صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۶  ، 
شناسه خبر : ۷۱۰۵۲
سردبیر

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
شکنجه عـراقى ها در زندان ابوغریب مـورد پذیرش آمریکاست نه از آن جهـت کـه دونالد رامسفلد در اولین اظهارنظر پس از انتشار عکس ها بیان کرد؛ » سوءرفتار با زندانیان .«عراقى ضربه اى جبران ناپذیر به سیاست خارجى آمریکا زده است شکنجه بخشى از هزینه اى است که وقتى کشورى اشغال مى شود، مردم آن باید بپردازند .بر همین اساس وقتى دو هفته پیش اولین عکس هاى شکنجه منتشر گردید، صلیب سرخ بین الملل به زبان آمد که پنج ماه پیش از » سوءرفتار گسترده و پردامنه «سربازان خارجى در عـراق ، مقامات آمریکا و انـگـلـیـس را با خبر کـرده اسـت .درست در اثنـاى انتشـار عکس ها بعضى از مسـئـولان افغانى از شکنـجـه زندانیان افغانـى و سـوءاستفاده جنسى از زندانیان توسط نیروهاى آمریکایى خبر دادند .دونالد رامسفلد البته براى آنکه نشان دهد غرور آمریکایى ها با افشاى عکس ها خدشه دار نشده ، گفت » تعداد عکس ها .«و موارد بسیار، بیشتر از چیزى است که در رسانه ها منتشر شده است اما روزنامه آمریکایى دیلى میـرور کـه اولین بار عکس هـا را چاپ کـرد، نوشت : ارتشى که قرار بود دموکراسى را هدیه کند، یک شبه به هـزاران شکنجه گر رژیم بعث » در زندان مخـوف ابـوغریب تبدیل شد .«در عـیـن حـال واقعیت این اسـت کـه شکنـجـه زندانیان در برابر حقیقت اشغال یک سرزمین مسأله مهمى نیست . امروز حتى بعضى از رسانه هاى آمریکایى براى قربانیان عراقى شکنجه ، گریبان چاک مى دهند و حتى بعضى از آنان خـواستار عزل وزیر دفاع مى شوند ولى هیچ کس در آمریکا نمى پرسد که سربازان ما در عراق چه کار مى کنند . روزنامه انگلیسى گاردین بیستم فروردین ماه گذشته مصاحبه اى با نوام چامسکى (منتقد حکومت در آمریکا )انجام داد .
او در این مصاحبه فاش کرد ::» آمریکا در حال ساخت بزرگ ترین سفارت دنیا در عراق است با شمار کارکنانى نزدیک به 3000 نفر .«او معتقد است مهم ترین ضربـه انتشار عکس ها بـراى نظامیان اشغالگر در عـراق مربوط به آسیـب وارد شدن به » مسأله حق بودن آرمان آمریکایى ها در عراق «مى باشد .چامسکى مى گوید : »این براى کشورى که تصمیـم دارد عراق را به صـورت یک کشـور وابسته و فقط با استقلال ظـاهـرى و بـه عنوان پایگاهى براى عملیات دیگر آمریکا در منطقه در آورد، » پیامد بزرگى «دارد .« واقعیت این است که دونالد رامسفلد که مسئول مستقیم شکنجه زندانیان عراقى و افغانى و ...است ، در سـال 1375 بـه همراه 19 تن دیگر از همفـکـران خود » پروژه قــرن 21 آمـریــکــا «را تـنــظــیــم کــرد بـیـانـیــه اى کــه پــس از آن مــنــتــشــر گــردیـد بـه » انجــیــل نئومحافظه کاران «مشهور شد .آنان در واقع خواهان تمام آن چیزى بودند که بعداز حوادث 20 شهریور 1380نیویورک ، توسط مقامات آمریکایى در جهان دنبال شده است . با این وص نباید تصور کـرد انتشار عکس ها چیـزى را در عراق و یا در سیاست خارجى آمریکا دگرگون مى کند .در واقع انتشار عکس ها فقط در خدمت رخدادهاى سیاسى در سطح دو حزب اصلى ایالات متحده است .وقتى شکنجه ها افشا مى شود و هیچکدام از نیروهاى مرتبط با اشغال عراق از جاى خود تکان نمى خورند، باید تردید نکنیم که آمریکایى ها شکنجه را قبول کرده اند .با این وصف افشاى تصاویر از این پس فقط یک خاصیت دارد؛ ملت هاى تحت اشغال باید دریابند مخالفت با آمریکا هزینه هاى بسیار سنگینى دارد . اما ایـن فـقـط یـک روى سکـه اسـت .رخدادهـاى دو ـ سـه سـال اخـیـر نـشـان داد، حوادث آنگـونه که مقامات آمریـکـایـى طـراحى کرده انـد، اداره نمى شوند .آمریکایـى هـا اگرچه همواره (پیش و پس از اشغال )اهمیت افکار عمومى و مخالفت خیابانى ملت ها را نادیده گرفته اند ولى تشدید مخالفت با آمریکایى ها هاله امنیتى نیروهاى آمریکایى را مى شکند، آنچنان که بنیان سیاستى که به قصد » آمریکایـى کـردن قرن21 « دنبال شده است را متزلزل نماید .

نام:
ایمیل:
نظر: