بصیرت:نماینده آمریکا در آژانس بینالمللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط ـ چاپ لندن ـ گفته است: « آژانس نامهای به ایران خواهد داد مبنی بر این که تا زمانی که ایران به همه سوالات آژانس پاسخ ندهد و به همه قطعنامههای بینالمللی احترام نگذارد, پرونده ایران باز خواهد بود!»به گزارش ایسنا، اظهارات گریگوری شولتی نشان میدهد، آمریکا تعیین میکند که آژانس چه چیزی به ایران دیکته کند! و این که اگر آژانس بعد از آن همه نقض تعهدات که در ذیل میآید چنین نامهای نیز بنویسد به این معنی است که آژانس توافقنامه خود با ایران (مدالیتی) را به دستور آمریکا به صورت یک طرفه ملغی کرده است. چون در توافقنامه فقط اجرای 7 مورد مد نظر بود و نوشته شده بود که پس از انجام این 7 مورد پرونده ایران به حالت عادی در میآید و هیچ ذکری از اجرای قطعنامههای شورای امنیت و پاسخ به سوالات بیپایان آژانس در آن پیشبینی نشده بود. در غیر این صورت چه نیازی به نوشتن توافقنامه بود؟1 ـ در گزارش اخیر آژانس (گزارش شهریور 87 ) تناقض آشکار وجود دارد:از یک طرف در بند 21 میگوید "آژانس هیچ اطلاعی ـ به جز سند اورانیوم فلزی ـ از طراحی یا ساخت اجزای سلاح هستهیی یا قطعات کلیدی آن مانند آغازشگر و یا حتی درباره مطالعات فیزیک هستهیی برای سلاح هستهیی ندارد" و از طرف دیگر در بند 23 میگوید "مطالعات" ادعایی موجب نگرانی است.اگر آژانس میگوید هیچ اطلاعاتی حتی درباره "مطالعات" فیزیک هستهیی ندارد, این صراحتاً اصالت و صحت اسناد موسوم به مطالعات ادعایی را نقض میکند؛ چون اگر آژانس معتقد به اصالت و صحت این مطالعات بود, اعلام نمیکرد که هیچ اطلاعاتی ندارد. بنابراین وقتی هیچ سند واقعی در دست نیست, دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.2 ـ آژانس در بند 23 گزارش برای پیشرفت در مطالعات ادعایی از ایران میخواهد که بگوید "کجای این اسناد مطالعات ادعایی صحیح است و کدام قسمتهای آن دستکاری شده و یا غیر مرتبط با هستهیی است". این درخواست با مدالیتی امضاء شده با آژانس مغایرت دارد. چون بر اساس مدالیتی, ایران همه این اسناد را ساختگی اعلام کرده است و تنها باید پس از دریافت اسناد از آژانس ارزیابی خود را به اطلاع آژانس برساند؛ بنابراین این که آژانس مجدداً بپرسد کجای این اسناد صحیح است و کجای آن دستکاری شده و یا کجای آن غیرمرتبط با هستهیی است خلاف توافقهای قبلی است. به خصوص که ایران جواب این سوال را هم داده است و گفته است همه اسناد مطالعات ادعایی یا ساختگی یا جعلی هستند و آژانس هم هیچ دلیلی برای اصالت آنها ندارد.3 ـ آژانس به وضوح از توافقنامه معروف به مدالیتی تخطی کرده است چون در توافقنامه ذکر شده است که اول آژانس باید "همه اسناد مطالعات ادعایی را به ایران بدهد، سپس ایران ارزیابی خود را ارائه کند"؛ درحالی که آژانس فقط فهرست همه اسناد مربوط به مطالعات ادعایی را آن هم پس از اصرار فراوان ایران در تاریخ 6 اردیبهشت 87 یعنی 9 ماه بعد از نوشتن مدالیتی به ایران داد. آژانس علت این تخطی را مجوز ندادن آمریکا ذکر کرده است. سوال اینجاست که اگر اسنادی به ایران داده نشده است پس چرا آنها انتظار شفافیت کامل دارند؟4 ـ آژانس در جلسات اعلان کرد که علت این که آمریکا اجازه نمیدهد اسناد را به شما بدهیم این است که نگران اشاعه اسناد تسلیحات هستهیی است. ایران از آژانس پرسید اگر آمریکا معتقد است این اسناد مال ایران است پس باید ایران اصل آنها را داشته باشد، بنابراین چه نگرانی از اشاعه وجود دارد؟ این نشان میدهد که اسناد ساخت آمریکا و اذنابش است و با دادن آنها ساختگی بودن آنها آشکار میشود. آژانس در برابر این استدلال هیچ پاسخی ندارد.5 ـ تخلف آشکار دیگر از توافقنامه این است که در توافقنامه 6 موضوع به اضافه مبحث مطالعات ادعایی ذکر شد و گفته شد که "اینها همه موارد باقی مانده است و به غیر از اینها هیچ مورد باقی مانده وجود ندارد". آژانس اول اسفند 86 (22 فوریه 2008) در گزارش خود اعلام کرد که "همه موارد شش گانه حل شدند و فقط یک موضوع مطالعات ادعایی باقی مانده است". لیکن دو ماه بعد در گزارش ماه خرداد (26 می) مجموعه جدیدی تحت عنوان "ابعاد نظامی" اضافه کردکه فقط یکی از این مجموعه, مطالعات ادعایی است و بقیه شامل چند موضوع دیگر است که آنها را نام برد. یعنی آژانس با اضافه کردن تعداد موضوعات باقی مانده به وضوح هم از توافقنامه و هم از گزارش فوریه 2008 تخطی کرده است.6 ـ تخلف دیگر آژانس از توافقنامه این است که در توافقنامه برای دریافت سوالات از آژانس زمان تعیین شده است. در توافقنامه گفته شده که بعد از آن دیگر سوالی باقی نمیماند. آژانس در مورد مطالعات ادعایی در عمل در 6 اردیبهشت 87 (25/4/2008 ) فهرست همه سوالات خود را ارائه کرد اما بعد از آن نیز باب سوالات بیپایان را باز گذاشت.7 ـ لازم به ذکر است که ایران علاوه بر 6 مورد ذکر شده در توافقنامه, تعهد خود درباره "مطالعات ادعایی" را نیز انجام داده است یعنی با وجود این که آژانس اسناد را به ایران تحویل نداد ( بلکه فقط نشان داد,) ایران ارزیابی خود را طبق مدالیتی به اطلاع آژانس رساند. حال نوبت آژانس است که تعهد خود مبنی بر عادی شدن پرونده را اعلام کند.8 ـ این که آژانس خواستار بازدید و مصاحبه با افراد نظامی مربوط به سلاحهای متعارف شده و اسناد موشکی ایران را درخواست کرده است ضمن این که خلاف توافقنامه است، بلکه خلاف وظایف آژانس نیز هست و آژانس نمیتواند از جمهوری اسلامی ایران و از هیچ کشور دیگر درخواست دخالت در امنیت ملی آنها را کند.9 ـ تخلف دیگر آژانس در مورد سند اورانیوم فلزی است. با وجود این که این موضوع طی نامهای همچنین در گزارش فوریه 2008 مختومه اعلام شده بود, متأسفانه مجدداً در گزارش اخیر بند 14 آن را به عنوان یکی از مسایل باقی مانده آورده است.10ـ آژانس تنها 3 صفحه سند به زبان انگلیسی به ایران داد و به دلیل اصرار آمریکا مبنی بر این که اسناد مطالعات ادعایی واقعی است و متعلق به ایران است ایران مجبور شد در نامهای این سه صفحه را در معرض قضاوت اعضای شورای حکام بگذارد تا معلوم شود آمریکا هیچ دلیلی برای انتساب این اسناد قلابی به ایران ندارد.