دکتر «فتحی شقاقی» از تبار مجاهدانی است که به تعبیر امام امت(ره) پرچم مبارزه پرافتخار انقلاب اسلامی را بر دوش تعهد سرخ و خونین خویش حمل نموده، سبک بال به میهمانی عرشیان رفته و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سرود.در این نوشتار سعی بر آن است نظرات و دیدگاه های وی درباره انقلاب اسلامی و اندیشه های عمیق امام امت(ره) مورد بررسی قرار گیرد تجزیه و تحلیل نظریه ها و افکار این متفکر عزیز گامی است در جهت شناخت بهتر متفکران و مجاهدان نهضت اسلامی جهانی برای رهایی قدس شریف از چنگال صهیونیست های غاصب، که به هیچکدام از قوانین و مقررات بین المللی پایبند نبوده و همه روزه فرزندان مسلمان فلسطینی را به خاک و خون می کشند.دکتر شقاقی با تعمق در اندیشه های ژرف بنیانگذار انقلاب اسلامی، کتاب «امام خمینی، راه حل جدید جهان اسلامی» را در مصر به چاپ رسانید.این اثر اولین کتابی می باشد که به زبان عربی درباره انقلاب اسلامی در دنیای اسلام با توجه به ماهیت و خصوصیات مذهب تشیع و با رد هر نوع اندیشه مخالف، به رشته تحریر درآمده است. شهید «فتحی شقاقی» در این کتاب همه مسلمانان را به پیروی از روش انقلاب ایران در ایجاد تحولات، فراخواند. انقلابی که به تعبیر این شهید بزرگوار «یک تجربه فکری، سیاسی و کاملاً علمی در سایه نظریات معاصر تشیع و نزدیک به دیدگاه های اهل سنت بود.»اتخاذ این موضع صریح و روشن توسط «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» در تأیید نهضت امام خمینی(ره) به هنگامی که فتحی شقاقی و همفکرانش در مصر به سر می بردند، تأثیر به سزائی در افکار عمومی این کشور داشت.کتاب مزبور با استقبال پرشور جوانان مسلمان در مصر و دیگر بلاد عربی روبرو گردید. نایاب شدن ده هزار نسخه از کتاب در عرض یک هفته در مصر، نشان دهنده نوع استقبال جوانان می تواند باشد.او در این کتاب با اشاره به ناتوانی و استیصال دولتمردان غربی در جلوگیری از حرکت توفنده مردم مسلمان ایران در سال57 می نویسد: رسانه های غربی متحیر و سرگردان، انگشت به دهان مانده اند. با قلم هایشان که به مرکب شیطان آغشته است، درباره آیت الله می نوشتند که توده های میلیونی تشنه آزادی و بازگشت به خدا گرداگرد او جمع شده اند...کامپیوترهای آمریکا از سرناتوانی درمانده شدند که میان شهادت «امام حسین»(ع) در بیش از 1300 سال پیش با سرنگونی نظامی که مدرنترین و باثبات ترین نظام های غرب آسیا شمرده می شد، چه ارتباطی وجود دارد.وی با اشاره به موج بیداری اسلامی در سراسر جهان اسلام خاطرنشان می کند:انقلاب اسلامی ایران، که در سال 78 (میلادی) شعله ور شد. روح امت اسلام از طنجه (مغرب) تا جاکارتا را بیدار کرده است.توده های مسلمان به یاد پیروزی های درخشان صدر اسلام، به تهران و قم چشم دوختند. با پیشرفت انقلاب، توده ها بیش از پیش به سوی آن روی آوردند، توده هایی که شادی و سرور خود را در خیابان های قاهره، دمشق، کراچی، خارطوم، استانبول و بیت المقدس و در هر جا که مسلمانان حضور دارند، به نمایش می گذاشتند. (ص185)با انتشار این کتاب، جنبش جهاد سازماندهی شد و از سازمان اخوان فلسطین جدا گردید.