صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸  ، 
شناسه خبر : ۳۴۷۱۸۶
سیدعبدالحسین لاری‌ ـ۷
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
قانون اساسی دوران مشروطیت تحت تأثیر قوانین بلژیک و به طور کلی قوانین غرب نوشته شده بود. در این میان، سیدعبدالحسین لاری معتقد بود، هر قانونی  که در مقابل شریعت اسلام وضع شود، مفسده و غلط بوده و موجبات گمراهی و تباهی ایران را فراهم خواهد آورد.(1) 
در واقع، سید لاری منشأ همه بی‌عدالتی‌ها، ظلم‌ و ستم‌ها را نبود مجلس شورای اسلامی می‌دانست و به همین علت خواهان تشکیل مجلس شورای اسلامی بود  که ریاست آن را فقیه جامع‌الشرایط برعهده بگیرد. سید لاری  که تشکیل مجلس به منظور حفظ و حراست از حقوق مردم را واجب  کفایی می‌دانست، رساله قانون مشروطه مشروعه را در صدر انقلاب مشروطیت به منظور آگاهی مردم مسلمان ایران نوشت و در مقابل قانون اتخاذ شده از غربیان موضع‌گیری  کرد.(2) 
سیدلاری در این رساله انتظار خود از مجلس، قانون و اعضای انجمن‌ها را بیان و تأکید کرد حکومت قانون باید منطبق بر شریعت اسلامی باشد. لاری با اشاره به حدیث معروف «سلسلة‌الذهب»  که از امام رضا(ع) نقل شده است، شرایط تحصیل سعادت و توفیق اعضای نمایندگان مجلس را مشروط و منوط به «اجتماع شروط قابلیت و تحصیل لیاقت و جامعیت امانت و دیانت و  کفایت و حسن فطرت و عدالت و محاسن اخلاق سیرت و صورت از هر جهتی دانسته است.»(3)
سید لاری همین طور در فصل سوم از رساله «قانون در اتحاد ملت و دولت» معتقد است، نمایندگان از لحاظ ظاهر باید تابع همه احکامی باشند  که در شرع برای مؤمنان معین شده است.(4) 
در ادامه، سید که از توطئه‌های استعمارگران و مستبدان علیه مجلس آگاه بود، در رساله قانون مشروطه مشروعه، سه شرط اساسی و مهم زیر را برای اعضای مجلس شورای اسلامی لازم می‌داند:
شرط اول، دوری اعضای مجلس از بیگانگان و هم‌نشینی با اشرار و  کفار مستبد و مفسد که همچون شیطان برای ایجاد اختلاف خود را داخل مجلس مقدس مى‌کنند. شرط دوم، آن است  که اعضای مجلس خود را به انوار و آثار وقار و محاسن سیرت و صورت اسلامی بیارایند و در گسترش عدالت تلاش  کنند و شرط سوم برای عضویت نمایندگان در مجلس این است  که باید ورود در آنجا به قصد خلوص و خدمت به مردم باشد.(5) 
در شماره بعد نکات بیشتری بر اساس توضیحات سیدلاری در این زمینه خواهیم نوشت؛ اما نکته جالب این است که امروز هم مجلس و نمایندگان ملت آراستگی به همین صفات و شرایط را لازم دارند و اگر امروز چالش‌ها و مشکلاتی، همانند موضوع خودروهای شاسی‌بلند مشاهده می‌شود، به دلیل فقدان یا ضعف در این خصایص و ویژگی‌هاست.  
منابع در دفتر نشریه موجود است.
نام:
ایمیل:
نظر: