زمانی که اولین بار مقام معظم رهبری به روشنی ناخرسندی شدید خود را از تخریب دولت در رسانه ها ابراز داشتند، بسیاری تصور می کردند که این روند متوقف شده و یا دست کم با شدت کمتری ادامه یابد؛ اما ماجرا روند کاملاً معکوسی داشت. در 3 سال اخیر، بدون تردید بر حجم، شدت و چگالی تخریب، دروغ پردازی، توهین و حتی تمسخر افزوده شده است. می توان گفت برخی نشریات یا سایت های خبری اساساً به همین جهت تأسیس شدند. موجی از فحاشی ها و اهانت هایی که در سال های پس از ریاست جمهوری دکتراحمدی نژاد به وقوع پیوست ، صرفاً علیه شخص وی نبوده و هدف اصلی احمدی نژاد نیست. چه بسا که رهبر عزیزمان در این باره فرمودند: » دولت نهم به این علت هدف حملات بی وقفه قرار دارد که گفتمان آن گفتمان امام و انقلاب است.( 2/6/1387) با مراجعه به معروفترین سایتهای ضد دین فارسی زبان در اینترنت مشخص می گردد که کدام بخشهای سخنان رئیس جمهور به استهزا گرفته شده و حتی کدامین رویدادهای معنوی کشور واکنش آنان را برانگیخته است. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با انتقاد از برخی که در دولت های گذشته در مقابل بیگانگان زیاده خواه، احساس انفعال و شرمندگی می کردند، اینچنین تاکید دارند:« این دولت، در تعاملات جهانی وفاداری به گفتمان انقلاب را افتخار خود می داند و روند بسیار خطرناک غربزدگی و گرایشهای سکولاریستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مدیریتی کشور بود، سد کرده است.» (همان) همچنین یکبار دیگر مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج ضمن اشاره به فضای سیاسی کشور و تبلیغات سیاه حاکم بر برخی مطبوعات، از چنین پدیده ای انتقاد فرموده و مخدوش ساختن اعتبار نظام سیاسی را در سایه تبلیغات علیه دولت مورد مذمت قرار دادند. به هر حال حجم اشتباهات این دولت بسیار کمتر از آن چیزی است که در فضای رسانه ای فعلی به مردم القا می شود، چرا که اصلی ترین انتقادهایی که به رئیس جمهور و دولت وارد است، از عدد انگشتان دو دست فراتر نمی رود و هیچ کدام از این اشتباهات درباره رویه های اساسی و استراتژیک هم نیست، بلکه عمدتا مربوط به تصمیمات اجرایی و حداکثر تصمیماتی است که در انتصابات گرفته می شود، اما با این وجود، فراوان دیده می شود که برخی رسانه ها می خواهند حجم عظیم کارنامه دولت نهم، مملو از اشتباهات اساسی و غیرقابل جبران القا شود. اگر کارنامه این دولت را با دولت های پیشین مقایسه کنیم، می بینیم که دولت های قبلی اشتباهات بسیار فاحش تر و در مواردی اشتباهات استراتژیک داشتند که امروز همه آن ها مکتوم مانده و همان کسانی که خودشان دارای چنین اشتباهاتی بودند، امروز کوچکترین موضوعات را دستمایه تخریب های وسیع علیه دولت قرار می دهند. آمار پژوهشی از تخریب دولت نهم دفتر پژوهش های خبر گزاری ایرنا اخیرا پژوهشی را به صورت مقایسه ای از تخریب دولتهای «هاشمی » ،«خاتمی»و«احمدی نژاد» به انجام رسانده است. دکتر عبدالرضا داوری مدیرکل پژوهش ایرنا در مورد این پژوهش اظهار داشت: ما در این پژوهش توهین مستقیم به رییس جمهور و سیاه نمایی عملکرد دولت بر اساس تعریف مقام معظم رهبری یعنی انکار امتیازات و برجسته کردن ضعف ها و اشکالات را بررسی کرده ایم. وی گفت: در 3 سال فعالیت دولت نهم 1689مورد توهین مستقیم به رییس جمهوری در فضای رسانه ای و تبلیغاتی صورت گرفته است. مدیرکل پژوهش ایرنا افزود: در دولت آقای هاشمی رفسنجانی یعنی از سال 1368 تا سال1376هیچ موردی از توهین مستقیم به رییس جمهور درمطبوعات آن زمان نیافتیم و تنها 189مورد سیاه نمایی مشاهده شد. وی به دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی اشاره و خاطرنشان کرد: طی سال های1376تا 1384پنج مورد توهین مستقیم به رییس جمهوری و543 مورد سیاه نمایی علیه دولت دیده شد. وی گفت: درحالی که سیاه نمایی در دولت های سازندگی و اصلاحات به بیش از 500 مورد می رسد در سه سال فعالیت دولت نهم بیش از 39 هزار مورد سیاه نمایی علیه این دولت انجام شده است. وی با اشاره به اینکه دولت نهم دچار بایکوت