عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: پیروزی دکتر احمدی نژاد در سوم تیر 1384 یک واقعه مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است. آیت الله سیداحمد خاتمی در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد این نقطه تاریخی باید مورد ارزیابی و واکاوی صاحب نظران قرار بگیرد. وی سخت کوشی، ارزش گرایی، رفتار مردمی و ساده زیستی را از ویژگی های دولت نهم برشمرد و گفت: ابتکار دولت نهم در زمینه سفرهای استانی جلوه ای از سخت کوشی های دکتر احمدی نژاد و دولت اوست. عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان، حمایت های مکرر رهبر معظم انقلاب از دکتر احمدی نژاد را مهم توصیف کرد و گفت: این امر نشان دهنده رضایت ولی فقیه از عملکرد دولت است. فضا برای ویژه خواران محدود شد دکتر مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دولت دکتر احمدی نژاد در راستای تحقق عدالت، فعالیت شدیدی در این زمینه نشان داده است. وی افزود: همه اقرار دارند که حداقل اتفاقی که با روی کار آمدن دولت نهم در زمینه مقابله با فساد رخ داده این است که ویژه خواران و دست اندازان به بیت المال فضا را برای فعالیت خود نسبت به گذشته بسیار محدودتر و نامناسب تر یافته اند و از همین روست که با طراحی و اجرای فضا و جنگ روانی در زمینه های مختلف در صدد ناکارآمد جلوه دادن دولت نهم هستند. وی در ادامه اظهار داشت: یکی از ویژگی های اصلی دولت نهم در بعد سیاست خارجی، ایستادگی و مقاومت عزت مدارانه و در عین حال منطقی و مطابق با مصلحت مردم ایران اسلامی، در برابر دول استکباری و زورگو و همچنین گسترش روابط دوستانه با ملت ها و دول وابسته به جبهه ضد استکبار در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیاست. کوچک زاده عدم ورود دولت نهم به دعواها و کشمکش های سیاسی را نیز از دیگر ویژگی های این دولت برشمرد. سوم تیر مدار بسته مدیریت را باز کرد مسعود زریبافان عضو شورای شهر دوم تهران هم درباره حماسه سوم تیر می گوید: در سوم تیر، مدار بسته مدیریتی در سطح کلان کشور باز شد و با اراده و خواست مردم ظرفیت های جدیدی در عرصه مدیریتی کشور نمایان گردید. این فعال سیاسی در گفت وگو با خبرگزاری فارس ضمن رد این ادعا که سوم تیر یک اتفاق بود، افزود: وقتی سخن از اتفاق به میان می آورید معنایش این است که گویا هیچ پیش درآمدی برای آن قائل نیستید. من حماسه سوم تیر را به ثمر نشستن روندی می دانم که از 9 اسفند 81 با انتخاب دومین شورای شهر تهران آغاز شد. با یک نگاه تحلیلی می توان گفت که پدیده سوم تیر یک امر قابل پیش بینی بود زیرا مردم نگاه خود را به طرز فکر، نگرش مدیریتی و مرام رفتاری دکتر احمدی نژاد متوجه و معطوف کرده بودند. زریبافان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا رویکردهای دکتر احمدی نژاد پوپولیستی است؟ گفت: رویکرد مدیریتی آقای احمدی نژاد، اسلامی، انقلابی، مردمی، خدامحوری، عدالتخواهی و اعتقاد به توسعه همه جانبه جهت رفع فقر، محرومیت، تبعیض و همچنین عزت و سربلندی ایران اسلامی است. او حرف دل مردم را می زند و به کرامت انسانها و صحت و حقانیت خواستها و مطالبات مردم اعتقاد و باور دارد به همین دلیل اجابت آنها و خدمت صادقانه، ساده، کارآمد و سالم را سرلوحه کار خود قرار داده و این موجب احترام، باور و اعتماد متقابل مردم به وی شده است. به نظر شما آیا این پوپولیست است؟! چطور وقتی تفکرات آقای خاتمی موجب گرایش مردم به سمت ایشان می شود، نامش را دموکراسی و مردم سالاری می گذارند اما وقتی اندیشه های اسلامی و انقلابی دکتر احمدی نژاد، مردم را به سوی او جذب می کند، آن را پوپولیست می نامند؟! این دیدگاه منبعث از یک تفکر غلط و حاکی از بداخلاقی های سیاسی است. رأی مردم در سوم تیر پاسخ نه به لیبرال دموکراسی غربی بود میثم نیلی، مسئول کمیته سیاسی ستاد حمایت از احمدی نژاد در انتخابات سوم تیر هم می گوید: رأی مردم در سوم تیر پاسخ نه به لیبرال دموکراسی غربی بود. