صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۳۴۳۸۶۸
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

رئیس‌جمهور ترکیه بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در تاریخ 14 مه، یک ماه زودتر از تاریخ اعلام شده قبلی (18 ژوئن) تأکید کرد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تاریخ دقیق انتخابات آتی را اعلام نکرد، اما تأکید کرد این انتخابات در هفتادوسومین سالگرد پیروزی حزب دموکرات (محافظه‌کار) در اولین انتخابات آزاد ترکیه در سال 1950 برگزار شود.
این اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در راستای آماده‌سازی زمینه‌های انتخاباتی زودهنگام است که تحلیلگران آن را تأثیرگذارترین انتخابات دهه‌های اخیر این کشور می‌دانند. انتخابات سراسری بعدی ترکیه قرار بود در ۱۸ ژوئن برگزار شود؛ اما چند هفته است زمزمه‌هایی از برگزاری زودهنگام انتخابات از سمت متحدان اردوغان به گوش می‌رسد. آنها تعطیلات مذهبی و امتحانات تحصیلی را دلیل خود برای این خواسته بیان می‌کنند، اما تحلیلگران معتقدند، اردوغان به دنبال پیدا کردن تاریخی است که در آن احتمال رأی دادن هواداران او بیشتر از مخالفانش باشد.
اردوغان در سخنرانی هفته گذشته خود در جمع اعضای حزبش از اولین انتخابات آزاد ترکیه امروزی در ۱۹۵۰ یاد کرد و گفت: «عدنان مندرس فقید در ۱۴ مه ۱۹۵۰ گفت که «بس است، مردم حرف‌شان را خواهند زد» و در انتخابات پیروز شد. مردم ما هم ۷۳ سال بعد در همان روز، پاسخ اپوزیسیون را خواهند داد.» در ۱۴ مه ۱۹۵۰، «عدنان مندرس» به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد. یک سال و پنج روز بعد، او با کودتای ارتش سرنگون شده و یک سال پس از آن هم به دار آویخته شد.
شخص اردوغان هم وقتی در دهه ۱۹۹۰ شهردار استانبول بود، دوران کوتاهی از کار برکنار شده و در زندان به سر برد. او اغلب خود را با مندرس مقایسه می‌کند. اردوغان و حزب او (عدالت و توسعه) در دو دهه گذشته قدرت را در دست داشته و سال‌ها رشد اقتصادی و همچنین جنگ (البته یک کودتای شکست خورده اما خونین) را پشت سر گذاشته‌اند.

نام:
ایمیل:
نظر: