بصیرت: بانیان سناریوی بحران غزه، بدنبال ناکامی در جبهه نظامی و ناتوانی در دستیابی به اهداف آشکار و پنهان خود از این بحران آفرینی رویکرد تبلیغاتی و روانی جدیدی را در پیش گرفته‌اند که کانون اصلی آن ابراز نگرانی از یک پیروزی دیگر برای ایران است. ویلیام کریستول، از اعضای ارشد موسسه آمریکایی "اینتر پرایز" در تحلیلی حمله اسرائیل به غزه را تکرار‌ تلاش‌های نافرجام تابستان 2006 تل‌آویو برای مهار حزب‌ا... دانست و گفت: حمله به غزه به نظر می‌رسد پیامد‌های مشابه رویداد پیشین را همچون انبوهی از مرگ و ویرانی بدون هیچ‌گونه پیروزی استراتژیک برای اسرائیل در پی داشته باشد. کریستول افزود: حمله نظامی به نوار غزه تمامی کسانی را که در جهت جست‌و‌جوی صلح و پیشرفت برای خاورمیانه هستند، وادار به عقب‌نشینی می‌کند. وی تصریح کرد: باید با تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی، حماس را شکست داد، چرا که شکست حماس می‌تواند عقب‌نشینی ایران را بدنبال داشته باشد و حتی روی انتخابات ایران اثر بگذارد و تهران را مجاب به معامله کند؟! روزنامه نیویورک تایمز نیز با اذعان به ناکامی جبهه نظامی و منزوی شدن حامیان عرب اسرائیل نوشت: "نبرد غزه به نفع ایران و گروه‌های مقاومت مورد حمایت ایران سنگینی می‌کند. در بحران غزه، مصر و اردن به عنوان جبهه رقیب تهران بیشترین آسیب را دیدند. موازنه قدرت در حال تغییر است." از روز گذشته محافل خبری غربی و برخی مقام‌های رسمی آمریکایی و اروپایی با طرح این موضوع که ایران عامل تسلیح حماس است و باید از قاچاق اسلحه ایران به غزه جلوگیری شود، درصدد پوشش ناکامی‌های رژیم صهیونیستی و کاهش آثار شکست این رژیم در جبهه نظامی و جنگ دیپلماسی برآمده‌اند. وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با مقامهای رژیم صهیونیستی و مصر، هم صدا با محافل خبری صهیونیستی و برخی نشریات عربی، با متهم کردن ایران به قاچاق اسلحه به غزه، گفت: "تهران در دنیای عرب به عنوان حافظ منافع فلسطینی‌ها شناخته می‌شود و این یک تحول بسیار خطرناک است. چرا که جنگ کنونی در غزه در صورت ناکامی اسراییل منجر به قدرت‌ بیشترگروه اسلامی حماس می‌شود." وی افزود: "نباید اسراییل را تنها گذاشت، چرا که آتش‌بس از کانال ابزار نظامی قابل تحقق نیست. بلکه باید با ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای به یک آتش‌بس دائمی و جامع رسید."