خبری است، اظهار داشت: بدیهی است دولتی که دولت اقدام و کار لقب می گیرد اشتباه هم دارد. اما مسئله این است که اشکالات بزرگنمایی نشود و دوم اینکه امتیازات هم در کنار اشکالات دیده شود. وی در ادامه سخنانش به مقایسه انعکاس اخبار در خبرگزاری ایسنا طی شش ماهه اول امسال پرداخت و گفت: در این مدت اخبار مربوط به آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی، قالیباف، کروبی و احمدی نژاد به ترتیب5/22 ،3/21 ،5/15 9/14و5/12درصد بوده است. وی گفت: در حالی که کوچکترین موارد مربوط به آقایان هاشمی، خاتمی و کروبی به این شکل منعکس می شود اما اخبار مربوط به آقای احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور و شخص اول اجرایی کشور در این حد پوشش داده می شود. مدیرکل پژوهش خبرگزاری جمهوری اسلامی با طرح این پرسش که چرا دولت نهم با این حجم وسیع در داخل و خارج تخریب می شود، ساختار دولت در ایران را مرور کرد و گفت: از سال 1368شبکه های اقتصادی و نفتی و ارتباطات بین نیروهای بروکراتیک شکل می گیرد تا اینکه مردم در سال1376با انتخاب آقای خاتمی تصور می کردند این شبکه ها کنار گذاشته می شود. وی تصریح کرد: خاتمی نه تنها این شبکه ها را کنار نمی گذارد بلکه زمینه های تئوریک آنها را نیز ایجاد می کند. داوری گفت: سال 1384کسی در راس کار قرار می گیرد که این مجموعه را می شناخت، لذا این شبکه و بازی را به هم ریخت اما چون این شبکه فعال بود و بخشی از آن اتصالات خارجی دارند در فضای رسانه ای اهرم های فشار را علیه دولت اعمال می کند. وی انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان یک مرکز انحصاری را درهمین راستا ارزیابی کرد و گفت: این دو اقدام به شدت به این شبکه لطمه زد. وی تصریح کرد: دولت آقایان هاشمی و خاتمی به شدت در حوزه های امنیتی، اقتصادی و سیاسی در فضای جهانی میل به ادغام داشتند و احمدی نژاد در برابر این میل به ادغام مقاومت کرد. وی با اشاره به فرازهایی از کتاب مبانی نظری برنامه چهارم توسعه مبنی بر اینکه ایران در جهان نقش متوسط دارد و باید ذیل نظام سلطه عمل کند، اظهار داشت: عباراتی در این کتاب آمده است که سکولارترین روشنفکرها حداقل به این صراحت آنها را نگفته اند. مدیرکل پژوهش ایرنا خاطرنشان کرد: اگر امروز احمدی نژاد را تخریب می کنند برای این است که شبکه نفتی را کنار گذاشت و به هم ریخت و جلوی ادغام ایران در نظام سلطه را گرفت. وی دولت نهم را به مفهوم دقیق کلمه دولت ملی برشمرد که بر منافع ملی ایستاده است. وی افزود: بخشی از رسانه ها منافعشان در زمین زدن دولت نهم است و اصلاح پذیر نیستند، لذا انتظار ما از رسانه های اصولگراست تا به یک جمع بندی و استراتژی مشخص در خصوص اطلاع رسانی و نقد برسند. نکته آخر به هر حال عوامل بروز چنین پدیده ای هر چه که باشد خروجی آن ترویج فضای بی اعتمادی و لطمه بر مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی است که به هشدار رهبری نظام منتهی شده است. اینک نوبت اصحاب اندیشه، رسانه و مطبوعات سالم و دلسوز است که با پالایش محافل، رسانه ها و مطبوعات از درج و انتشار چنین مواضع و ادعاهای نقارآفرین و کینه ساز، ممانعت به عمل آورده و در ثانی برای هر گونه اطلاع رسانی و انتشار خبر و تحلیل به چارچوب ها و قواعد صنفی، حرفه ای و اخلاقی پایبند باشند. علاوه بر این تصحیح فضای موجود، ایجاب می نماید، دستگاههای نظارتی، حقوقی و قضائی نیز به وظایف خویش عمل کرده و راه اشاعه اکاذیب، تهمت، افترا و سیاه نمایی را سد و هزینه هر گونه اقدام و رفتار خلاف قانون، مصالح و منافع ملی را افزایش دهند و الا باید منتظر بروز تنش ها و حوادثی باشیم که گاه برخاسته از یک ذهنیت سازی و انتشار دروغ خواهد بود و در عین حال در سیاه نمایی و یأس پراکنی به اپوزیسیون و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک خواهد کرد. راستی چرا باید تنها رهبری نظام به مقابله و مهار فضای شارلاتانیسم و لمپنیسم سیاسی و مطبوعاتی برخیزد؟ آیا دستگاه ها و کارگزاران دیگری مسئولیت و تعهد ندارند؟