صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵  ، 
شناسه خبر : ۳۴۷۵۹۵

با شکست مذاکرات آتش‌بس سودان در عربستان، دنیا در انتظار رخ‌دادن اتفاقی در این کشور است که به نظر می‌رسد تلاش کافی برای جلوگیری از وقوع آن صورت نگرفته ‌است. سودان حالا با یک جنگ تمام‌عیار داخلی روبه‌روست و بازیگران بین‌المللی، چون عربستان و ایالات متحده نتوانستند با پا درمیانی و وساطت خود، مانع از این اتفاق شوند.
با وجود اینکه گمان می‌رفت مذاکرات جده، راه را برای وقوع آتش‌بس و صلح دائمی در سودان باز کند؛ اما نه نیروهای دولت این کشور و نه نمایندگان نیروهای واکنش سریع حاضر به ادامه مذاکرات و رسیدن به راه‌حل قطعی در این زمینه نشدند. البته این نمایندگان ارتش سودان بودند که میز مذاکرات را ترک کردند. دلیل آنها برای ترک مذاکره این بود که نیروهای واکنش سریع سودان هیچ‌کدام از توافق‌های پیشین برای آتش‌بس را رعایت نکرده و آتش‌بس را بارها نقض کرده‌اند.
اما نکته جالب در این باره، شرط‌گذاری ایالات متحده برای میانجی‌گری بین دو گروه بوده است. دولت آمریکا اعلام کرده است، تا آتش‌بس به‌صورت تمام و کمال اجرایی نشود، وارد فاز میانجی‌گری بین دو طرف نخواهد شد. آمریکا همچنین اعلام کرده است، در صورتی بین دو طرف میانجی‌گری خواهد کرد که دو طرف، مفاد توافق‌نامه جوبا در سال 2020 را اجرایی کنند. این توافق که در اوت سال 2020 به امضای دو طرف رسید، باعث توافق دو طرف بر سر تشکیل دولت ملی در این کشور شد. این توافق به‌ منزله راه‌حلی دموکراتیک و مبتنی بر اجماع سیاسی بین دو طرف بود که البته چندان هم موفق عمل نکرد. بر اساس این توافق، قرار بود نیروهای واکنش سریع با ارتش سودان ادغام شوند و دولتی انتقالی در این کشور شکل بگیرد؛ همچنین ارتش و نیروهای واکنش سریع در این قرارداد توافق کرده‌ بودند که تضمین دهند روند انتقال قدرت از نظامیان به‌ غیرنظامیان در یک فرآیند صلح‌آمیز صورت خواهد گرفت. دولت ایالات متحده بر این باور است تا زمانی که دو طرف به تشکیل یک دولت انتقالی راضی نشوند، امکان مداخله تعداد زیادی از کشورها در این مسئله وجود دارد و امکان صلح و آتش‌بس طولانی وجود ندارد.
البته ایالات متحده بیشتر از این مسئله هراس دارد که این وضعیت، منجر به دخالت کشورهای دیگری، نظیر روسیه یا چین در وضعیت سودان شود و در مورد افزایش نفوذ چین در سودان پیشتر نیز هشدار داده‌ بود. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری سودان بوده و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در زیرساخت‌ها و بخش نفت این کشور انجام داده است؛ همچنین چین یک پایگاه نظامی در سودان دارد که از نیروهای امنیتی این کشور حمایت می‌کند و به همین دلیل ایالات متحده بر این عقیده است که باید بیشتر به چین و نیروهای امنیتی این کشور فشار سیاسی بیاورد.

نام:
ایمیل:
نظر: