صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۴  ، 
شناسه خبر : ۷۸۰۱۲

بصیرت: چرا آمریکایی‌ها به موازات کاهش نیروها در عراق به دنبال تقویت حضور خویش در افغانستان بوده و سطح نیروهای خود در آن کشور را افزایش می‌دهند؟
 افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان چند دلیل جداگانه دارد که عبارتند از:
1/1- تشدید ناامنی‌ها در افغانستان و ناتوانی نیروهای ناتو در برابر طالبان و القاعده که با قدرت روزافزون شبه نظامیان طالبان درگیریها به اطراف کابل نیز کشیده می‌شود.
2/1- عدم اطمینان امریکا از عقبه جبهه افغانستان یعنی پاکستان که شرایط خاص حاکم بر آن و عدم امکان ورود مشرف به جنگ علیه طالبان محلی به برکناری وی منجر شد ولی در دورۀ پس از مشرف نیز ارتش و سیستم امنیتی وابسته به آن حاضر یا قادر به مقابله جدی با عقبه طالبان و القاعده در پاکستان نیستند.
3/1- کنترل بر محور یا جبهه شرق ایران و زمینه‌سازی برای ایجاد دالان انرژی و اقتصادی با استفاده از خاک افغانستان و باز کردن محور ورود به آسیای میانه در شرایطی که اطمینان کامل به حفظ دالان شمال غرب یعنی باکو تفلیس وجود ندارد. تحولات گرجستان در واقع مشوق تقویت محور شرق است که زمانی با حاکمیت طالبان دنبال می‌شد.
 

نام:
ایمیل:
نظر: