صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۳  ، 
شناسه خبر : ۵۴۴۶۹

 

سفر عبدالرحمن العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به تهران، در چارچوب نگرش جدید کشورهای آن سوی ساحل خلیج فارس نسبت به همسایه بزرگ خود، ایران قابل ارزیابی است.
این شورا که در 25 ماه می 1981 تشکیل شد، رویکردی غیردوستانه نسبت به ایران داشت، زیرا رژیم بعث عراق تلاش کرد تا از رهگذر تشدید پروژه «ایران هراسی»، کشورهای عربی را در برابر ایران قرار دهد.
هر چند برخی کشورهای عضو شورا روابط سنتی خود را با ایران حفظ کردند، اما همین کشورها با اشاره قدرتهای فرامنطقه ای، حدود 160 میلیارد دلار به رژیم متجاور صدام کمک مالی کردند.این کمکها سبب شد، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران استمرار یابد و قدرتهای استعمارگر به بهانه حفظ امنیت خلیج فارس، پایگاه هایی را در کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد کنند.
پس از پایان جنگ تحمیلی و به طور مشخص پس از سرنگونی رژیم صدام، هر چند آمریکا تلاش کرد تا «ایران هراسی» را دنبال کند، اما دیپلماسی نرم و برخاسته از روح مسالمت جویانه انقلاب اسلامی، فضای دلپذیری بر روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس حاکم کرد.
سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه در آذرماه سال گذشته برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، تأثیر فزاینده ای بر تغییر دیدگاه این کشورها نسبت به ایران باقی گذاشت.
رئیس جمهور در سخنرانی خود در اجلاس دوحه، تشکیل مجموعه مشترک امنیتی برای حفظ امنیت خلیج فارس را پیشنهاد کرد که با استقبال سران عضو این شورا روبرو شد.همچنین سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به بحرین به افزایش تأثیرات سیاستهای اعتمادساز ایران کمک کرد.
اکنون که فضای جامعه جهانی پس از بحران اقتصادی اخیر آمریکا و زیان 180 میلیارد دلاری کشورهای حوزه خلیج فارس دگرگون شده، این کشورها در صدد بازنگری در سیاستهای امنیتی، پولی و اقتصادی خود برآمده اند.
این تغییر نگرش نشان می دهد که کشورهای حوزه خلیج فارس به این درک و فهم رسیده اند که نقش خیال انگیز و رؤیایی «رامبو» در جهان پایان یافته و دوران تک قطبی سپری شده و جهان به سمت بلوک بندیهای جدید منطقه ای در حال حرکت است.
بنابراین دور از ذهن نیست که کشورهای حوزه خلیج فارس دریافته باشند که هر گونه فرصت سوزی در زمینه بهبود روابط با ایران، پیامدهای غیرقابل جبران امنیتی، اقتصادی و سیاسی برای این کشورها به دنبال خواهد داشت.
سفر عبدالرحمن العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به تهران فرصت مناسبی است تا 6 کشور عرب حوزه خلیج فارس و ایران ارزیابی دقیق خود را از تحولات جهان و پیامدهای خطرناک سونامی اقتصادی آمریکا و غرب مورد بحث قرار دهند تا از رهگذر دستیابی به یک دیدگاه مشترک، تعامل نوین و پایداری را با همدیگر آغاز کنند.
 

نام:
ایمیل:
نظر: