بصیرت:یک تحلیلگر آمریکایی قطعنامه 1835 را که جدیدا شورای امنیت سازمان ملل درخصوص برنامه هسته ای ایران صادر کرده، پیروزی برای ایران و شکستی برای آمریکا توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، "اونر کوهن" پژوهشگر موسسه صلح واشنگتن در گفتگو با شبکه الجزیره درباره قطعنامه ای که شورای امنیت شنبه شب در خصوص برنامه هسته ای ایران صادر کرد، گفت: در این قطعنامه هیچ گونه مجازات جدیدی علیه ایران گنجانده نشده است. وی گفت : به نظر من هدف از صدور این قطعنامه نشان دادن نوعی وحدت بین اعضای شورای امنیت درخصوص برنامه هسته ای ایران است. از یکسو این قطعنامه هیچ نکته جدیدی ندارد و از سوی دیگر برخواسته اصلی شورای امنیت که در قطعنامه های قبلی ذکر شده بود، تاکید می کند.کوهن در پاسخ به این سوال که صدور قطعنامه ای صرفا برای نشان دادن وحدت شورای امنیت در برابر ایران پیروزی برای این کشور و شکستی برای آمریکا محسوب می شود، گفت : بله به نظر من همین طور است. تحولات درگرجستان و افزایش شکاف بین روسیه و آمریکا موجب شد اوضاع به گونه ای باشد که حتی اعمال تحریم های اندک علیه ایران نیز غیر ممکن شود. به نظر من دستکم کاندولیزا رایس و دیگران تلاش کردند که خواسته های اصلی شورای امنیت بدون هیچ تغییری تکرار شود. من این قطعنامه را نمایش قدرتی از طرف آمریکا و متحدانش نمی دانم. این تحلیلگر آمریکایی درخصوص تاثیر بحران گرجستان بر موضع روسیه درخصوص برنامه هسته ای ایران گفت: به نظر من هرگونه تصمیم گیری جدید درخصوص برنامه هسته ای ایران به رئیس جمهور آینده آمریکا موکول خواهد شد ولی دراین مسئله تحول چندانی روی نخواهد داد. واقعیت این است که در اینجا فقط مسئله گرجستان مطرح نیست بلکه استقرار سپر موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک و مسئله اوکراین موجب شده است روسیه با دیده شک و بی اعتمادی به آمریکا نگاه کند و برعهده دولت بعدی آمریکا است که موضع خود را در این خصوص روشن کند.کوهن در پاسخ به این سوال که اختلاف روسیه و آمریکا موجب تشدید فشار و سختگیری علیه ایران خواهد شد یا این که گفتگو با این کشور را به دنبال خواهد داشت، گفت: به نظر من اوضاع کنونی به نفع راهبرد ایران خواهد بود و این کشور تلاش خواهد کرد از شکاف موجود بین چین و روسیه از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر بهره برداری کند و احتمالا شمار دستگاههای سانتریفیوژ خود را که هم اکنون حدود چهار هزار دستگاه است، افزایش خواهد داد. تا روی کارآمدن رئیس جمهور بعدی آمریکا و پرداختن جدی وی به پرونده هسته ای ایران، این کشور چند ماه فرصت خواهد داشت.