صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  خرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸  ، 
شناسه خبر : ۳۴۴۶۵۹
روایت یک انقلاب حقیقی و تمایز آن با جعل واژه انقلاب برای اغتشاشات 1401
پایگاه بصیرت / سیدجمال جمالی
حضور معنادار مردم غیور ایران اسلامی در راهپیمایی 22 بهمن امسال تمام بافته‌ها و یافته‌های دشمنان در پندار خام‌شان را برای براندازی انقلاب و نظام اسلامی نشان داد؛ اما آنها به این دشمنی ادامه می‌دهند، ولو با وارونه‌سازی مفاهیم ارزشی در نزد مردم ما همانند جنبش و انقلاب. اساسی‌ترین هدف جبهه دشمن از جعل واژه «انقلاب» و به کار بردن آن برای اغتشاشات اخیر در ایران، این است که با تصویرسازی مطلوب از آشوب‌ها و اغتشاشات داخلی و ضریب رسانه‌ای دادن به آن، از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، مشروعیت‌زدایی کند و به نوعی برای انقلاب اسلامی بدیل‌ بسازد و از طرفی طیف‌های گسترده‌ای از اقشار اجتماعی مردم را برای به فعلیت رساندن و ظهور و بروز نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی، در کف خیابان به میدان بیاورد. به ‌عبارت ‌دیگر، خط رسانه‌ای و تحلیلی دشمن درصدد است تا این‌گونه به مخاطبان خود القا کند که اساساً کشور در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد و فروپاشی نظام حتمی است. هدف غایی تبلیغات رسانه‌ای و تحلیلی مذکور ایجاد تردید و شبهه نسبت به مانایی انقلاب و ساختارهای آن در افکار و اذهان عمومی و نخبگان کشور است. از سوی دیگر، پیاده‌نظام دشمن و رسانه‌های وابسته به آن درصدد القای فضای ناایمن و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در کشور هستند تا از این طریق بتوانند به فرار سرمایه‌ها و فرار مغزها از کشور دامن زده و روند رشد و توسعه کشور را مختل کنند. به تعبیری با ایجاد احساس ناامنی سراسری و ارسال سیگنال‌های آن به بیرون از کشور، زمینه مداخلات و فشارهای بین‌المللی را بیش‌ازپیش فراهم کنند. به طور مسلم، در این فرآیند رسانه‌ای‌ـ روانی عوامل ماندگاری و پویایی انقلاب نیز هدف قرار داده می‌شود؛ به این معنا که با هدف قرار دادن مشروعیت و مقبولیت انقلاب و دستاوردهای آن، درصدد هستند تا در وضعیت کنونی، عوامل قدرت نرم ماندگاری انقلاب را از بین ببرند و کشور را در برابر فشارهای سنگین بیرونی آسیب‌پذیر کنند. در این هماوردی جنگ شناختی، سؤال اصلی این است که آیا می‌توان هر حادثه و رخدادی، مانند  ناآرامی‌ها و اغتشاشات را از جنس انقلاب و جنبش نامید؟ هدف دشمن از جعل و مصادره مفهومی واژه انقلاب و به کار بردن آن به‌جای آشوب و اغتشاشات در ایران چیست؟ اساساً چرا به دنبال تئوریزه کردن اغتشاشات اخیر به ‌عنوان انقلاب مردمی و مشابهت‌سازی آن با انقلاب اسلامی ایران هستند؟
 
مرز مفهومی انقلاب با مفاهیم دیگر 
اولین نکته علمی که در بحث تئوری‌های انقلاب گفته می‌شود، مرزبندی مفهومی این واژه با سایر مفاهیم مرتبط، همانند جنبش، کودتا، آشوب و اغتشاش است. از دیدگاه شهید مطهری، «انقلاب» عبارت است از طغیان و عصیان مردم یک ناحیه یا یک سرزمین، علیه نظم حاکم موجود برای ایجاد نظمی مطلوب. فرق انقلاب با کودتا در این است که انقلاب ماهیت مردمی دارد؛ اما در کودتا اقلیتی مسلح به سرنیزه در مقابل اقلیت دیگری که حاکم بر اکثریت است، قیام می‌کند. در نگاه جامعه‌شناسان، هر جنبش اجتماعی توده‌ای که به فرآیندهای کلان اصلاح یا دگرگونی اجتماعی بینجامد، «انقلاب» است. همچنین، جنبش پدیده‌ای اجتماعی است که در ابعاد و اندازه‌های گوناگون به تغییر در ترکیب‌بندی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی منجر می‌شود. جنبش اجتماعی در اصطلاح دانش جامعه‌شناسی، هر گونه کوشش جمعی برای پیشبرد منافع مشترک، یا تأمین هدف اصلی از طریق عمل جمعی خارج از حوزه نهادهای رسمی است. یا شورش حرکت مقطعی و زودگذر و فاقد رهبری و ایدئولوژی بوده و کشش و سازمان‌دهی لازم را برای تداوم حرکت به جز در موارد استثنایی ندارد. 
 
مؤلفه‌های بنیادین انقلاب حقیقی 
با مروری بر این تعاریف و مفاهیم مبرهن می‌شود که انقلاب مؤلفه‌های بنیادینی دارد که آن را از سایر مفاهیم جدا می‌کند. این مؤلفه‌ها به شرح زیر هستند:
1ـ ماهیت انقلاب حقیقی؛ برگرفته از مطالبات واقعی و بومی مردم یک کشور است، نه دیکته و القا شده از سوی بیگانگان. 
2ـ استقلال هویتی؛ کنش و واکنش برخاسته از متن فرهنگی و هویتی جامعه.
3ـ انسان‌پردازی (رشد و تکامل شخصیتی، معنوی و اخلاقی انسان) و جامعه‌پردازی تمدن‌ساز.
4ـ درصدد ساخت و احیای مفاهیم متعالی در همه مناسبات اجتماعی، مانند استقلال، آزادی، عدالت، معنویت و پیشرفت.
 
دلایل نام‌گذاری انقلاب برای اغتشاش از سوی دشمن
1ـ سوءاستفاده دشمن از فقر مطالعاتی و گسست آگاهی سیاسی‌ـ تاریخی در نسل‌های جدید انقلاب؛
2ـ تقدس دادن و مشروعیت‌بخشی به اغتشاش و اغتشاشگران؛
3ـ مردمی نشان دادن اغتشاش با سوءاستفاده از واژه انقلاب؛
4ـ روحیه‌بخشی و ایجاد امید کاذب در عوامل اغتشاشگر برای دامن زدن به آتش فتنه و اغتشاش؛
5ـ جرئت‌بخشی به اقدامات غیرانسانی و خشونت‌طلبانه علیه حافظان امنیت کشور و خدشه‌آفرینی در اقتدار نظام؛
6ـ مشروعیت‌بخشی به اقدامات و تحریکات ضد حقوق بشری و ضد انسانی برخلاف حقوق و اصول بین‌الملل؛
7ـ معرفی آلترناتیو مطلوب و جایگزین برای نظام سیاسی حاکم و سرعت‌بخشی به آن؛
8ـ ایجاد تصور رفتنی بودن نظام و باورپذیری آن در جامعه؛
9ـ تصویرسازی ذهنی و تحلیلی در لایه‌ای از جامعه مبنی بر اینکه براندازی آسان و نزدیک و سریع است.
 
راهکارهای مقابله با تحریف و جابه‌جایی مفهوم انقلاب با اغتشاشات 
1ـ افشای آرایش جنگ ترکیبی دشمن در عرصه‌های اقتصادی، شناختی، دیپلماتیک، توسعه شبکه نفوذ و عملیات مخفی، عملیات سخت و نیمه سخت، مانند خرابکاری و ترور؛
2ـ افشای محورهای عملیاتی دشمن در زمینه‌های واگرایی قومی، مذهبی و اجتماعی در مناطق مرزی؛
3ـ تبیین نقشه دشمن در تصویرسازی ذهنی از یک نظام ناتوان در برابر خواسته‌های مردم و ایران در حال فروپاشی؛ 
4ـ بازخوانی و تبیین شاخص‌ها، اصول و اهداف انقلاب اسلامی ایران؛ نقاط قوت و چالش‌های آن؛
5ـ تبیین واقعیت‌ها و شاخصه‌های انقلاب اصیل در مقابل انقلاب جعلی، اجباری و برساخته دشمن؛
6ـ تبیین منطقی و مستند این گزاره که ریشه اصلی مشکلات کشور در بی‌توجهی به شعارها، آرمان و اهداف انقلاب اسلامی از سوی برخی دولت‌ها و کارگزاران آن بوده است و راه‌حل مشکلات موجود در احیای اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.
مهم‌ترین اصلی که محورهای مطرح در بخش پایانی را اثربخش و کارساز می‌کند، تلاش جهادگونه و دغدغه‌مندانه کارآمدسازی نظام اسلامی در سطوح محلی، استانی و ملی در همه بخش‌های حکمرانی است. برای این منظور لازم و ضروری است، سند چشم‌انداز جامع با محورها و نقشه راه عملیاتی در همه حوزه‌های حکمرانی تدوین شود که به لحاظ حقوقی الزام‌آور بوده و به‌نوعی با میزان تحقق یا عدم تحقق آن در بخش‌های گوناگون، مسئولان و مدیران در هر سه قوه مورد سؤال، تنبیه و تشویق قرار گیرند. مسئله بعدی که در تدوین سند چشم‌انداز و اجرای آن بسیار مهم است، هماهنگی شناختی بین مسئولان برای راهبری کشور است.
برای مقابله و خنثی‌سازی این نقشه دشمن باید ضمن اثبات کارآمدی نظام در عرصه‌های عملی و موفقیت در حل و رفع چالش‌های زندگی روزمره مردم، تصویری واقعی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود، چالش‌ها، آسیب‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها ارائه شود. از طرفی انقلاب اسلامی ایران را به‌ منزله یک تکاپوی خودجوش، فطری و عقلانی درونی جامعه ایرانی در نقطه‌ مقابل رژیم فاسد و وابسته پهلوی معرفی کرد و دستاوردهای عزت‌آفرین انقلاب اسلامی با وجود همه مانع‌تراشی‌های جبهه استکبار بازگو و تبیین شود. بنابراین، در کنار تلاش مسئولان و دلسوزان برای ارتقای سطح کارآمدی و سطح رفاه، باید به جهاد تبیین با توجه به اغتشاشات اخیر که رهبر معظم انقلاب فرمودند «این حوادث برای جلوگیری از پیشرفت ایران اسلامی بود و نه برای حل مسائل و مشکلات آن»، پرداخته شود.
نام:
ایمیل:
نظر: