صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۳  ، 
شناسه خبر : ۷۹۶۴۱
یدالله جوانی

بسمالله‌الرحمن‌الرحیم
رزمایش پیامبر اعظم ( ص) که به صورت مشترک در آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی برگزار گردید ، به دلایل مختلف در صدر اخبار ، تحلیل ها و تفسیر رسانه های جهان قرار گرفت و محافل سیاسی و نظامی نسبت به آن واکنش های متفاوتی نشان دادند. در سال های پس از دوران دفاع مقدس ، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ، طبق برنامه سالیانه خود رزمایش های متعددی را طراحی و اجرا کرده اند، لکن هیچ کدام از رزمایش های پیشین همانند رزمایش پیامبر اعظم(ص) بازتاب و واکنش به دنبال نداشته است . عنصرهای سه گانه در این رزمایش ، رزمایش پیامبر اعظم(ص) را از ردیف رزمایش های سالیانه و عادی خارج ساخت و آن را تبدیل به یک پدیده نمود که به طور قطع در تامین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نقش به سزایی خواهد داشت.
عنصر اول : زمان رزمایش
رزمایش پیامبر اعظم (ص) به لحاظ زمانی تقارن داشت با اوج گیری تهدیدات آمریکایی ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران و تلاش هایی که شیطان بزرگ در شورای امنیت برای تحت فشار قرار دادن ایران دنبال می کرد . رزمایش دو روز پس از آن آغاز شد که ریاست آرژانتینی شورای امنیت تحت فشار آمریکا و کشورهایی چون انگلیس و فرانسه بیانیه ای را در مورد فعالیت های هسته ای ایران صادر کرد و از ایران خواست تا فعالیت های هسته ای خود را متوقف سازد. پیش از این آمریکایی ها با تکیه بر قدرت رسانه ای جنگ روانی سنگینی علیه ایران اسلامی به راه انداخته بودند و بعضی از رسانه ها از قریب الوقوع بودن اقدام نظامی آمریکا علیه مراکز هسته ای ایران سخن می گفتند.بنابراین برگزاری رزمایش در این مقطع زمانی از سوی جمهوری اسلامی ایران که در شرایط تهدید قدرت های فرامنطقه ای قرار گرفته بود واجد اهمیت می باشد.
عنصر دوم: عنصر کیفیت
رزمایش پیامبر اعظم(ص) از نظر کیفیت کاملا متفاوت از تمامی رزمایش های پیشین جمهوری اسلامی ارزیابی می شود. آزمایش موشک رادارگریز با قابلیت نشانه روی به روی 10 هدف به صورت همزمان، آزمایش موشک زیرسطحی رادارگریز با سرعت بسیار بالای 100 متر در ثانیه که سریع ترین موشک زیرسطحی جهان می باشد، آزمایش قایق پرنده رادارگریز قابلیت های بسیار بالا، آزمایش چندین نوع اژدر و آزمایش موشک فوق سری در رزمایش یپیامبر اعظم(ص)، این رزمایش را از منظر ارزیابی قابلیت های نظامی جمهوری اسلامی ایران در کانون توجه محافل سیاسی و نظامی قرار داد. با پخش خبر آزمایش هر یک از سلاح های مذکور در رزمایش، رسانه های معتبر جهانی، برنامه های خود را قطع و اقدام به انتشار اخبار مربوط به رزمایش ایران و سلاح های آزمایش شده در آن می کردند. نکته اصلی در عنصر کیفیت، بومی بودن تمامی این تجهیزات فوق مدرن نظامی است. تمامی موشک های رادارگریز آزمایش شده در این رزمایش به دست توانای متخصصین داخلی در وزارت دفاع ساخته شده و این خود نشانه ای از قابلیت های بالای متخصصین ایرانی در زمینه طراحی و ساخت سلاح های مدرن است.
عنصر سوم: مکان رزمایش
خلیج فارس و تنگه هرمز به دلیل انباشت حدود 65درصد از انرژی جهان در این منطقه، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به اعتقاد کارشناسان تحولات خاورمیانه، نظم جهانی را پس از دوران دوقطبی تعیین خواهد کرد و خلیج فارس قلب خاورمیانه محسوب می شود.
بیش از دو هزار کیلومتر از سواحل خلیج فارس، تنگه استراتژیک هرمز و بخشی از دریای عمان در اختیار جمهوری اسلامی ایران است. برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) در این منطقه حیاتی از دنیا که اکنون با حضور نظامی قدرت های فرامنطقه ای به یک پادگان نظامی شباهت پیدا کرده، به رزمایش اهمیت ویژه ای بخشید. این رزمایش نشان داد جمهوری اسلامی قدرت برتر منطقه است و با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی خود و برخورداری از نیروهای مومن و پرتوان و سلاح های پیشرفته می تواند هر قدرتی را در این آبراه استراتژیک از پای درآورد.
عنصرهای سه گانه مذکور که اهمیت رزمایش از آن نشات می گیرد، پیام های روشنی از رزمایش را اعلام می دارد. رزمایش پیامبر اعظم(ص) نمایشی از اقتدار ملی بود و نشان داد ملت ایران، ملتی زنده و پویا است و عزم و اراده او بر این تعلق گرفته تا از همه ظرفیت ها و قابلیت های خود برای دفاع از منافع ملی و مصالح اسلامی در برابر هر تهدیدی استفاده نماید. این رزمایش صلابت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از سپاه، ارتش و بسیج را به نمایش گذاشت. این رزمایش به خوبی این پیام را به آمریکایی ها داد که هرگونه دست اندازی به منافع ملت ایران با هر بهانه و انگیزه ای، با پاسخ سخت ملت ایران روبرو خواهد شد. نیروهای مسلح ایران با این رزمایش نشان دادند که با همان صلابت دوران دفاع مقدس در برابر تجاوز خارجی ایستاده و تحت امر فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه ای «مدظله العالی» متجاوز را از اقدام خود پشیمان خواهند ساخت.

نام:
ایمیل:
نظر: