صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸  ، 
شناسه خبر : ۳۵۱۰۷۱
شکل‌گیری اتحاد سه‌جانبه برای همکاری نظامی علیه اوکراین
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

در حالی که کشورهای غربی هر روز به‌سمت اعلام نگرانی از پایان یافتن ذخایر سلاح‌های خود به‌دلیل جنگ اوکراین می‌روند، روسیه در حال ایجاد اتحادهای جدید به منظور دسترسی به سلاح‌های مجهز برای استفاده در این جنگ است. با وجود اینکه آمریکا بارها هشدار داده است، کشورهای سلاح‎دهنده به مسکو را تحریم می‌کند، اتحادهای جدید روسیه دقیقاً از بین کشورهایی است که بیشترین تحریم‌های آمریکایی و بین‌المللی علیه آنها اعمال شده است؛ یعنی بلاروس و کره ‌شمالی. رؤسای‌جمهور روسیه و بلاروس بر همین اساس هفته گذشته طی دیدار در سوچی، ضمن تأکید بر تقویت روابط و افزایش همکاری‌های دو طرف، از احتمال همکاری سه‌جانبه با کره‌شمالی خبر دادند.
پوتین در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور به‌طور پیوسته و قابل ‌اعتماد در حال توسعه است، گفت: «بلاروس از روند تهیه بودجه در روسیه به ما اطلاع داده و همه‌چیز برای ما باثبات است.»
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی ضمن اشاره به گفت‌وگو با «لوکاشنکو» درباره وضعیت جنگ اوکراین، اظهار داشت، نتایج مذاکرات با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی را به همتای بلاروسی خود ارائه خواهد داد.
پوتین در ادامه افزود: «اکثریت بازیگران جهان چندقطبی از وضعیتی که در آن آمریکا با شرکای خود به‌عنوان افراد اضافی رفتار می‌کند، ناراضی هستند. شرکت‌های اروپایی از ارائه تجهیزات انرژی امتناع کرده‌اند و اما در آینده نزدیک شرکت‌های عظیمی با گستره جهانی ظهور خواهند کرد.»
رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به برخی تهدیدها از سوی آمریکا و کره جنوبی درباره همکاری نظامی روسیه با کره‌ شمالی نیز گفت: «روسیه هیچ تخلفی نکرده و قصد نقض [قطعنامه‌های شورای‌امنیت] را نیز ندارد، اما همکاری با کره‌ شمالی را در چارچوب قوانین بین‌المللی توسعه خواهد داد.»
پیش از این، شورای ‌امنیت ملی کره جنوبی ضمن ابراز نگرانی درباره همکاری‌های نظامی روسیه و کره‌شمالی، از دو طرف خواسته‌ بود که هیچ‌گونه تبادل تسلیحات و تجهیزات نظامی انجام ندهند؛ زیرا در غیر اینصورت باید بهای سنگینی را پرداخت کنند. رسانه‌ها و مقامات غربی سعی کرده‌اند که سفر کیم به روسیه برای دیدار با پوتین را نشانه‌ای از احتمال فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی از سوی پیونگ‌یانگ به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین نشان دهند. با این حال به نظر می‌رسد این ادعا چندان هم دور از انتظار نیست و سفر کیم جونگ اون به روسیه، بیشتر به‌دلیل ارزیابی آخرین توان نظامی روسیه و میزان کمک‌هایی باشد که هر دو کشور می‌توانند به یکدیگر بکنند. بر همین اساس، «اون» در این سفر به‌همراه «شویگو» وزیر دفاع روسیه، از مراکز نظامی این کشور بازدید کرد و در جریان آن، سرگئی شویگو به رهبر کره شمالی سه هواپیمای استراتژیک نیروهای هوافضای روسیه را نشان داد. رهبر کره شمالی بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه را که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت هستند؛ یعنی بمب‌افکن‌های توپولف تو-۱۶۰، تو-۹۵ ام‌اس و تو-۲۲ ام ۳ روسیه را از نزدیک ملاحظه کرد. این سه بمب‌افکن جزء تجهیزات هوایی نیروهای اتمی استراتژیک روسیه هستند. همچنین هواپیماهای مدرن نیروهای هوافضای روسیه به کیم جونگ اون نشان داده شدند.
رهبر کره شمالی برای اطلاع از عملکرد این جنگنده‌ها سوار هواپیمای تولید شده در این کارخانه شد و پرواز آزمایشی هواپیمای جنگنده ۳۵-SU را تماشا کرد. کیم جونگ اون درباره نحوه پرتاب موشک‌ها از این هواپیما سؤال کرد و در پاسخ شویگو به او گفت، بمب‌افکن‌های استراتژیک یکی از بخش‌های اصلی نیروهای اتمی روسیه هستند.
در پایان این سفر نیز رهبر کره شمالی از رئیس‌جمهور روسیه دعوت کرد که در زمان مناسب به کشورش سفر کند و او نیز این دعوت را پذیرفت.
کیم پس از ورود به خاک روسیه با قطار زره‌پوش مخصوص خود، گفت که سفر به این کشور، نمود آشکاری است از اینکه پیونگ‌یانگ اهمیت راهبردی روابط دوجانبه با مسکو را در اولویت خود قرار داده است. پیش از این نیز «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا مدعی شد، دولت روسیه از کره شمالی کمک نظامی برای جنگ اوکراین درخواست کرده است.
این نظامی ارشد آمریکایی با بیان اینکه درخواست کمک نظامی روسیه از کره ‌شمالی به‌نوعی معکوس شدن شکل روابط دو طرف است، اظهار داشت: «روابط راهبردی مسکو و پیونگ‌یانگ به زمان پایان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد، پس تعجب ندارد که با هم مراودات [نظامی] داشته‌ باشند.» میلی به مجری شبکه« اِی‌بی‌سی نیوز» گفت: «اکنون به‌دلیل جنگ در اوکراین، روسیه با انواع چالش‌ها روبه‌رو شده است و یکی از چالش‌های آنها مهمات است. او (پوتین) احتمالاً چیزی [از کره‌شمالی] به‌دست خواهد آورد.» وی همچنین افزود: «مطمئن نیستم چقدر یا با چه سرعتی، اما احتمالاً کمک نظامی از کره‌شمالی دریافت می‌کنند؛ اما من نمی‌دانم که آیا آنقدر به‌دست خواهند آورد که تفاوت اساسی [در میدان جنگ] ایجاد کند یا خیر؟»

نام:
ایمیل:
نظر: