بصیرت: مدیر مؤسسه اسناد و پژوهش‌های قدس با بیان اینکه طرح جدید صهیونیست‌ها برای نابود کردن مسجدالاقصی آغاز شده است آن را شامل دو مرحله دانست که در مرحله نخست "معبد" جایگزین "مسجدالاقصی" می‌شود. به گزارش فارس، مقامات رژیم‌صهیونیستی با انتقال فعالیت‌های خود به شهرک قدیمی قدس دوری تازه‌ از حفاری‌ و یهودی‌سازی قدس شریف را آغاز کرده‌اند. به گزارش روزنامه کویتی القبس، مقامات اسرائیلی با هدف اجرا کردن دست‌کم 9 حفاری بلندمدت در شهرک قدیمی قدس در قالب "طرح تکمیلی راهبردی"، فعالیت‌های [یهودی‌سازی] خود را در شهرک قدیمی قدس متمرکز شده‌اند. بنا بر این گزارش،‌ گفته می‌شود طرح راهبردی مذکور شامل "ساخت معبد" به جای مسجدالاقصی و "قدس الاقداس" به جای "قبة الصخرة" و "قصر پادشاهی یهودی" در مکان "مروانی" است. مدیر مؤسسه اسناد و پژوهش‌های قدس درباره طرح راهبردی صهیونیست‌ها که مقامات رژیم‌صهیونیستی تلاش می‌کنند اجرای آن را آغاز کنند گفت: دو مرحله در این طرح وجود دارد: مرحله نخست: گشودن سالن‌های سه‌گانه فاطمیه است که مسجد الاقصی بر آن استوار شده و آن در زیر مسجد قرار دارد؛ هر چند تاکنون موفق نشده‌اند آن را نابود کنند. آنها تلاش می‌کنند تا "معبد" را کم‌کم به اینجا منتقل کنند. شبیه همان کاری که در حرم ابراهیمی در شهر الخلیل کردند. مرحله دوم: برپایی "معبد" کذایی به جای مسجدالاقصی و برپایی "قصر پادشاهی" در قدس الاقداس است که منظور از آن همان قبة الصخره است. این مقام فلسطینی با بیان این توضیحات افزود، اجرای این طرح نه تنها مسجدالاقصی را، بلکه قبة الصخرخ را که رسوال خدا (ص) از اینجا به معراج رفتند. چندی پیش نیز صهیونیست‌ها در ادامه طره‌های یهودی‌سازی قدس شریف یک کنیسه جدید در نزدیکی مسجدالاقصی افتتاح کردند.