«ریم حیدر» بانوی لبنانی که سیدحسن نصرالله عبای خود را به وی اهدا کرده، با بیان اینکه به زیستن در عصری که رهبرانی چون آیتالله خامنهای، نصرالله، احمدینژاد و خاتمی زندگی میکنند، افتخار میکند، اظهار داشت: امیدوارم رهبران کشورهای عربی صدای مردم خود را بشنوند و در راه ظهور مهدی(عج) حرکت کنند. خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در گفتوگو با «ریم حیدر» بانوی لبنانی که سید حسن نصرالله عبای خود را به وی اهدا کرده است، در جریان سفرش به تهران، جزییات این واقعه را از او جویا شد. ماجرا از این قرار بوده که ریم حیدر در یک روز عادی در بحبوحه جنگ 33 روزه در حال گذر از خیابانی بود که در مسیر تصادفاً با دوربین شبکه تلویزیونی المنار روبهرو شد. کارگردان وی را صدا میزند و با توجه به بیحجاب بودن ریم، درحالی که هیچ اطلاعی از دیدگاه سیاسی وی ندارد و نمیداند آیا وی طرف حزبالله است یا مخالف آن، از وی میخواهد تا پیامی به مردم لبنان بدهد که ریم پاسخی دادکه تاثیر زیادی روی مردم لبنان گذاشت و بارها در طول مقامت 33 روزه از تلویزیون المنار پخش شد. ریم حیدر گفت که پس از پیروزی، هیچ آرزویی ندارم، مگر این که عبایی را که به تن سیدحسن نصرالله به عنوان یک مبارز در راه حق، متبرک شده به دست بیاورم و آن را قطعه قطعه کنم و به همه مردم بدهم تا از این راه، مردم و برخی دولتمردان عربی کرامت و افتخار و شرف را احساس کنند. ریم حیدر در حال حاضر بیشتر وقت خود را به معرفی عبا و اندیشه صاحب عبا میگذراند و علاوه بر علاقهمندان زیادی که از اقصی نقاط جهان برای دیدن عبا به خانه ریم میآیند، برخی افراد وی را تهدید به سرقت عبا کردهاند یا چند شیخنشین پیشنهاد خریدن عبا با قیمتهایی هنگفت را به وی دادهاند اما ریم میگوید حاضر نیست هدیه سید حسن را در مقابل همه گنجهای دنیا عوض کند بلکه خود را مقید میداند که توان خود را به انتشار فرهنگ مقاومت به کار برد. با هم گپ و گفت فارس را با ریم حیدر میخوانیم: * قبل از اینکه اولین سوال را از شما بپرسم مایلم متن گزارش یکی از سایتهای خبری ایران را در خصوص ماجرای عبا به شما نشان دهم و توجه شما را به این نکته جلب کنم که این خبر در حدود 50 هزار بیننده داشته و این نشان میدهد که مسئله اهدای عبا توسط سید حسن به شما برای مردم ایران جالب است. *ریم حیدر (با لبخند): جریان عبا نه فقط برای مردم ایران بلکه برای همه مردمی که قضیه آن را شنیدهاند جالب بوده است. این عبا اهمیت دارد؛ چرا که عبای سید حسن نصرالله است و نشان میدهد سید حسن در اوج فشار جنگ و در نهایت مخاطره، رهبری است که مراقب همه مردم است و هیچکس را فراموش نمیکند. * قبل از اهدای این عبا به شما، نظراتان راجع به حزبالله چگونه بوده است؟ میخواهم بدانم که رویکرد عامه مردم لبنان از هر قشری که باشند نسبت به حزبالله چگونه است؟ *ریم حیدر: موضعگیری من قبل از اهدای عبا و بعد از آن یکی است. اما قبل از آن فرصتی نداشتم که آن را برای مردم اعلام کنم. من یک زن لبنانی هستم و از زمانی که پا به عرصه جوانی گذاشتم کشورم در اشغال بود. همیشه آرزو میکردم که یک نفر از این امت به بپا خیزد و ثابت کند که اسرائیل کشوری ضعیف است و ما با اعمالمان به آن قوت دادهایم. خانواده من یک وطن اشغال شده به من تحویل دادند و من آرزو داشتم که یک وطن آزاده تحویل دخترم بدهم. جنگ 33 روزه حزبالله و اسرائیل زمانی انجام شد که ما قبل از آن شکستهای زیادی از اسراییل خورده بودیم و به نظر من، پیروزی حزبالله همگام و هم مسیر پیروزیهایی بود که ما در ایران شاهد بودیم. من در 6 سالگی سخنی از امام خمینی به یاد دارم که گفت اگر هر مسلمان سطل آبی به سمت اسرائیل بریزد، اسرائیل را آب خواهد برد. من میدانستم که سید حسن شاگردی از شاگردان امام خمینی هستند و انشاءالله سید حسن بتوانند امت اسلام و عرب را به پیروزیهای بیشتری برسانند. بعد از داستان عبا، من به عنوان یک سخنگو