محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه ( 22 اسفند) در گفتگوی تلویزیونی، ضمن پیشاپیش سال جدید، اظهار داشت: امسال می بایست هم لوایح برنامه هفتم و بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گرفت که به دلیل ارائه نشده برنامه از سمت دولت و تمدید برنامه ششم و با تاخیر آمدن لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی کمتر از زمان تعیین شده وارد بررسی لایحه بودجه شد.
وی افزود: دو نوع بودجه وجود دارد که یک بودجه شرکت های دولتی و دومین بودجه عمومی دولت، مجلس سعی کرد در کل بودجه نه تنها سقف بودجه افزایش پیدا نکند بلکه 2.6 درصد سقف کاهش پیدا کند در بودجه عمومی حدود 4 درصد بودجه عمومی کمتر از 100 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و افزایش در مقابل 2 هزار و 100 میلیارد تومان بسیار افزایش ناچیز است و سعی شد سقف بودجه افزایش پیدا نکند اگر هم در درآمدی افزایش وجود داشت نیست آن را در منابع ناپایدار درآمدی اعمال میکردیم تا بودجه ناترازی عملیاتی و کسری بودجه پیدا نکند.
رییس مجلس با اشاره به معیشت مردم در سال آینده، گفت: اولین مبحث در معیشت حقوق است که در اواسط سال 10 درصد افزایش داشته داشتیم و برای سال آینده 20 درصد افزایش داشته ایم و افرادی که پایین تر از 10 میلیون تومان حقوقشان است از پرداخت مالیات معاف شوند.
قالیباف تصریح کرد: امسال پیش بینی شده برای 5 دهک پایین و به ویژه 3 دهک پایین دولت برای سال آینده از کالا برگ برای این دهک ها استفاده کند و این مورد قبول است که به اندازه تورم نتوانستیم معیشت مردم را جبران کنیم اما با روش هایی توانسته ایم همچون کالا برگ تا حدودی جبران کنیم.
وی با اشاره به حقوق سربازی، ادامه داد: مجلس میتواند به موضوع حقوق سربازی ورود کند. در سربازی دو موضوع داریم؛ یک بحث مربوط به حقوق آنهاست که استقبال خوبی هم در مورد آن صورت گرفت. طبق گزارش نیروهای مسلح باعث شده است بسیاری از کسانی که به دلیل مشکلات خانوادگی و تأمین زندگی به سربازی نیامده بودند، به سربازی بروند.
رییس مجلس بیان داشت: امروز با پیگیریهایی که در مجلس و با ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه صورت گرفت همه به جمع بندی رسیدیم که اصل موضوع سربازی نیاز به بازنگری و طرح جدید بهینه کردن بحث سرباز دارد که با هماهنگی ستاد کل و دستور رهبر انقلاب در حال بررسی هستیم تا بتوانیم در مورد شیوه سربازی تجدید نظر انجام دهیم.
قالیباف افزود: برای این اقدام نمیتوان زمان خاصی در نظر گرفت اما در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال چندین دهه این ما به همین روال این کار را انجام میدهیم که نیاز به بازنگری دارد. گاهی جوانها حس میکردند سربازی به نوعی برای آنها بیگاری است اما میدانید در سربازی آنهایی که تحصیلات بالا دارند و نیروهای نخبه هستند دقیقاً در راستای تخصصی کار خود به کار گرفته میشوند و مدتها است این موضوع در نیروهای مسلح انجام میشود.
وی افزود: نکته دیگر این است که ستاد کل برنامهای دارد تا همه نیروهایی که به سربازی می آیند تا پایان دوران خدمت در حرفه خاصی را دنبال کنند و مهارت کسب کنند و کارت حرفهای دریافت نمایند که امسال در بودجه رقم قابل توجهی شامل چند هزار میلیارد تومان را در تبصره 18 برای این اختصاص دادیم که به افراد دارای مهارت و کارت حرفهای وام اشتغال بدهیم تا بعد از بازگشت از خدمت بتوانند در جامعه مشغول به کار شوند.
رییس مجلس با اشاره به 69 همت برای تأمین دارو و اختلاف نظرها و ابهامات پیرامون بودجه مورد نیاز در این زمینه، گفت: اولاً آن چیزی که دولت کارشناسی و بررسی کرده و در لایحه بودجه به مجلس ارائه داده همان 69 همت است و مدعی است این میزان کفایت میکند. طبیعتاً نظر دولت با کارشناسی بوده است. مطمئن باشید دولت و مجلس در ارتباط با کالاهای اساسی و حوزه مربوط به سلامت تحت هیچ شرایطی اجازه کمبود یا کسری بودجه نمیدهند ولو اینکه نیاز باشد در اواسط سال دولت اصلاحاتی در بودجه وارد کند یا اینکه متمم بودجه را به مجلس بدهد.
قالیباف افزود: ممکن است در کارشناسی برخی بگویند دارو 70 یا 100 همت نیاز دارد. هر اندازه لازم باشد و در بین سال مشخص شود کمبود وجود دارد این کارها انجام میشود. اما باید توجه شود ما در حوزه دارو اسراف هم داریم با توزیع درست و به جا نداریم. با نسخه الکترونیکی و طرح دارویار یا طرح پزشک خانواده که قرار است از اردیبهشت ماه اجرایی شود میتوان از بخشی از اسرافها جلوگیری کرد نیازمندیها دنبال شود.
وی تاکید کرد: ممکن است ما در اجرا مشکلات مدیریتی پیدا کنیم؛ اما اینکه کمبود به دلیل نبود اعتبار رخ دهد، مطمئن باشید چنین اتفاقی نخواهد افتاد. ما میگوئیم اعتبار لازم هست و چنانچه احساس کنیم به هر دلیلی بیش از این نیاز هست، هیچ وقت هیچ محدودیتی برای تأمین اعتبار کالاهای اساسی، سلامت و دارد و تجهیزات پزشکی نداشتیم و نخواهیم داشت زیرا مربوط به جان مردم و معیشت مردم است. اینها حداقلهایی است که تحت هر شرایطی دولت و مجلس باید آن را فراهم کنند.
رییس مجلس در رابطه با گلایه مندی توان یابان و جامعه معلولان نسبت به حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در بودجه 1402 بیان داشت: توجه ما در مجلس به این موضوع و چند قشر دیگر مانند ملوانان در شمال و جنوب به صورت ویژه بود. قبلاً یک ردیف مستقل بود اما دولت حالا در لایحه بودجه 1402 آن را به قسمتهای مختلف تقسیم کرده است اما ما مستمری آنها را علی رغم پیشنهاد 20 درصدی دولت به 40 درصد افزایش دادیم مخصوصاً برای آن دسته از معلولین که معلولیت شدید دارند و هیچ منبع درآمدی هم ندارند.
قالیباف با بیان اینکه برای آنها که تحت پوشش کمیته امداد هستند هم این پیش بینی را انجام دادیم، تصریح کرد: با اطمینان عرض میکنم حتماً در این بخش سیاستهای جبرانی را برای آنها لحاظ کردیم. حتی این موضوع در خصوص رزمندگان معسر نیز پیش بینی شده است. مجلس در خصوص معیشت قشرهای آسیب پذیر در این بخش سیاستهای جبرانی را مورد توجه قرار داده است.
وی با اشاره به معافیتهای مالیاتی و نگرانیهای پیرامون تفاوت پایههای پیشنهادی برای معافیت مالیاتی، تاکید کرد: ما در حوزه مالیات، بخش معافیتهای مالیاتی داشتیم که اصلاً نباید میداشتیم. برای مثال بخشی از مؤسسات کمک آموزشی که درآمدهای هنگفتی دارند معافیت مالیاتی داشتند که باید از آنها مالیات گرفته شد؛ پس ما یک تجدید نظر در معافیتهای مالیاتی در مورد افرادی که باید مالیات میدانند اما به دلایل مختلف مالیات نمیدادند، داشتیم.
رییس مجلس گفت: نکته دیگر این بود که ما فرارهای مالیاتی زیادی داشتیم. ما قبلاً در مالیات سامانه محور نبودیم و بیشتر این گونه بوده که ما عمدتاً مالیات را از افراد جز دریافت میکردیم. یعنی شاید بیش از 3 میلیون از معدیان مالیاتی، 20 تا 30 هزار میلیارد تومان مالیات را تأمین میکردند اما بخش عمدهای یعنی حدود 9 میلیون نفر داریم که باید مالیات پرداخت کنند.
قالیباف افزود: برخی از شرکتها و مجموعهها هستند که شاید کمتر از 200 هزار نفر از آنها باید بیش از 70 درصد مالیات را پرداخت میکردند که عملاً پرداخت نمیکردند. برای مثال فردی در حوزه بانکی بیش از 6 هزار میلیارد در یکسال درآمد مالی داشته اما سوابق مالیاتی آن در 6 سال گذشته 6 هزار تومان هم نبوده است.
وی ادامه داد: امروز با طرحی که در مجلس تصویب شده و انصافاً وزارت اقتصاد و دارایی و حوزه مالیات پای کار آمدند به سراغ دانه درشتها رفتیم. پلتفرمهای جدیدی که در سامانههای داخلی مشغول به کار شدند همه معافیت مالیاتی گرفتند و بحث این است دانه درشتها باید مالیات پرداخت کنند. به یک مغازه و زیر پله فشار میآوریم تا با 200 یا 300 میلیون تومان درآمد مالیات بدهد اما کسی با چند هزار میلیارد درآمد مالیات ندهد. با سامانه محوری توانستیم مسلط شویم تا درآمد مالیاتی بالا برود عادلانه تر شود.
قالیباف با بیان اینکه نیازمند به اصلاحات نهادی و ساختاری در حوزه اصلاح ساختار بودجه هستیم، افزود: حتی ممکن است مجلس در این موضوع یک نگاه و دولت نگاه دیگری داشته باشد. در مجلس نگاه واحدی وجود ندارد همانطور که در دولت هم نگاه واحدی وجود ندارد و دلیل آن روشن است چرا که هرکدام مقداری بخشی نگری میکنند و این بخشی نگری ها اجازه نمیدهد که کار اساسی انجام شد لذا با تدبیر و رهنمودی که رهبری دارند این موضوع در شورای عالی هماهنگی اقتصادی در دستور کار قرار گرفت که به دور از این موضوعات بخشی نگری اتفاق اصلاح ساختار بودجه بیفتد.
وی ادامه داد: ما در مجلس شورای اسلامی فرایند رسیدگی به بودجه را در سال 1401 اصلاح کردیم و ماده 182 که مربوط به رسیدگی بودجه است اصلاح شده و از سال آینده بودجه متفاوتتر از امسال میآید و بجای 15 اذر اول آبان ماه به مجلس میآید یعنی در حقیقت دولت باید بودجه را 45 روز زودتر به مجلس تحویل دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بودجه با بیان اینکه بودجه از سال آینده باید در دو مرحله به مجلس تحویل داده شود، گفت: مرحله اول باید درآمدها به مجلس داده شود تا مجلس آنرا بررسی کند و مجدداً آنرا به دولت بازگرداند و دولت بر اساس سقفی که تصویب شده مصارف را تعیین و به مجلس بازگردرد تا مجلس آنرا تأیید کند.
قالیباف گفت: در حال حاضر این روند در مجلس اصلاح شده است و یک بخش از آن محل رسیدگی به بودجه برای اصلاح ساختار بودجه اصلاح شده است اما اشکالات در حوزه نهادی و ساختاری از جمله در موضوعاتی مثل صندوقها، مالیات، ناترازی ها، دیون دولت و سیاست کوچک سازی دولت و مولد سازی ها به طور قطع جزو اولویتهای برنامه هفتم است که در دستور کار قرار دارد و از سال آینده در 3 با 4 گام اجرا میشود.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آئیننامه مولدسازی در 12 مورد اصلاح شده است و هیئت سه نفری بر مولدسازی نظارت خواهد کرد.هرکس خلاف آئیننامه مولدسازی کاری کند هیچ مصونیتی ندارد.
قالیباف گفت: درخصوص کنترل قیمت ارز دولت و مجلس یک تصمیم واحد گرفتند و کار را انجام میدهند. البته مسائل اقتصادی بنیادی مانند نقدینگی، تورم، ناترازی بانکها در کاهش ارزش پول ملی و رابطه آن با ارز اثرگذار است و باید برای آنها اقدامات جدی و اساسی انجام دهیم که یک بخش از آن همین اصلاح ساختار بودجه است.
وی افزود: دومین مسئله نیز موضوع نحوه مدیریت است. بانک مرکزی باید در عرضه و تقاضای ارز نظارت داشته باشد. بر اساس قانون مسئولیت سکه و ارز با بانک مرکزی است و باید بر سبد ارزی، تنوع ارزی و محل جغرافیای آن اشراف داشته باشد.
رئیس مجلس شورای با بیان اینکه احساس من این است که بخشی از بانک مرکزی به هر دلیلی اشرافش آنطور که باید و شاید نبوده است، تصریح کرد: مثلاً بخش دولتی مانند پتروشیمیها و فولادیها که درآمد ارزی دارند نمیتواند بگویند درآمد بخش خودمان را خودمان بگیریم بلکه باید بانک مرکزی برای آنها تصمیم بگیرد. موضوع سوم نیز این است که ما میدان و فعالیتهای میدانی و بازار آزاد داریم که واقعاً من معتقدم دشمنان جمهوری اسلامی در آن بخش شیطنت میکنند و اثرات روانی درست میکنند تا شاید قیمتها بالا و پایین کنند؛ لذا مهم است که آن را نیز مدیریت کنیم. به همین جهت است که میگویم قیمت ارز قیمت مقطوع نیست ولی باید ثبات در ارز وجود داشته باشد و لجامگسیخته نباشد.
قالیباف با اشاره به توافق ایران و عربستان گفت: اولاً به هر حال اتفاق خوبی در حوزه دیپلماسی رخ داد. یکی از سیاستهای قطعی جمهوری اسلامی ایران، دولت و مجلس اولویت تعامل با همسایگان در زمینههای سیاسی، تجاری، همکاریهای فرهنگی و ارتباط با سازمانهای منطقهای بود. ما برای ارتباط با عربستان هیچ پیششرطی نداریم که نهایتاً منجر به این توافق در پکن شد. انشالله در کمتر از دو ماه سفارتخانههای دو کشور باز میشود و همکاریها در حوزههای سیاسی، امنیتی، تجاری و اقتصادی به روال عادی برمیگردد و اثر خودش را در حوزه کشورهای خلیج فارس و کشورهای منطقه خواهد گذاشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: ایران و عربستان دو کشور تأثیرگذار و مهم در منطقه غرب آسیا هستند.
منبع: تسنیم