انرژی در جهان امروز یک عامل راهبردی است و اغلب کشورهای جهان بخصوص آنان که به دنبال اعمال قدرت اقتصادی خود بر دیگر کشورها میباشند، از این دریچه به آن مینگرند. انرژی برای کشورها نقش موتور محرکه اقتصاد، تولید ملی و تعیینکننده جایگاه آنها در نظام نوین جهانی و تضمینکننده منافع وامنیت ملی آنان است. دانش تبدیل اورانیوم طبیعی از طریق شکافت اتمها به اورانیوم غنی شده که دارای انرژی بسیار زیاد است، فناوری هستهای نام دارد. فرایند تهیه سوخت هستهای از اورانیوم، فرایند پیچیده و ظریفی است که دانش انجام این کار از دانشهای پیشرفته بشری به حساب میآید. درحال حاضر کشورهای قدرتمند جهان دانش هستهای را در انحصار خود دارند و به راحتی به دیگران اجازه دسترسی به این دانش را نمیدهند. اکنون ۱۰کشور توانستهاند به فناوری هستهای دست یابند و با توجه به تمام شدن انرژی فسیلی، تمایل کشورهای مختلف برای دستیابی به انرژی هستهای رو به افزایش است. انرژی هستهای علاوه بر تولید انرژی، در کشاورزی برای اصلاح زراعت و زدودن آفات و در پزشکی برای درمان و کنترل امراض کاربرد دارد. یکی از مهمترین موارد استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای، تولید برق از طریق نیروگاههای اتمی است. براساس اطلاعات موجود درحال حاضر برای تولید برق درکشور سالیانه حدود ۱۹۰میلیون بشکه نفت خام مصرف میشود که درصورت تامین ازطریق انرژی هستهای سالیانه پنج میلیارد دلار صرفهجویی خواهد شد. یکی از اساتید علوم سیاسی دراینباره به خبرنگار ایرنا گفت: کشورهای دارای فناوری هستهای موظف هستند، این فناوری را دراختیار سایر کشورها قرار دهند. دکتر اسماعیل صالحی اظهار داشت: کشور ایران به عنوان یکی از اعضای NPT حق دسترسی به این انرژی را دارد. وی گفت: علاوه بر آن کشورهای اتمی دنیا مانند آمریکا، روسیه، چین، باید برای رسیدن ایران به انرژی هستهای ما را یاری دهند. او بااشاره به نقش اساسی رسانهها درافزایش آگاهی مردم از کاربرد انرژی هستهای، تاکید کرد: رسانهها فناوری انرژی هستهای رااز نظر علمی برای مردم تعریف و مردم را با حق مسلم خود آشنا میکنند. صالحی اظهار داشت: با تمام شدن نفت در سالهای آینده، جهان بدون انرژی به جهانی سرد و تاریک تبدیل میشود. وی با توجه به درآمدزایی ایران از طریق منابع نفتی، افزود: با تمام شدن این منبع بزرگ مشکل بزرگی برای کشورمان رخ میدهد. رضا صدرالحسینی از اساتید علوم سیاسی گفت: امروز انرژی هستهای در میان انواع انرژیها از پاکترین و ماندگارترین انرژیها محسوب میشود. وی اظهار داشت: سابقه انرژی هستهای و استخراج اورانیوم در جهان به سالهای میانی قرن ۲۰بازمیگردد. وی با اشاره به کشف منابع زیرزمینی ایران در سالهای انتهایی دهه ۳۰و ابتدای دهه ،۴۰افزود: در آن زمان آمریکا اقدام به تشکیل سازمان انرژی هستهای در ایران نمود و در امور تحقیقاتی دانشگاه ماساچوست با دانشگاه تهران قراردادی منعقد کرد. این استاد دانشگاه گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتهای ایران که توسط کشورهای آلمان و فرانسه در دو نقطه بوشهر و خوزستان انجام میشد نیمه تمام ماند. وی افزود: به دلیل اهمیت استفاده از انرژی هستهای در اوایل دهه ۷۰ استفاده از انرژی در دستور کار قرار گرفت و سالیانه بودجهای برای امور تحقیقات و ساخت نیروگاه و تاسیسات مربوط هزینه شد. وی با توجه به عضویت ۳۵ساله ایران در NPTتاکید کرد: ایران تمام همکاریهای لازم با سازمان انرژی هستهای را انجام داده است. عمادالدین فیاضی استاد روابط بینالملل دانشگاه آزاد نیز با توجه به نادیده گرفتن حقوق هستهای ایران توسط کشورهای غربی گفت: بعضی از کشورهای غربی بخصوص آمریکا انرژی هستهای را تنها به انحصار خود درآوردهاند و به کشورهای دیگر اجازه دستیابی به آن را نمیدهند. وی باتوجه به نقش اساسی مطبوعات در آگاهی دادن به مردم، افزود: در دنیای امروز که قدرت دردست رسانهها و افکار عمومی نیز تحت اختیار آنها قرار گرفته است، رسانهها نقش مهمی در بیداری اذهان عمومی در زمینه فعالیتهای هستهای و روند رو به رشد آن ایفا میکنند. اعظم طباطبایی دانشجوی فوق لیسانس روابط بینالملل گفت: با دستیابی به انرژی هستهای زمینههای وابستگی ایران به کشورهای دیگر از بین میرود. وی اظهار داشت: ملت ایران تا پای جان از حقوق مسلم خود دفاع میکند و اجازه دخالت کشورهای بیگانه در امور داخلی را نمیدهد.