ارزیابی کمیسیون اروپا درباره توان هسته ای جمهوری اسلامی ایران نشان از این دارد که این اتحادیه به هسته ای شدن کشورمان حتم داشته و می داند که سابقه ایران نشان داده فشارها بر آن کارگر نخواهد افتاد. به گزارش فارس، در این سند سه صفحه ای که در نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه اروپا انتشار یافت و سپس به دست رسانه ها رسید با اشاره به اینکه این اتحادیه باید انتظار دستیابی ایران به قابلیت لازم برای غنی سازی اورانیوم در ابعادی را داشته باشد که ممکن است در جهت برنامه تسلیحاتی استفاده شود، اعلام شده است: «تلاشها برای تعامل با دولت ایران در روندی قابل مذاکره تاکنون موفقیت آمیز نبوده است و ایرانی ها به این برنامه طبق روند خود ادامه می دهند. عوامل محدودکننده این روند تنها مشکلات فنی ای بوده اند که ایران با آنها مواجه شده نه قطعنامه های صادره از سوی سازمان ملل یا آژانس بین المللی انرژی اتمی.» گزارش خبرگزاری فرانسه نیز از این سند حاکی است که مقامات اتحادیه اروپایی نگرانی خود را از این امر اعلام کرده اند که تحریمهای بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران ممکن است به اندازه کافی برای جلوگیری از تمایلات هسته ای ایران کافی باشد. در این ارزیابی از 27 عضو اتحادیه اروپا خواسته شده به دنبال بهترین راهکارها برای بازگشت ایران به میز مذاکره باشند. مذاکراتی که از سال گذشته تاکنون متوقف مانده است. این سند که توسط کارشناسان حاضر در دفتر «خاویر سولانا» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تدوین شده، می افزاید: تحریم های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل که در ماه دسامبر مورد توافق قرار گرفت تأثیراتی به همراه داشته اما در گذشته فشارهای خارجی به ندرت بر ایران مؤثر بوده است. در این سند همچنین با طرح سؤالاتی آمده است: چگونه می توان ایران را متقاعد کرد که اقدامات لازم برای ازسرگیری مذاکرات را بردارد؟ چگونه می توانیم تهران را به میز مذاکره جلب کنیم.بنا بر متن این ارزیابی، «واقعیت این است قطعنامه 1737 شورای امنیت که به اتفاق آرا تصویب شده بر ایران تأثیر داشته اما در این مرحله میزان این تأثیرات قابل ارزیابی نیست. تحریمهای این قطعنامه تأثیر مستقیم محدودی به همراه داشته ولی در زمانی اعمال شده که اقتصاد ایران ضعیف عمل می کند. ضعفی که تا حدودی به سوء مدیریت ایرانی ها مرتبط است. این سند تصریح کرده است: تورم در ایران رو به افزایش است. رشد اقتصادی در ایجاد مشاغل جدید و سرمایه گذاری خارجی بطور کلی و یا تا حدودی دچار افت شده و این امر تا حدودی به خاطر مسأله هسته ای این کشور بوده است. بدون سرمایه گذاری تازه ایران قادر نخواهد بود تولید نفت خود را در میان مدت تأمین کند. هم اکنون 50 درصد از درآمد دولت از نفت به دست می آید.ارزیابی این کارشناسان اروپایی با اذعان به اینکه نمی توان تنها از راه اعمال تحریم های اقتصادی مسأله ایران را حل کرد، می افزاید: ایران انعطاف فراوانی در برابر فشارهای خارجی در گذشته و به عنوان مثال در طول دوران جنگ ایران و عراق نشان داده است. ممکن است دولت از تحریم ها برای تقویت احساس ملی گرایانه و یا توجیه ناکامی اقتصادی استفاده کند. در این سند توصیه شده اتحادیه اروپا باید به رویکرد کنونی خود ادامه داده و ضمن ارایه مشوق های سیاسی و تجاری به اعمال فشارها در سازمان ملل نیز ادامه دهد.