صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۵  ، 
شناسه خبر : ۷۰۲۴۵

سیامک باقرى
در آستانه انتخابات هفتم بـرخى ، سخن از گرجستانیزه کـردن ایران را به میان مى آوردند .این افراد براین توهم بودند که همانطور که نافرمانى مدنى از دو سوى دولتى و توده اى با زمینه مناقشه بر سر نتایج انتخابات سبب سقوط شواردنادزه شده ، مى تـواند کارکردى مشابه در ایـران داشته باشد .زمانى کـه ردصلاحیت هـا تـوسط شوراى نگهبـان اعـلام شـد و تعدادى از نماینـدگـان ردصلاحیت شده متحصن شده بـودند، یکى از یادداشت نویسان متمایل به افراطیون نوشت که » نافرمانى مدنى با استفاده از اهرم هاى دولتى تجربه تازه اى از جنس دموکراسى و اصلاحات ایران است .وى در عین حال این موضوع را محدود به راهکارهاى دولتى ندانست ، اما پیش از این ، خط نافـرمانى مدنى از خارج چه از سوى ضدانقلاب و چه از سوى مقامات آمریکایى کلید خورده بود .نمونه هاى یوگسلاوى ، لهستان و گرجستان از جمله تجربیاتى محسوب مى شود که در سال جارى براى ایران تجویز مى شد .به عنوان مثال دیوید فرام لهستانیزه کردن ایران را پیشنهاد داد .یا مارک پالمر، سیاستمدار جمهوریخواه آمریکا تجربه یوگسلاوى را مطرح ساخت .وى طى گفت و گو با رامین پرهام در نشریه ضدانقلابى نیمروز ضمن بیان نقش آمریکـا در نـافـرمانى مدنى در یوگسلاوى گفت ::» جنبش نافرمانى مدنى بهترین ، پردوام ترین ، مشروع ترین و در بسیارى موارد تنها استراتژى است که ایرانیان بى تـردید از عهده این مهم «.برخواهند آمد مدل گرجستان با تـوجه به موضوع مناقشه بـرانگیز انتخابات هفتم بـراى ساختارشکنان داخل و خارج از کشور بسیار قابل توجه بود .
به همین جهت در فضاى ملتهب شده آستانه انتخابات رسانه ها، نهادها و مقامات غربـى و ضدانقلاب و برخى گروه هاى افراطى در داخل مدام مردم را به نافرمانى مدنى تشویق و ترغیب مى کردند اما عدم اقبال و واکنش مردم به موضوعات مطروحه همه را شوک زده کرد .با این وجود پرده هاى وهم کنار زده نشد فلذا ساز تحریم انتخابات را کوک کردند که از این رهگذر انتخابات زیر 30 درصدى محملى براى فراخوان مردم به نافرمانى و تبدیل آن به رفراندوم علیه نظام شود .اگرچه شرکت نزدیک بـه 60 درصد مردم براى توهم زدگان شگفت انگیز و نـابـاورانه بود، اما پروژه نافرمانى مدنى همچنان در دستور کار باقى ماند .در واقع امید به پـروژه موصـوف به داده هایى بـرمى گـردد که از داخـل بـه خارج مـى رسد . تردیدهایى که پیرامون آمار مشارکت جویان در انتخابات و سلامت انتخابات و ...ایجاد مى شـود و سایر اقدامات ، این تحلـیـل را ایجاد کرده است کـه زمینه هاى پروژه گرجستانیزه کردن ایران هنوز از بین نرفته است .براین اساس سام براون بک ، سناتور ضدایرانى آمریکا تاکید کرد من فکر مى کنم مردم ایران با نافرمانى هاى مدنى مى توانند به رژیم نشان بدهند که مى دانند با آنها عادلانه رفتار نمى شود .رئیس سازمان سیا نیز NGO ها و گروه هاى کارگرى و صنفى را جهت ساماندهى مردمى پیشنهاد کرد . خبـرگـزارى فرانسه گفـت :در نـهـایـت چـاره اى جز حـرکت بـه سـمـت ستیزه جویى بیشتر ندارند .بى بى سى نیز از طریق مصاحبه با محسن سازگارا از قول او نوشت ::» من پیشنهاد کرده ام که مردم به شیوه مقاومت مدنى دست بزنند .«بدون تردید این » خط جدید «نیز به سرنوشت پروژه هاى سابق گرفتار خواهد شد، زیرا مردم عزیز ما را هنوز نشناخته اند .

نام:
ایمیل:
نظر: