معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر این که نصب سانتریفیوژها در نطنز یک جریان مداوم است که متوقف نمی شود، گفت: هر ماه که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر کنند، تغییرات قابل توجهی را در خصوص نصب سانتریفیوژها در نطنز مشاهده خواهند کرد.مهندس رضا آقازاده در گفتگو با ایرنا، در واکنش به تشکیک غربیها در پی اعلام وارد شدن ایران به مرحله صنعتی تولید سوخت هسته ای اظهار داشت: اگر از نظر غربیها، اتفاقی در ایران نیفتاده، پس نیازی به آشفته شدن آنها نیست. اما اگر اتفاقی افتاده و آنها توان بازگویی آن را ندارند، این امر، مسأله دیگری است. آقازاده همچنین اظهار داشت: اعلام مناقصه بین المللی دو واحد نیروگاه اتمی با ظرفیت 1000 تا 1600 مگاوات، ملاک خوبی برای آزمایش حس نیت غربیهاست. معاون رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که غرب با حضور در این مناقصه، گام اول حسن نیت خود را بردارد. آقازاده تأکید کرد: حسن نیت غربیها در چنین عرصه هایی معلوم می شود و اگر آنها نخواهند استقبال کنند، باید پاسخگوی افکار عمومی خود و جهان باشند. آقازاده در عین حال گفت: البته ما نیز منتظر نمی مانیم و به موازات آنها، کار خود را انجام می دهیم. روسها و مناقصه دو نیروگاه جدید رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: من در مهرماه 85 گفتم، اگر در مقطعی که با روسها قرارداد بسته می شد، مسؤول می بودم، قرارداد بازسازی نیروگاه را توصیه و امضا نمی کردم. زیرا در همان زمان، قرارداد ساخت دو نیروگاه 450 مگاواتی با روسیه وجود داشت که قرار بود نهایی شود. اگر قرارداد ساخت دو نیروگاه را امضا می کردیم، امروز صاحب نیروگاه بودیم و روسیه نیز تکنولوژی آن را داشت و می توانست به راحتی آن را در زمان مقرر تحویل دهد. آقازاده همچنین گفت: اکنون با روسیه، در مقطع حساس تکمیل نیروگاه بوشهر قرار داریم و به شدت نیاز به اعتمادسازی از سوی روسها داریم.معاون رئیس جمهوری همچنین اظهار داشت: مصلحت نیست که بیش از این به مسأله روسها بپردازیم. زمان آن برسد، حرف برای گفتن زیاد داریم.چرا تعداد دقیق سانتریفیوژها اعلام نشد؟آقازاده در خصوص واکنش غربیها و البرادعی در پی خبر اعلام وارد شدن ایران به مرحله صنعتی تولید سوخت هسته ای نیز گفت: مطرح شدن تعداد سانتریفیوژها، هم ممکن است افکار عمومی را منحرف کند و هم پیام اشتباهی به بیرون بدهد، زیرا زیرساختهای ایجاد شده در نطنز فقط برای چند هزار سانتریفیوژ نیست، بلکه برای ایجاد یک کارخانه کامل تولید سوخت هسته ای است. این طور نیست که اگر ایران سه هزار سانتریفیوژ را نصب کرد، دیگر کار تمام شده است. این پیام غلطی است و برای جلوگیری از شکل گیری چنین برداشت غلطی در افکار عمومی داخل و خارج از کشور، تعداد سانتریفیوژها را اعلام نکردیم. وی تصریح کرد: جریان نصب سانتریفیوژها مداوم است. اگر سوخت ندهند...رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: عدم انجام به موقع این تعهد، بار سیاسی زیادی برای روسیه دارد. وی در عین حال اظهار داشت: عدم تحویل سوخت از سوی روسیه، بهترین دلیل برای عدم اعتماد ما به دیگران برای تأمین سوخت هسته ای است.معاون رئیس جمهوری با تأکید بر این که توقف غنی سازی سیاست ایران نیست، گفت: حاضریم اگر واقعاً آنها در پی اعتمادسازی هستند، در مذاکرات جدی نگرانیها و ابهامات آنها را برطرف کنیم. وی افزود: اگر سوخت ندهند، توانایی تولید سوخت را داریم.قرص سوخت در سال آیندهرئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کارخانه «زد پی پی» که در اصفهان غلاف(میله) سوخت را تولید می کند، راه اندازی شده و اولین گام تولید میله های سوخت برای راکتور اراک است، چون باید هر چه سریعتر میله های سوخت اراک تهیه شود.آقازاده افزود: کارخانه «اف ام پی» نیز که برای تولید قرصهای سوخت می باشد، در اصفهان در کنار کارخانه «زد پی پی» در حال ایجاد است که سال آینده کارخانه تهیه قرصهای سوخت به بهره برداری می رسد. وی تصریح کرد: با بهره برداری از این دو کارخانه، می توانیم اورانیوم غنی شده در نطنز را به قرصهای سوخت تبدیل کرده و قرصهای سوخت را در درون میله های سوخت قرار داده و در نهایت، مجتمع سوخت ایجاد کنیم.