و مبلغ معروف شدم و خطبندی من مشخصتر شد. اینکه سید حسن به عنوان یک رهبر اسلامی اینقدر به مردم خود توجه داشته باشد که عبای خود را به یکی از آنها اهدا کند، باعث تعجب جهانیان شد و برخی رسانههای غربی و عربی واکنشهای زیادی نسبت به این مسئله نشان دادند. خیلی از کسانی که من را میدیدند به این خاطر که حجاب اسلامی استفاده نمیکنم، فکر میکردند که من یک مسیحی هستم. چون بیشتر طرفداران مقاومت افرادی با حجاب اسلامی هستند، رسانههای غربی فکر میکردند که طرفداران مقاومت فقط متدینها هستند و به همین خاطر من را یک مسیحی میپنداشتند در حالی که من یک مسلمان شیعه هستم. واقعیت این است که بین حزبالله و تدین باید تمایز قائل شد. باید یادآور شوم که منش حزبالله به گونهای است که فقط برای متدینها جالب نیست بلکه طرفداران مقاومت از همه اقشار هستند. ممکن است شما به عنوان یک عرب در برخی مسائل با حزبالله اختلاف نظر داشته باشید ولی اگر ایمان داشته باشید که دشمن شما اسرائیل است، ناخودآگاه مشتاق عملکرد حزبالله خواهید شد. *روحیه مردم بعد از جنگ 33 روزه چگونه بوده است؟ آیا وقتی شاهد جنایات رژیم صهیونیستی در قانا و خیام بودند مقصر آن را حزب الله میدانستند؟ این سوال را به این خاطر مطرح میکنم که رسانههای غربی تلاش میکردند نشان دهند عامل اصلی جنایات اسرائیل علیه مردم، حزبالله است. *ریم حیدر: ابداً ، مردم به هیچ وجه حزبالله را مقصر نمیدانستند. در داخل لبنان به لحاظ سیاسی بعضی افراد مخالف عمل حزبالله و برخی حامی حزبالله هستند. ولی آنچه که جلب توجه میکرد این بود که کسانی که عمدتاً شیعه هم بودند و در طول جنگ آسیب میدیدند، از طرفداران حزبالله بودند و کسانی که هیچ رنجی نمیدیدند و گرفتاری از این جنگ نصیبشان نمیشد، بیشتر با حزبالله مخالفت میکردند؛ این مسئله برای همه مردم لبنان جالب بود. ملت لبنان دشمن خود را خوب میشناسند و به همین خاطر هیچ وقت نگفتند که حزبالله باعث این مسائل بوده است. لبنانیها تاکید میکردند که همه خانههای ویران شده و همه کشتهها و شهدای مقاومت بهای کوچکی از رسیدن ما به عزتی است که حزبالله آن را به ما اعطا نموده است. به نظر من، جانفشانی در جنگ 33 روزه این افتخار را به ما داد به همه جهانیان با صدای بلند بگوییم که توانستیم از خاک میهن خود دفاع کنیم. * نظرتان در مورد شخصیت سید حسن نصرالله چیست؟ آیا سید حسن از این خصوصیت برخوردار است که بتواند به عنوان الگویی برای اقتدای مردم کشورهای عربی باشد؟ *ریم حیدر: بله، اتفاقاً شخصیت ایشان اینگونه است و در طول جنگ 33 روزه این مسئله ثابت شد. بسیاری از مردم کشورهای جهان عرب در طول این جنگ حمایت خود را از سید حسن اعلام کردند و اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم که مردم جهان عرب سید حسن نصرالله را چگونه فردی میبینند، باید بگویم سید حسن از نظر آنان تنها مرد شریفی است که در این امت وجود دارد. او ماه بدر رهبران کشورهای عربی است و بعد از صدها سال از تاریکیها بیرون آمده تا ما مسلمانان و ملت عربی به پیروزیهای قبلیمان در زمان صلاحالدین ایوبی بازگردیم. یکی از مهمترین عوامل پیروزی، رهبری خردمندانه سید حسن نصرالله، شفافیت و صداقت وی و ایمانی است که مردم به سید حسن داشتند. در واقع بین رهبری و مردم وحدت و برادری وجود دارد؛ چرا که یک رهبر بزرگ بدون یک ملت بزرگ نمیتواند به پیروزی برسد؛ همان طور که یک ملت بزرگ بدون رهبری بزرگ نمیتوانند به پیروزی دست یابند. این جنگ ثابت کرد که حزبالله و مردم لبنان یکدست هستند. ای کاش بقیه کشورهای عربی هم این درس را یاد بگیرند و حاکمان عرب صدای ملتهایشان را بشنوند و بتوانند با مردم خود یکدست باشند تا به پیروزی حتمی برسند. *نظر مردم لبنان در مورد گروههای 14 مارس به عنوان گروههای داخلی مخالف حزبالله چگونه است؟ *ریم حیدر: ما این را حق خود میدانیم که با دولت فعلی لبنان مخالف باشیم و کسی نمیتواند ما را از این مخالفت منع کند. بعد از پیروزی حزبالله در جنگ 33 روزه، این مخالفت بیشتر شده و طرفداران مقاومت نیز افزایش یافتهاند. این طرفداران از یک قشر نیستند و به لحاظ اعتقادی تنوع زیادی دارند. حزبالله نیز هر تجربهای را که پشت سر میگذارد، درک عمیقتری پیدا میکند و از لحاظ سیاسی زبدهتر میشود. گروههای 14 مارس گروههایی هستند که نفسهای آخر را میکشند و کسی که نفسهای آخر را میکشد ممکن است داد و فریاد بیشتری کند و حرکتهایی انجام دهد که خود را رسواتر کند. به هر حال تاریخ ثابت خواهد کرد که مخالفان حزبالله کنار خواهند کشید و سید حسن نصرالله خواهد بود که تاریخ حقیقی لبنان را رقم خواهد زد. * چنانچه مایلید، بگویید چند سال دارید و الان مشغول به چه کاری هستید؟ *ریم حیدر: من 40 سال دارم و دختری دارم که 9 سال دارد و الان هم غیر از این که این عبا را به مردم کشورهای مختلف نشان دهم، فرصت کار دیگری را ندارم. از همه نقاط جهان میهمانانی به خانه من میآیند تا این عبا را ببینند و بقیه وقتم را به میزگردهای خبری و مصاحبههای تلویزیونی و معرفی این عبا، صاحب عبا و اندیشه وی اختصاص دادهام. من امانتدار عبا هستم و واقعاً خوشحالم که خداوند چنین وظیفهای را به من محول کرده است. من خودم در زمینه خبرنگاری کارهایی انجام داده بودم و اگر به حرفه خبرنگاری برگردم، تمام تلاش خود را در راه انتشار «فرهنگ مقاومت» انجام خواهم داد. * نظرتان درباره کشور ایران و رهبران آن چیست؟ *ریم حیدر: متاسفانه این اولین باری است که تهران را از نزدیک میبینم و البته این افتخار بزرگی برای من است. خیلی از مردم لبنان مقلد آیتالله خامنهای هستند و اعتقاد داریم که ایشان پیرو خط پیامبر(ص) و ائمه(ع) میباشند و همین کافی است برای این که باعث احترام و محبت ما به ایشان شود. آقای احمدینژاد رئیسجمهور ایران نیز بارقه امیدی است که مردم مسلمان جهان منتظر آن بودهاند. آقای احمدینژاد کسی بود که محکم در مقابل دشمن صهیونیستی ایستاد و به آمریکا یک «نه» بزرگ گفت. ما مسلمانان نه فقط مخالف دشمنان دین هستیم بلکه مخالف دشمنان انسانیت نیز میباشیم و معتقدیم آمریکا و دشمن صهیونیستی دشمنان دین و انسانیت هستند. من افتخار میکنم رئیس جمهوری به نام احمدینژاد وجود دارد که باعث شده اسرائیل دور خودش بچرخد و خوشحالم در زمانی زندگی میکنم که چهرهها و رهبرانی چون آیتالله خامنهای، آقای احمدینژاد، سید حسن نصرالله و آقای خاتمی در این عصر زندگی میکنند. آقای خاتمی نشان داد که فرهنگ اسلامی فرهنگی صلحطلب و متمدن است. من خوشحالم که در این عصر زندگی میکنم و خوشحالم که دخترم در آینده تاریخ پرافتخاری خواهد خواند. * نظر شما درباره ظهور منجی چیست؟ با توجه به حضور رهبرانی از این دست، آیا وجود گروههای عدالتخواهی مانند حزبالله در جهان را قدمی به سمت ظهور منجی میبینید و آیا مقاومت 33 روزه حزبالله را دارای این پتانسیل میدانید که بتواند باعث همگرایی ملتهای مسلمان، عربی و حتی غربی برای زمینهسازی ظهور منجی شود؟ *ریم حیدر: من به عنوان یک مسلمان افتخار میکنم تابع دینی هستم که به دنبال اصلاح جهانی مملو از عدالت است. من به شدت منتظر ظهور حضرت مهدی صلوات الله و سلامه علیه هستم. به نظرم ظهور منجی یک لحظه حقیقی است که همه شیفتگان عدالت را نجات میدهد و در این عصر حقانیت را به آنها نشان خواهد داد. به نظرم جنگ 33 روزه، قدم بزرگی در مسیر ظهور حضرت حجت بود و ایمان کامل دارم که سید حسن مسیر نهضت را تا حضرت مهدی ادامه خواهد داد. از خداوند تمنا دارم که این حادثه در زمان حیات من باشد و من این لحظه بزرگ را شاهد باشم و ای کاش بقیه دولتهای مسلمان و رهبران عرب متوجه اهمیت این لحظه باشند؛ چون در صورت رسیدن به نقطه ظهور دیگر وقتی نخواهند داشت که اشتباهات خود را تصحیح کنند. امیدوارم از فرصتی که با پیروزی حزبالله به دست آمده، آنها هم استفاده کنند و در راه ظهور حضرت مهدی حرکت کنند.