محمدتقی فاضل میبدی طی یادداشتی در روزنامه «هم میهن» در شماره روز یکشنبه تلاش وافری کرد تا با طرح سؤالاتی از نوع «استفهام انکاری» و طرح موضوعاتی چون عوامل فروپاشی یک نظام و بدنامی اسلام توسط طالبان و برشمردن اصول و قواعد فقهی ازاصل برائت تا اصل طهارت! و از قاعده اهم و مهم تا قاعده عسر و حرج، توجیه نماید که مصافحه سید محمد خاتمی با دختران ایتالیایی- که اخیراً فیلم آن منتشر شده است- بی اشکال بوده است. فاضل میبدی با تاکید به اینکه مصافحه سیدمحمد خاتمی امری جزئی و فرعی است اظهار داشته است: «آیا دستاویز کردن یک مسئله جزیی که اگر حرام باشد قابل اجتهاد مجدد است(!) تضییع اصول و تمسک به فروع نیست؟»میبدی حتی با فرافکنی از اصل موضوع اعتراض به مصافحه خاتمی با دختران ایتالیایی را تخریب شخصیت خاتمی دانسته است!وی در مقام توصیه و فراتر از جایگاه خود نوشته است: «جا دارد فقهای شیعه در امثال چنین مسائلی با درنظر داشتن موضوع و حفظ آداب و رسوم مجدداً بازنگری کنند.»(!) و در پایان در حالتی اعتراض گونه این سؤال را سرمی دهد: «اگر مصافحه (دست دادن) با زنان نه از نگاه جنسی که از نگاه آداب و رسوم اجتماعی لحاظ شود چرا باید حرام دانست؟»