یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از ارایه طرح جدید امنیتی توسط عراقیها به آمریکا خبر داد که در آن درخواست شده نقش اول برقراری امنیت در پایتخت این کشور به دست نیروهای امنیتی عراقی سپرده شود. به گزارش فارس، نیویورک تایمز در گزارش امروز خود در این باره گزارش داد، بنا بر طرح عراق نیروهای آمریکایی نقش حاشیهای در پایتخت این کشور ایفاء خواهند کرد. "موفق الربیعی" مشاور امنیت ملی عراق در مصاحبهای گفت که این طرح در دیدار 30 نوامبر میان نوری مالکی، نخستوزیر این کشور با جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا در اردن ارایه شد. ربیعی تاکید کرد: «به نظر من بسیار مهم است که آنها [نظامیان آمریکا] کمتر در دید باشند و از حضور خود بکاهند. آنها باید در حومه بغداد عمل کنند.» "گوردون جاندرو" یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این باره گفت که ژنرال "جرج کیسی" فرمانده ارشد ارتش آمریکا در عراق در حال ارزیابی طرح است. به نوشته این روزنامه، این طرح شاید جذابیتهایی برای دولت بوش داشته باشد اما خطراتی نیز به دنبال دارد. از سویی دیگر این طرح همراستا با تمایل واشنگتن به در دست گرفتن مسئولیت بیشتر برای کنترل خشونتها توسط عراقی و کاهش تلفات نظامیان آمریکایی است. آمریکاییها همچنین نمیخواهند که در میانه خشونتهای قومی در این کشور واقع شوند. اما با توجه به نفوذ شبهنظامیان در نیروهای پلیس و ارتش عراق هراس آمریکاییها این است که دست آنها در اقدام علیه سنیها و شورشیان باز نگهداشته شود. نیویورک تایمز نوشت: «اگر این طرح اجرا شود. تغییر عمده در راهبرد ارتش آمریکا محسوب خواهد شد.» فرماندهان نظامی اعتقاد دارند با این طرح از درگیری ارتش آمریکا با شبهنظامیان شیعه و سنی جلوگیری شده و قوای آمریکایی تنها به مقابله با شبهنظامیان و تندروهای سنی خواهند پرداخت. این در حالی است که ارتش آمریکا نیز در واکنش به این درخواست عراقیها به دنبال تدوین طرح خود بوده و در آن شرایطی را پیش از تحویل مسائل امنیتی به عراقیها تدوین کرده است.