روسیه روسیه یکی از کشورهایی است که هم دارای سلاح هسته ای و هم برخوردار از چرخه تولید سوخت و نیروگاههای متعدد اتمی می باشد.روسیه به لحاظ برخورداری از کلاهک هسته ای از جمله کشورهای مهم است. این کشور 16هزار کلاهک هسته ای به صورت فعال و غیر فعال دارد.روسیه صنعت عظیم سانتریفیوژ را از اتحادیه جماهیر شوروی میراث برده است. گروه صنعتی «یورنکو» که توسط انگلیس، آلمان و هلند تاسیس گردیده است، تاسیسات غنی سازی به روش سانتریفیوژ گازی متعددی را در روسیه ساخته است. چهار واحد ساخته شده در روسیه 40 درصد ظرفیت دنیا را شامل می شوند. در حال حاضر حدود یک ششم اورانیوم غنی شده ای که در بازارهای تجاری جهانی وجود دارد از جانب روسیه و از محل انبار تسلیحات هسته ای مشتق شده از اورانیوم این کشور تامین می شود. درعین حال بنابر اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه، (روس اتم) روسیه با مشکل کمبود اورانیم طبیعی مواجه است. معادن اورانیم اتحاد جماهیر شوروی سابق در قزاقستان و بخشی از آنها در اوکراین قرار دارند که کل تولید اورانیوم آن 2000 تن می باشد. از سوی دیگر روس ها دارای 31 راکتور هسته ای در حال کار و چهار راکتور در حال ساخت می باشد. آژانس فدرال انرژی اتمی فدراسیون روسیه قصد دارد طی 25 سال آینده 40 نیروگاه اتمی جدید را احداث کند. روسها برخوردار از فناوری ساخت نیروگاه هسته ای نیز می باشند. کمپانی اتم استروی اکسپورت روسیه براساس قرار دادی که در سال 1992 میلادی با چین به امضا رسانده است کار طراحی، تحویل تجهیزات،امور مونتاژ، راه اندازی وآموزش پرسنل چین را برعهده گرفته است. این شرکت همزمان کار احداث 5 واحد نیروگاهی اتمی را در چین، هند و ایران برعهده دارد. آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه در نظر دارد تا سال 2030، 40 تا 60 نیروگاه اتمی در کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی احداث نماید.چیناین کشور نیز از جمله کشورهایی است که دارای تسلیحات هسته ای، چرخه تولید هسته ای و نیروگاه اتمی می باشد. چین سومین کشور به لحاظ برخورداری از کلاهک های هسته ای است. براساس آمار رسمی، این کشور 400 کلاهک هسته ای دارد. از سوی دیگر چین به لحاظ میزان تولید اورانیوم طبیعی غنی نیست و سالانه 500 تن اورانیوم تولید می کند. چین همچنین غنی سازی صنعتی در مقیاس بزرگ از طریق سانتریفیوژ گازی برخوردار است که هم برای مصرف داخلی و هم برای صادرات استفاده می کند. در کشور چین 9 راکتور در حال کار و 2 راکتور درحال ساخت وجود دارد. بزرگترین شرکت برق چین، ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود را که از راکتورهای گاز سرد در دمای بالا استفاده می کند رسما آغاز کرد. اخیرا چین قراردادی با آمریکا امضا کرده است که براساس آن شرکت آمریکایی «وستینگهاوس» چهار راکتور هسته ای در چین احداث کند. انگلیس این کشور جزو پانشگاه هسته ای است و دارای 200 کلاهک هسته ای می باشد. این کشور همچنین دارای «کاسکادهای» (آبشارها) بزرگ سانتریفیوژ گازی برای غنی سازی صنعتی است. تاسیسات غنی سازی درانگلیس توسط شرکت «یورنکو» که انگلیس یکی از سه کشور سهام دار آن می باشد، ساخته شده است. تولید اورانیوم غنی شده برای مصارف داخلی و صادرات صورت می گیرد. انگلیس در حال حاضر 23 راکتور اتمی در حال کار دارد. این کشور درصدد است تا هم تسلیحات هسته ای خود را با فناوری جدیدتری توسعه دهد و هم ظرفیت تولید برق را از طریق احداث نیروگاههای نسل جدید افزایش دهد.