گفتگو با سیدمجید حسینى کارشناس مسائل خاورمیانه اخیرا آمریکایىها طى اقدامى در راستاى ایجاد امنیت در عراق ، در صدد احداث دیوار حائل در بغداد هستند که این دیوار دو منطقه شیعه و سنى نشین این شهر را از یکدیگر جدا مىکند. ارزیابى و تحلیل شما از احداث این دیوار چیست؟ به نظر مىرسد این اقدام آمریکایىها مبنى بر ساخت دیوار حائل در بغداد به بهانه جدا کردن دو منطقه سنى و شیعهنشین از یکدیگر، بیانگر شکست طرح امنیتى بوش در بغداد است که این طرح نیز نتوانسته آنها را به اهدافشان در عراق نایل کند. علىرغم اینکه آمریکایىها ادعا مىکنند که اجراى این طرح تاثیر زیادى در مهار خشونت و ناآرامى در عراق داشته است. ساخت این دیوار بتنى از اواخر فروردین ماه امسال آغاز شده و طبق آنچه که در رسانهها آمده، تا یک ماه بعد از تاریخ شروع، ساخت دیوار باید به پایان برسد. این دیوار پنج کیلومتر طول و 5/3 متر ارتفاع دارد که در منطقه سنىنشین الاعظمیه در شمال بغداد احداث مىشود. آمریکایىها قصد دارند با اینگونه رفتارها، خود عراقىها را عامل ناامنىهاى کشورشان معرفى کنند. این دیوار اگر چه در ظاهر براى ایجاد امنیت در بغداد احداث مىشود، اما در پس این اقدام سیاستهاى اختلاف افکنانه اشغالگران در عراق نهفته است. به وجود آوردن اختلاف قومى - مذهبى در منطقه یک هدف درازمدت استعمارگران بوده و هست و امیدوار هستیم که ملت آگاه عراق با وحدت کلمه و شناختى که از نیروهاى اشغالگر به دست آوردهاند، اینگونه اقدامات سخیف را خنثى سازند. خوشبختانه با تظاهرات گستردهاى که در مناطق الاعظمیه و کاظمین عراق صورت گرفت، مردم خواستار برچیده شدن این دیوار شدند و به خوبى سیاست اشغالگران را تشخیص دادند. این مخالفت را ما حتى در میان جناحهاى سیاسى عراق هم مشاهده مىکنیم. طرح احداث دیوار حائل با مخالفت هر دو جناح شیعه و سنى رو به رو شده است. حزب اسلامى عراق که یک سازمان سیاسى سنى است، این طرح را محکوم کرده و مقتدىصدر هم به عنوان روحانى شیعه با نفوذ در عراق آن را محکوم کرده است. آقاى نورى المالکى نخست وزیر عراق با این اقدام اشغالگران مخالفت کرده و خواستار توقف احداث آن شده است اما آمریکایىها توجهى به این اعتراضات نداشتهاند و تا به حال به کار خود ادامه دادهاند. بعضى از تحلیلگران معتقدند که احداث این دیوار شبیه کارى است که اسرائیلىها در کرانه باخترى انجام دادهاند و با احداث دیوار حائل در کرانه باخترى رود اردن خواستهاند امنیت را در منطقه حاکم کنند. نظر شما در این رابطه چیست؟ البته خود مردم عراق هم به این موضوع واقفند و این دیوار را به دیوارها و حصارهاى خاردار و مراکز ایست و بازرسى تشبیه مىکنند که اسرائیل در حال احداث آن در کرانه باخترى رود اردن براى مقابله با شهادت طلبان فلسطینى است، اما این دیوارها و حصارهاى خاردار باعث تقسیم سرزمین فلسطین شده و آمد و رفت فلسطینیان را با مشکلات عدیدهاى مواجه کرده است. این عمل آمریکایىها، بغداد پایتخت عراق را دو تکه مىکند که به طور قطع تحولات پایتخت بر سراسر عراق تاثیرگذار خواهد بود. این اقدام اشغالگران نشان از آن دارد که آنها در ایجاد امنیت به شدت ناتوانند و این دیوار نیز مشکلى را از هزاران مشکل آنها در عراق حل نخواهد کرد.