توماس فریدمن نویسنده و روزنامه نگار مشهور آمریکایی در مقاله ای که در شماره روز چهارشنبه گذشته نیویورک تایمز به چاپ رسانده به تشریح نتایج عملکرد آمریکا در عراق اشغال شده پرداخته است. به عقیده این نویسنده آمریکایی عراق اکنون چنان تکه تکه شده و میان جنگ سالاران، تروریستهای خارجی، دار و دسته ها، شبه نظامیان، احزاب، نیروهای پلیس و ارتش تقسیم شده که گویی هیچ کس قدرت آزاد کردن هیچ کس راندارد.او می نویسد: عراق وارد مرحله ای فراتر از جنگ داخلی شده است. این کشور از مرحله تقسیم شدن به مرحله تجزیه شدن رسیده است. او می نویسد: عراق یوگسلاوی عربی نیست، جنگلها بس است که در آن انسان، گرگ انسان است. به عقیده اویا باید آمریکا تا ده ماه دیگر مرحله به مرحله از عراق بیرون برود و برای ثبات عراق چاره ای دیگر، از جایی دیگر، بیندیشد و یا بپذیرد که تنها راه جلوگیری از نابودی عراق این است که کار را ازنو آغاز کنیم و همه چیز را از اول بسازیم، که این کار ده سال طول می کشد!