اگر چه نشر کتاب، موجب دستگیری و زندانی شدن و بالآخره تبعید دکتر «فتحی شقاقی» در مصر گردید، اما جنبش اسلامی در همه جا آغاز شده بود و صدور انقلاب تحقق خارجی یافته بود.انتفاضه، رویکرد بی بدیل هنگامی که جنگ سالاران صهیونیست در سال 1982 به بهانه سرکوب گروه های فلسطینی به خاک لبنان پیشروی نمودند، کمتر کسی تصور می کرد که لشکریان مجهز به آخرین تسلیحات غربی و حمایت های بی دریغ استکبار جهانی در عرصه های مختلف، در برابر قیام مردمی مسلمانان لبنانی چنان با عجز مجبور به ترک مواضع خود شوند که حتی مجال جمع آوری وسائل شخصی خود را نداشته باشند.شیخ «نبیل قاروق» یکی از مسئولان «حزب الله» لبنان در مصاحبه با «مارگوت بیکل» درباره تاثیر بیداری انقلاب اسلامی در احیاء اندیشه اسلام در بین مبارزان مسلمان منطقه را اینگونه تشریح می نماید:هنگامی که اسرائیل لبنان را اشغال کرد، دنیای عرب در یاس و سرخوردگی بود. امام تنها کسی بود که به حزب الله امید داد. گفتند که جنوب لبنان را به قبرستان اسرائیلی ها تبدیل کنید و این نظریه، خارج از همه معادلات سیاسی در منطقه بود، چرا که آن زمان، منطقی که در لبنان بود منطق تسلیم و یاس بود.این بزرگترین کمکی بود که ما از ایران گرفتیم.»این حادثه مهم یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر فلسطین و منطقه خاورمیانه محسوب گردید.شکست جنگ سالاران صهیونیست در برابر مبارزان مسلمان که با الهام از انقلاب اسلامی و متاثر از موج بیداری اسلامی، به سرعت و باکمترین هزینه توانست، پوچی شعار شکست ناپذیری ارتش صهیونیستی را به اثبات برساند. از سوی دیگر، این رخداد بی نظیر موجب گردید تا نسل جدیدی در میان مبارزان فلسطینی شکل، گیرد و انتفاضه در سرزمین های اسلامی از دستاورهای این نسل به شمار می رود.فتحی شقاقی و انقلاب اسلامی طرح اندیشه بی بدیل حکومت اسلامی در عصر سیطره تفکر مادی در جهان توسط امام امت (ره) تاثیر به سزائی بر تحولات سیاسی جهان اسلام، به ویژه بر اندیشمندان مسلمان خاورمیانه نهاد.«شهید شقاقی» درباره توانائی اسلام برای ایجاد حکومتی که موازنه قوا را به نفع مسلمانان بر هم زند، خاطر نشان کرده است:«اسلام همچنان تواناست که توده ها را به حرکت وادارد و موازنه قوا را در جهان دگرگون سازد و به قدرت نزدیک شود و چه بسا آن را به دست گیرد. مسئله مهم تنها این نیست که یک موجودیت عقیدتی منسجم ابراز وجود نموده و مجموعه ایدئولوژی های مطرح شده را به مبارزه طلبیده است، بلکه در شرایط کنونی اهمیت جهان اسلام، از نظر استراتژیکی و اقتصادی نیز افزایش یافته است» (جهاد ص 22).حرکت اسلامی از منظر او، تنها تعبیر درست از امت است. اسلام دین، عقیده و جوهره اصلی فرهنگ و تمدن این امت است. به اعتقاد شقاقی دولت های استعمارگر از زمان حضور در سرزمین های اسلامی برای خنثی نمودن حرکت های اسلامی و خنثی نمودن جریان های مبارز مسلمان و منزوی نمودن آنها در صحنه های مبارزه، طرح ها و برنامه های مختلفی را به مورد اجرا گذاشته اند؛ اشاعه تفکر عدم کارائی اسلام در حل مسائل اجتماعی و سیاسی، یکی از مهمترین این توطئه ها است که ایادی استکبار در سراسر جهان به آن دامن زده اند.دکتر «انور ابوطه»، یکی از نویسندگان مسلمان، در بررسی دیدگاه های حضرت «امام خمینی»(ره) و مخالفت ایشان با جریان های اشاعه دهنده تز جدایی دین از سیاست و تأثیر این رویکرد بر اندیشه های شهید «شقاقی» یادآور می شود: دکتر شقاقی مبارزه و مخالفت امام با این گروه ازعلما را ذکر کرده و عقیده دارد که آنان اسلام را یک حالت روحی و معنوی درون انسان می دانند که رابطه ای با سیاست و امور اجتماعی ندارد. امام خمینی(ره) این گروه را دشمنان داخلی نامید و پاکسازی مراکز و حوزه های علمیه و دینی از این آخوندهای درباری را ضروری می دانست.موضع گیری «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» در قبال مسئله مذکور، که امام آن را در عرصه عمل پیاده کرد، موجب تقویت وحدت میان بخش های مختلف جنبش جهاد گردید، و همه آنها اسلام را به جای دیگر افکار لائیک برگزیده و تنها راه آزادی فلسطین قلمداد می کردند. یعنی عقیده داشتند که تنها اسلام است که می تواند نیروها و توانائی های ملت ها و رهبران آنان را در راه آزادی و استقلال، ساماندهی کند.دکتر «شقاقی» معتقد بود که روش انقلابی یکی از ویژ گی های ذاتی اسلام است و «امام خمینی»(ره) با انقلاب اسلامی ایران، آنرا به صحنه عمل کشاندند.انقلاب اسلامی و به تعبیر شهید شقاقی «امام خمینی»(ره) نماینده یک جریان پویاست، که می خواهد دین اسلام به عنوان یک ایدئولوژی فراگیر برای تمام جوانب زندگی از طریق برپایی حکومت اسلامی تجدید حیات کند.دبیرکل شهید جنبش جهاد اسلامی با اشاره به اینکه اکنون نسل هایی در منطقه شکل می گیرند که به حقایق امور آگاهترند و در برابر خطرات آینده، به اسلام نزدیکتر می شوند، یادآور شده است:انقلاب اسلامی به پیش می رود و همچنان مفاهیم متعدد تازه ای را در اذهان زنده می کند. برخی از این مفاهیم چنین است:1- انقلاب اسلامی وحشت از ابر قدرت ها را از اذهان همگان، به ویژه مسلمانان و مستضعفان جهان زدود.2- انقلاب اسلامی پس از اینکه الگوی غربی را در قفس اتهام قرار داد، الگوی تمدنی جدید به بشریت عرضه کرد. «روژه گارودی»، متفکر مشهور فرانسوی می گوید: امام خمینی(ره) الگوی توسعه غرب را در قفس اتهام قرار داد، سپس می گوید: امام خمینی(ره) به زندگی ایرانیان معنا بخشیده است.3- به دنبال بیش از یک قرن تلاش جهت کنار زدن اسلام از قدرت، انقلاب اسلامی بر نقش تاریخی اسلام انقلابی در زندگی ملت های منطقه تأکید ورزید. (ص160)شهید فتحی شقاقی و پدیده صهیونیسماز نگاه شهید شقاقی فرآیندی که توسط قدرت های اروپایی برای سلطه بر منابع و ذخائر جهان اسلام و خاورمیانه طی شده، به شرح زیر می باشد:غرب در تهاجم به جوامع اسلامی دو محور سه مرحله ای داشت.