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می افزاید: سوم تیر مظهر تقابل فراگفتمان انقلاب اسلامی و فراگفتمان لیبرال دموکراسی بود. وی اضافه کرد: در 3 تیر قطار جمهوری اسلامی دوباره به ریل مستقیم انقلاب اسلامی بازگشت. حرکت جمهوری اسلامی از آرمان هایی که توسط رهبر انقلاب اسلامی تبیین می شد، فاصله گرفته بود. یعنی قطار به یک سمت می رفت در حالی که حرکت انقلاب اسلامی به سوی دیگر جهت گیری شده بود. لذا می بینیم که تئوریسین های جریان اصلاحات و جریان دولت سازندگی این مسئله را عنوان می کردند و برای توجیه به آن دامن می زدند که انقلاب اسلامی دیگر تمام شده و الان دیگر دوران تثبیت جمهوری اسلامی است و دوست داشتند اینگونه تبیین کنند که رهبری، رهبر جمهوری اسلامی است، همانگونه که در رسانه های غربی و صهیونیستی هم می گویند رهبر جمهوری اسلامی، نه انقلاب اسلامی. کاملاً مشخص است این خط توجیه کننده فضای گفتمانی لیبرال دموکراسی بود و مردم این انحراف و زاویه را حس می کردند. نیلی همچنین تأکید کرد: روز سوم تیر یکی از آن روزهای خدایی است که خداوند قدرت خود را نشان داده است. مسئول کمیته سیاسی ستاد حمایت از احمدی نژاد در انتخابات سوم تیر همچنین درباره نوع تبلیغات گفت: آقای احمدی نژاد در اکثر جلسات، مکانیزم تبلیغاتی خود را تبیین می کرد و می گفت تبلیغاتی که چشم ها را پر می کند به درد نمی خورد و تبلیغاتی که دل ها را تسخیر می کند، درست است. می گفت تبلیغات انقلابی دل ها را تسخیر می کند و از امام مثال می زد؛ این نکته قابل توجهی بود. افراد شایسته از همه جناح ها در کابینه باشند دکتر علیرضا احمدی عضو کمیته تعیین وزرای دولت نهم هم اظهار داشت: آقای احمدی نژاد تأکید داشت که افراد شایسته از همه جناح های کشور حتی جریان ارزشی دوم خرداد در پست وزارت قرار بگیرند و همچنین افرادی از استان های مختلف که این امر نیز محقق شد. احمدی با تأکید بر این که «احمدی نژاد قبل از روی کار آمدن دارای برنامه ای مدون بود» ادامه داد: برخلاف برخی از کاندیداها که دارای برنامه نبودند و قصد داشتند بعد از این که روی کار آمدند برنامه تدوین کنند، ما از همان زمان شهرداری ایشان اقدام به تهیه برنامه برای اداره تهران کرده بودیم و چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری نیز با گروه 150 نفره فعالیت مان را برای برنامه ریزی قوه مجریه برای اداره کشور درراستای چشم انداز بیست ساله و برنامه چهارم ،توسعه دادیم. نظر یک مشارکتی درباره دولت نهم یک عضو شورای مرکزی حزب مشارکت هم درباره دولت نهم معتقد است این دولت تنها در برقراری رابطه با مردم موفق بوده است. هادی قابل در گفت وگو با مهر ادعا کرد دولت احمدی نژاد در تمام عرصه ها از جمله سیاست داخلی و خارجی بدون برنامه بوده است. وی در عین حال نگفت که اگر دولت نهم این قدر بی برنامه بوده است پس چگونه در زمینه برقراری رابطه با مردم موفق بوده است. مهمترین پیام سوم تیر توجه ویژه مردم به شعارهای انقلاب است نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مهمترین پیام انتخابات سوم تیر را توجه ویژه مردم نسبت به اصل نظام و شعارهای انقلاب خواند و گفت: مردم با رأی به شعارهای احمدی نژاد نشان دادند که به مردم سالاری دینی و به خصوص گفتمان انقلاب اسلامی که مبتنی بر عدالت خواهی و آزادیهای مشروع مردم است، اعتنا می کنند. الیاس نادران در گفتگو با خبرگزاری فارس رویکردهای دولت نهم را از رقبایش متمایز دانست و اظهار داشت: عملکرد دولت در طول دو سال عمر خود در بسیاری از زمینه ها برجستگی های فوق العاده ای داشت که از جمله آنها می توان تحرک فوق العاده دولت نهم نسبت به دولتهای قبلی، توجه به محرومین، توجه به تحقق عدالت اجتماعی، توجه به مسائل منطقه ای و سرزمینی است. وی دفاع از حقوق مردم در عرصه بین المللی و شهامت و جسارت با نظام سلطه جهانی را از دیگر برجستگی های فوق العاده دولت نهم برشمرد. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس مهمترین دستاورد دولت نهم را جوان گرایی، تحرک، عزت مداری و پیشبردهای علمی، فنی و اقتصادی خواند که دولت نهم برای کشور به ارمغان آورده است. نماینده تهران شرط حفظ و تداوم حضور و پشتیبانی گسترده مردم از اصولگرایان را وحدت و هم افزایی مجموعه نهادهای در اختیار اصولگرایان برای خدمت رسانی صادقانه و بی منت و پایبندی به شعارهایی که در انتخابات گذشته دادند، برشمرد.