صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۳۴۰۸۶۷
پایگاه بصیرت / سیدحسین خاتمی‌خوانساری

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نورمفیدی: فقه معاصر را می‌توان از دو منظر نگاه کرد: گاهی معاصرت را قید ذاتی برای فقه می‌دانیم و گاهی معاصرت را قید احترازی و غیر ذاتی لحاظ می‌کنیم. شهید مطهری در خصوص ذاتی بودن قید معاصرت می‌فرماید: اگر اجتهاد متوجه مسائل جدید و با در نظر گرفتن نیازهای زمان نباشد، به معنای دقیق کلمه اجتهاد نیست... بنابراین، اجتهاد از این منظر نمی‌تواند از عنصر معاصرت تفکیک شود. مثلاً کتاب‌هایی که شیخ طوسی تألیف کرده، متناسب با شرایط آن زمان نگاشته شده است. معاصرت عنصری است که فقه را پویا می‌کند و به جایگاه اصلی خود برمی‌گرداند.

نام:
ایمیل:
نظر: