه نزدیک‌تر هستند. اینها در بین دول عربی با قطر رابطه خوبی دارند و با عربستان و امارات فعلاً روابط حسنه‌ای ندارند.

نام:
ایمیل:
نظر: