صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳  ، 
شناسه خبر : ۳۴۷۴۹۳

در حالی که تلاش برای گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شرق موجب ایجاد جنگی بزرگ در اوکراین شده است، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها قصد ندارند به این زودی‌ها از سیاست خود برای نزدیک شدن به شرق و دو قدرت روسیه و چین کوتاه بیایند. این بار به نظر می‌رسد مقصد بعدی ناتو ژاپن باشد؛ مکانی برای تهدید چین.
هفته گذشته «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن برنامه ائتلاف نظامی غربی ناتو برای گشودن دفتر ارتباطی در این کشور آسیایی را تأیید کرد. او البته اشاره کرد که کشورش قصد ندارد عضو ناتو شود؛ اما گویا باز شدن دفتر هماهنگی و ارتباطی ناتو در توکیو، به معنای آماده شدن شرایط برای پیوستن این کشور به ناتو باشد.
به نظر می‌رسد دلیل اصلی توکیو برای این کار، ترس از قدرت یافتن روز افزون چین در منطقه باشد، چرا که کیشیدا حمله روسیه به اوکراین را بهانه چنین تصمیمی خوانده و مدعی است:
«از زمان تهاجم روسیه به اوکراین دنیا مکان بی‌ثبات‌تری شده است.» به تحلیل شبکه آمریکایی، افتتاح دفتر ناتو در ژاپن تحول بسیار مهمی در شرایط گسل‌های ژئوپلیتیکی عمیق در نظام بین‌الملل خواهد بود که احتمالاً انتقاد شدید چین را در پی خواهد داشت.
پکن پیش از این درباره چنین تصمیماتی شدیدا هشدار داده است. وزارت خارجه کره شمالی هم در واکنش به تصمیم توکیو، اعلام کرد ژاپن تلاش می‌کند تا صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا را با ایجاد ائتلاف نظامی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از بین ببرد.
کره شمالی نیز در واکنش به سفر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به کره جنوبی و ژاپن، آن را پیش‌درآمدی برای رویارویی خوانده و هشدار داده بود فعالیت روزافزون این ائتلاف در شرق آسیا می‌تواند به جنگ سرد جدیدی بینجامد.

نام:
ایمیل:
نظر: