صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶  ، 
شناسه خبر : ۳۴۸۲۸۳
جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین‌ـ ۴۶
پایگاه بصیرت / امیر قلی‌زاده
یکی دیگر از موضوعاتی که از منظر رهبر معظم انقلاب باید در جهاد تبیین به آن توجه داشت و از روایت‌سازی دروغین دشمنان در آن پرده‌برداری کرد، مسئله سبک زندگی است. همان طور که هر کشور و جامعه‌ای سبک زندگی مختص به خود را هنجارسازی و ترویج می‌کند، جمهوری اسلامی هم سبک زندگی ایرانی‌ـ اسلامی را توصیه می‌کند. سبک مجموعه‌ای از آداب و رسوم، سنت‌ها و الگوهایی است که به مرور زمان وارد زندگی مردم شده و به فرهنگی خاص برای مردم آن منطقه تبدیل می‌شود. سبک زندگی ایرانی‌ـ اسلامی، به زندگی ایرانیانی که مسلمان هستند، گفته می‌شود و از دو فرهنگ ایرانی و اسلامی تشکیل شده است. از آنجایی که اسلام در همه زوایای زندگی مادی، اصول و توصیه و راهکار دارد، خود یک سبک زندگی به شمار می‌آید و سبک زندگی ایرانی نیز از سنت و فرهنگ دیرینه ایرانیان به‌وجود آمده و تا به امروز هم ادامه دارد.
انتخاب سبک زندگی را از جهان‌شناسی، جهان‌بینی و ایدئولوژی مبتنی بر آن نمی‌توان جدا کرد. به عبارت دیگر، زیربنای بسیاری از آداب و عادات، به ویژه آنچه جنبه راهبردی دارد، از نوع جهان‌بینی و تلقی انسان از آفرینش نشئت می‌گیرد. همان‌گونه که نقش اومانیسم در انتخاب سبک زندگی انکارپذیر نیست، جهان‌بینی توحیدی نیز انسان را مخلوق خداوند با هدف متعالی و خلیفه‌الهی در زمین می‌داند. بدیهی است که تنها انتخاب سبک زندگی و راه و روش حیات در چارچوبی که مهندس آفرینش طراحی کرده، شایسته هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی است. خط سیر آدمی را آفریدگار او و در جهت هدف والایی که از آفرینش او داشته، تعیین می‌کند و امر و نهی‌ها و بایسته‌ها و نبایسته‌هایی که در لوای شریعت تعیین شده‌اند، انسان را به هدفی که همانا ابدیت و سعادت جاودانه اوست، رهبری می‌کنند. جهان‌بینی توحیدی ایجاب می‌کند که انسان سبک و سیاق زندگی خود را بر اساس اصول پذیرفته شده مکتب تنظیم کند، زیرا هر آنچه جز این، پوچ و بی‌حاصل است. «کلُّ شَیءٍ هَالِک إِلَّا وَجْهَهُ» همه چیز رو به تباهی است، جز آنچه رو به خدا دارد. 
رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت تبیین سبک زندگی ایرانی‌ـ اسلامی می‌فرمایند: «سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را در اندیشه و عمل دنبال کنید؛ مسئله‌ مهمّی است. بنشینید رویش فکر کنید، مصداق‌هایش را مشخّص کنید، بعد خودتان عمل کنید و این را به عنوان دستورالعمل [منتشر کنید]؛ فرض کنید یک جزوه منتشر بشود در مورد سبک زندگی اسلامی من باب مثال در مسیرها. حالا بنده در آن مثال‌هایی که آن دو سه سال قبل از این راجع به این قضیّه زدم، مسئله‌ پشت چراغ قرمز ایستادن را هم مثال زدم؛ همین موضوع را می‌شود گسترش داد؛ می‌شود تبیین کرد. کار شماهاست؛ کار شما جوان‌هاست.» 
نام:
ایمیل:
نظر: