بصیرت: موضوع هسته اى ایران در حالى وارد پنجمین سال خود مى شود که در چند روز آینده دور جدید مذاکرات ایران و غرب در ژنو برگزار خواهد شد. در واقع این مذاکرات که براى نخستین بار بدون پیش شرط مزاحم تعلیق برگزار مى شود، مى تواند منجر به فرمولى پایدار براى همکارى هاى ایران و غرب باشد، هرچند که به نظر مى رسد شکست امریکا در تحمیل تعلیق غنى سازى به ایران سبب اختلاف افکنى آن کشور میان ایران و ۱+۵ شود. * تغییر شرایط به نفع ایران غرب که زمانى تعلیق کامل برنامه هاى هسته اى را تنها راه ممکن براى ایران مى دانست و به قول نیویورک تایمزگمان مى برد با قبول تعلیق غنى سازى در سال ۱۳۸۲ به هدف خود خیلى نزدیک شده است با تغییر استراتژى ایران در اواسط سال ۱۳۸۴ در مسیرى قرار گرفت که مارک فیتز پاتریک، عضو ارشد مؤسسه مطالعات استراتژیک لندن و اکثر کارشناسان مسائل بین المللى نتیجه آن را جز شکست پیش بینى نمى کردند. فک پلمب از تأسیسات هسته اى، راه اندازى شش هزار سانتریفیوژ، تکمیل چرخه سوخت هسته اى، تولید و بهره بردارى از سانتریفیوژها ، اعلام البرادعى مبنى بر این که ایران به تمامى سؤالات آژانس پاسخ داده و آژانس صلح آمیز بودن فعالیت هاى هسته اى ایران را تأیید مى کند همه این پیروزى ها که در راستاى دیپلماسى دولت نهم به وقوع پیوست، غرب را به این نتیجه رساند که با یک حرکت فرار به جلو تمام ناکامى هایش را جبران نماید، و آن تحریم و صدور قطعنامه علیه ایران تا تعلیق موقت غنى سازى از سوى مقامات کشورمان بود. مقاومت مردم و مسئولین در برابر ۳ قطعنامه شوراى امنیت سبب شد رسانه هاى بیگانه از آنها به عنوان«قطعنامه هاى بى فایده» یاد کنند. دیپلمات هاى غربى که از تمامى خواسته هاى خود قدمى عقب نشسته بودند ، این بار عزم خود را جزم کرده بودند تا «زمانى که ایران فرایند غنى سازى خود را به تعلیق در نیاورد با ایران مذاکره نکنند» اظهار نظرهاى محکم و قطعى مقام هاى غربى که تا چند روز گذشته نیز ادامه داشت کارشناسان را به این نتیجه رساند که ایران براى بازگشت به مذاکرات راهى جز پذیرش پیش شرط اروپایى ها ندارد. اما این بار نیز خود غربى ها «پیشقدم» شدند وبه بهانه بسته پیشنهادى نامه رسمى اى به امضاى وزراى امور خارجه کشورهاى ۱+۵ آوردند که در آن از تعلیق غنى سازى براى ادامه مذاکرات حرفى به میان نیامد. نامه اى که سعید جلیلى پاسخ آن را چند روز بعد براى سولانا فرستاد تا این گونه آغازگر مذاکرات بین ایران و اروپا در ۲۹ تیر در ژنو شود. توافق تهران و غرب در حالى به دست آمد که فقط یک روز پیش از آن سخنگوى کاخ سفید با تکرار مواضع گذشته خود درباره برنامه هاى هسته اى صلح آمیز ایران، تعلیق فعالیت غنى سازى اورانیوم را شرط گفت و گوى رسمى با تهران عنوان کرد. اما مک کورمک خیلى زود اظهار نظر چند روز پیش خود را از یاد برد و در آخرین سخنانش گفت: ایران مى تواند بدون آن که در ابتدا درخواست امریکا و دیگر کشور ها در خصوص تعلیق غنى سازى اورانیوم را برآورده کند، به مذاکرات وارد شود. رئیس کمیته روابط خارجى سناى امریکا نیز در تکمیل حرف هاى سخنگوى وزارت امورخارجه کشورش گفت : تصور مى کنم زمان آن رسیده است که به اتفاق شریکانمان در مذاکرات هسته اى با ایران، پیش شرط تعلیق غنى سازى اورانیوم را برداریم. * امریکا مذاکرات مقدماتى بدون شرط تعلیق غنى سازى را پذیرفت یک پایگاه خبرى امریکایى در گزارشى با اشاره به پاسخ ایران به نامه گروه ۱+۵ نوشت: وزارت امور خارجه امریکا تأیید کرد که ایران مى تواند بدون پذیرفتن پیش شرط تعلیق وارد مذاکرات مقدماتى شود. به گزارش فارس، پایگاه خبرى «صداى امریکا» در گزارشى نوشت: وزارت امور خارجه امریکا این پیشنهاد را که ایران مى تواند بدون پذیرفتن خواسته ۱+۵ مبنى بر تعلیق غنى سازى اورانیوم وارد مذاکرات شود، تأیید کرد.به نوشته این پایگاه خبرى، پیشنهاد مذاکرات مقدماتى که در روزهاى اخیر در رسانه هاى خبرى به نقل از منابع دیپلماتیک منتشر شده است با اظهار نظر «شون مک کورمک» سخنگوى وزارت امور خارجه امریکا تأیید شد. * واشنگتن پست: ایران آماده مذاکره است واشنگتن پست در گزارشى تحلیلى به واکنش ایران به بسته پیشنهادى کشورهاى گروه ۱ + ۵ پرداخته و آن را حاکى از این دانست که ایران آماده مذاکرات براى حل مسئله هسته اى تهران است. روزنامه واشنگتن پست در این گزارش تحلیلى آورده است: هفته گذشته بسیارى از مقامات ایرانى اظهارات مثبتى را درباره اقدام دیپلماتیک امریکا و متحدانش بیان کرده و نشان دادند که مذاکرات درباره برنامه هسته اى ایران امکان پذیر است. این روزنامه با اشاره به رزمایش اخیر ایران به نقل از مدیر مطالعات خاورمیانه در دانشگاه سیراکوس، نوشت: آنها آماده دیپلماسى هستند و به انجام گفت وگو تمایل دارند، اما علاوه بر آن، این را نیز مى گویند که «شما نمى توانید همانند یک کشور ضعیف درجه سه با ما رفتار کنید.» دنیس راس، نماینده اسبق امریکا در خاورمیانه نیز در این باره گفت که آنها این پیام را مى فرستند: «حمله به ما منطقى نیست، ما مى توانیم صحبت کنیم، اما علاوه بر آن مى توانیم اوضاع را واقعاً به هم بریزیم.»