محور اول:1-سرنگونی نظام سیاسی اسلام و انهدام دولت خلافت (عثمانی): غرب متجاوز توانست حکومت عثمانی، یعنی آخرین دولت اسلامی راکه در طول چندین قرن نماد وحدت اسلامی بود، سرنگون کند.2- ویران سازی یا منحل نمودن مراکز و نهادهای اسلامی موجود در سرزمین های اسلامی.غربی ها در تهاجم خود، به این حد اکتفا نکردند بلکه کوشیدند مراکز و نهادهای موازی ومتضاد نیز تأسیس کنند.3- تلاش برای شستشوی مغزی افراد و تهی ساختن، تفکرهای سالم وجایگزین نمودن مفاهیم و اندیشه های غربی در راستای بستن تمامی راه ها و اندیشه هایی که امکان داشت به احیای خلافت اسلامی کمک کند.محور دوم:1- تجزیه و جداسازی وطن واحد بزرگ اسلام به ده ها کشور کوچک و ملیت های مختلف و قانونی کردن مرزهای «سایکس- پیکو» و اختصاص پرچم و سرود ملی جدید برای هر یک از کشورهای تازه تأسیس.2- غربگرایی و بیگانه ساختن ملل اسلامی: اولین قدم ها را در این رابطه ناپلئون برداشت. وی گروهی از روشنفکران و سیاستمداران مصری، که در راستای منافع غرب در آموزشگاه های فرانسه تربیت شده بودند را به همراه آورد تا وظیفه تحکیم وابستگی مصر به غرب را عهده دار شوند.3- تشکیل دولت اسرائیل: این یکی از خطرناکترین و خشن ترین محورهای جنگ همه جانبه غرب بر ضداسلام به شمار می رود.طرح تأسیس اسرائیل به عنوان مهمترین هدف هجوم غرب و نیز به عنوان بزرگترین و کامل ترین پایگاه برای هجوم و تداوم حضور غرب در منطقه به اجرا درآمد.یکی از دلایل عمده تأسیس اسرائیل آن بود که طراحان و مجریان برنامه های استعماری به خوبی این حقیقت را دریافته بودند که نخبگان غربزده کوچکتر از آن هستند که بتوانند منافع غرب را حفظ کنند و یا ناچیزتر از آن هستند که بتوانند در نبرد بر ضداندیشه اسلامی و علیه وجدان بیدار امت و علیه افتخارات هزار و چهارصد ساله آن دوام بیاورند. به همین دلیل، نیروهای استکبار نهال این فرزند نامشروع بیگانه را در قلب میهن اسلامی کاشتند تا از خلال آن، سلطه خود را تحکیم کنند.فتحی شقاقی بارها در سخنرانی ها و مصاحبه های خود به این نکته اشاره نموده است که اسرائیل یک مشکل زودگذر نیست، همانند آن مشکلاتی که هرازگاهی مسلمانان با آن روبرو می شوند. درک ما از پدیده اسرائیل کامل نمی شود مگر اینکه سرآغاز پیدایش یهودیان در این سرزمین و مسیر تاریخی شان در آن را درک کنیم.(ص 286)به اعتقاد وی، اسرائیل باید مأموریت های سنگینی را که برعهده دارد، انجام دهد، تا اهداف درازمدت هجوم غرب را تحقق بخشد. اهدافی چون منزوی ساختن اسلام از شئون زندگی و حکومت. تلاش برای نابودی اسلام در تمامی سطوح، کوشش برای نگهبانی از تمامی افراد و اشخاص غربزده و زمامداران و سلطه گران در درون جامعه اسلامی، در چارچوب نگهبانی همه جانبه از همه منافع غرب در منطقه.به همین دلیل باید نقش فوق العاده اسرائیل و ابعاد فراگیر و خطرناک آن را احساس و درک کنیم.عمده ترین مظاهر این خطرها عبارتند از:1- اسرائیل در شکل کامل خود، اوج یک نبرد تمام عیار علیه اسلام است. اسلام دین صلح، حق، عزت، سرافرازی و احترام بوده و به انسان ارزش های والایی می بخشد که نشأت گرفته از حق تعالی است و در مقابل آن، این رژیم تداوم بخش راه و روش خصمانه جریان کفر و باطل است.2- اسرائیل تبلور عینی خطر و تهدید مستقیم و روزانه برای مردم فلسطین است، سرزمین این مردم غصب گردید، بخش بزرگی از آنها از خانه و کاشانه خود رانده شده اند. نسلی به دنبال نسل دیگر از تبعیدگاهی به تبعیدگاه دیگر رفته اند و آن گروه که در داخل مرزهای اشغال شده فلسطین مانده اند، همه روزه در معرض سرکوب، فشار، تهدید و اقدامات وحشیانه نیروهای امنیتی و سربازان و شهرک نشینان یهودی قرار دارند.3- ابعاد توطئه اسرائیل فقط شامل مسلمانان فلسطینی نمی شود، بلکه شامل همه مسلمانان و اعرابی می شود که در اطراف سرزمین فلسطین به سر می برند. غصب و اشغال سرزمین های اسلامی برای تحقق رویای حکومت نیل تا فرات مصداق بارزی از اهداف شوم صهیونیزم بین الملل می باشد.4- اسرائیل یک خطر جدی و حقیقی برای همه امت اسلامی است و از طنجه تا جاکارتا، از استانبول تا لاگوس، از خاور دور تا خاور نزدیک همه جا را تهدید می کند. یهودیان اسلام را به عنوان یک نیروی معارض شناخته و آن را خطری برای منافع خود می شمارند. یکی از وزیران دولت نامشروع اسرائیل گفته بود: اگر کارها در دست من بود، سوار تانک می شدم و از اورشلیم تا کراچی پیش می تاختم.5- خطر اسرائیل فراتر می رود همه مستضعفان جهان را دربرمی گیرد. زیرا که روابط استوار اسرائیل با نیروهای استکبار جهانی و کمک های قابل توجهی که این رژیم به دولت های نژادپرست و رژیم های دیکتاتوری در جاهای دیگر می کند، عمق خطر اسرائیل بر آینده مستضعفان جهان و همه مسلمانان را نشان می دهد.6- اسرائیل به مثابه مهره اساسی تهاجم غرب و هسته مرکزی صهیونیزم بین المللی و نقطه تحقق خواب های دیرینه یهود، نقش تقویت کننده حرکت های تجزیه طلبانه و جدایی خواهانه کنونی در جوامع اسلامی را به عهده دارد، و در راستای سست نمودن اصول ملی، قومی، مذهبی و پیوندهای جغرافیایی مردم مسلمان می کوشد.7- اسرائیل پایگاه هجوم غرب و ابزاری برای استمرار این هجوم به شمار می رود و درواقع، بهترین آرزوهای غرب را تحقق می بخشد. عمده ترین وجه هجوم غرب متوجه نابودسازی بعد ایدئولوژیک انسان مسلمان است.8- در زمینه اقتصادی رژیم اسرائیل به عنوان نگهبان منافع استکبار جهانی به رهبری آمریکا، به راه خود ادامه می دهد و در این رابطه، با استفاده از همه وسائل نظامی و تهدید سیاسی، به غارت منابع اقتصادی و ثروت های ملی سرزمین های اسلامی- اعم از نفت و گاز و دیگر منابع- ادامه می دهد.9- اسرائیل تنها یک هویت اشغالگر نیست، بلکه تراوش و تجلی خط مشی جهانی همه جانبه، در مقابل خط مشی الهی است و می کوشد تا با پشتیبانی غرب کافر، تمام مبانی هستی اسلامی و عربی را ویران کند.10- جنبش صهیونیستی تنها یک ابزار سیاسی غرب، به مفهوم محدود کلمه نیست، بلکه یک هم پیمان واقعی غرب است و برای آن دو اهداف مشترک متعدی وجود دارد، به ظاهر اسرائیل به شکل یک ابزار برای غرب است، درحالی که این کل ماجرا نیست و اسرائیل محصول ائتلاف میان غرب و جنبش صهیونیستی است.