صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۱  ، 
شناسه خبر : ۳۹۳۳۵

ریاض سلطانی نژاد پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر 2001،دامنه دخالتهای واشنگتن و غرب در شبه قاره هند افزایش یافته است.دراین میان تفاوتی بین دموکراتها و جمهوریخواهان وجود ندارد.باراک اوباما،در زمان مبارزات انتخاباتی خود و هیلاری کلینتون از حمله ایالات متحده به پاکستان جهت سرکوب تروریستهای القاعده خبر داده بود.این درحالی‌است که جمهوریخواهان نیز همچنان نگاه ابزارگرایانه و تهدید محور خود نسبت به پاکستان را حفظ نموده اند. دولت آمریکا اخیرا سازمان جاسوسی پاکستان را به شکست تلاش‌های سازمان ناتو در افغانستان متهم کرده است. دولت آمریکا اعلام کرد که نیروهای ناتو قرار بود بزودی با القاعده و طالبان درگیر شوند. گیلانی، در اولین دیدارش از آمریکا پس از پیروز شدن در انتخابات ماه فوریه، اعلام کرد که تردیدی وجود ندارد که دولت بوش در برابر بازی دوگانه سازمان جاسوسی آی اس آی تحملش را از دست داده است. در این دیدار بوش هشدار داد که اگر بار دیگر حمله‌ای در افغانستان یا هر کجای جهان از سوی پاکستان صورت گیرد،وی مجبور خواهد شد تا به شدت با آن برخورد نماید. گیلانی همچنین با مایکل هیدن رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) دیدار کرد و او نیز به نخست وزیر پاکستان سوابقی از حمایت‌های سازمان آی اس آی از طالبان را نشان داد. این موضوع بدنبال انفجار ماه گذشته سفارت هند در کابل بوجود آمد که در آن 54 نفر از مردم و یک وابسته نظامی کشته شدند. در ادامه این گزارش آمده است که با شنود یک مکالمه تلفنی مشخص شد که عوامل سازمان آی اس آی عملیات مذکور را انجام داده‌اند. آمریکا همچنین ادعا کرده است که یکی از افسران این سازمان را در داخل افغانستان دستگیر کرده است. این در حالی است که وزرای پاکستانی در این زمینه گفتند که آنها تلاش می‌کنند تا واشنگتن را از این نگرانی در آورند و بین پاکستان و حامی اصلی آن مجددا اعتمادسازی کنند. پاکستان که به‌شدت دست داشتن سازمان جاسوسی این کشور در انفجار افغانستان را رد کرده است تلاش می‌کند تا نگرانی دولت آمریکا را رفع نماید. از سوی دیگر،رئیس جمهوری پاکستان اتهامات جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا علیه ارتش کشورش را توطئه نامید. پرویز مشرف معتقد است که که اتهامات اخیر علیه سازمان اطلاعات ارتش پاکستان اقدامی توطئه آمیز علیه کشورش محسوب می شود.رئیس جمهوری پاکستان همچنین نیروهای ناشناس را متهم کرد که در حال توطئه علیه سازمان اطلاعات ارتش هستند که به عقیده وی این امر برابر با تضعیف کشور و نیروهای مسلح است. مشرف این نهاد وابسته به ارتش را خط اول دفاع از کشور توصیف کرد و گفت که مردم باید در مقابل توطئه ها بایستند. اتهامات وارده به پاکستان که ازسوی جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا نیز تکرار شده است موجب خشم مقامهای پاکستان شده است.آمریکا و هند اخیرا در بیانیه های خود به نوعی پاکستان را مسئول انفجار اخیر سفارت هند در کابل اعلام کرده اند.”خالد خواجه” یک مقام سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در گفتگویی آمریکا را متهم به بمب‌گذاری در این سفارت کرد و در عین حال یاد آورشد که آمریکا با چنین اقداماتی درصدد راه اندازی جنگ بین اسلام آباد و دهلی نو است. افشای اطلاعات سازمان سیا دراین خصوص سبب شده است واشنگتن بر دولت جدید یوسف رضا گیلانی اعمال فشار کند تا دستگاههای اطلاعاتی این کشور را تحت کنترل خود دربیاورد اما دولت جدید اسلام آباد بجای این کار به حمایت از دستگاههای اطلاعاتی خود مبادرت کرده است.از سوی دیگر،برهمگان محرز است که ایالات متحده آمریکا با تروریستهای القاعده و طالبان ارتباطی مستقیم و گسترده دارد و از آنها به عنوان ابزاری جهت تحقق اهداف کلان و میان مدت خود در شبه قاره هند و خاورمیانه استفاده می کند. 

نام:
ایمیل:
نظر: