جنبش دانشجویی در کلیترین تقسیم بندی از دو طیف مذهبی و غیر مذهبی تشکیل میشد . طیف غیر مذهبی آن پس از انقلاب در دوره اول جنبش دانشجویی به اپوزیسیون بیرون نظام تبدیل شد و بخشی از آن هم موضع قهرآمیز گرفت . در دوره دوم جنبش دانشجویی، طیف مذهبی باقیمانده بود.