دیوان عالی ژاپن روز سهشنبه به دولت این کشور دستور داد تا به خاطر آلودگی صوتی پایگاه هوایی آمریکا در توکیو، به هزاران تن از مردم این کشور که در نزدیکی این پایگاه زندگی میکنند، غرامت ۳میلیارد "ینی" (۲۴ میلیون دلار) بپردازد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از توکیو، حدود شش هزار نفر از افراد ساکن در نزدیکی پایگاه هوایی "یوکوتا" در غرب توکیو، در سال ۱۹۹۶با اقامه دادخواستی علیه دولت ژاپن، خواستار توقف پروازهای بامدادی و شبانگاهی این پایگاه هوایی و پرداخت غرامت به ساکنان این منطقه بهخاطر آلودگی صوتی ناشی از بلند شدن و فرود آمدن هواپیماهای این پایگاه شدند. این رای دیوان عالی ژاپن، حکم سال ۲۰۰۵دادگاه عالی توکیو را که خواستار پرداخت غرامت ۳/۲۵میلیارد ینی ( ۲۶/۷۱میلیون دلاری) به ساکنان این منطقه شده بود، تعدیل کرد. براساس یک پیمان امنیتی دوجانبه، توکیو، زمین مورد نیاز برای احداث پایگاه را دراختیار آمریکا قرار میدهد و حاکمیت آمریکا را براین پایگاهها بهرسمیت میشناسد. آمریکا حدود ۵۰هزار نیرو در ژاپن دارد و افراد مقیم در نزدیکی پایگاههای نظامی آمریکا، از مدتها قبل از سروصدای این پایگاهها، آلودگی و جرایم ناشی از حضورنیروهای آمریکایی در ژاپن شکایت کردهاند