بالاخره پس از کش وقوسهای فراوان رای دادگاه جنجالی دانشگاه هاوایی صادر شد. بر این اساس رئیس شعبه 13 دیوانعالی کشور پس از بررسی پرونده دانشگاه هاوایی علاوه بر محکوم نمودن متهم ردیف اول به دو سال حبس، به جریمه نقدی 100 میلیون ریالی و تعطیلی کلیه نمایندگی های این دانشگاه در مناطق آزاد و سراسر کشور حکم داد. به گفته وکیل موسسه هاوایی این رای قابل اعتراض است وآنها اعتراض خود را به ریئس قوه قضاییه ارائه خواهند کرد.بر مبنای رای شعبه 13 دیوان کلیه مدارک تحصیلی صادر شده از سوی این دانشگاه نیز از درجه اعتبار ساقط و غیر قانونی تلقی شده است.برای اطلاع از روند پیگیری حکم محکومیت دانشگاه هاوایی در ایران پای صحبتهای محمد حسینی در معاون حقوقی و پشتیبانی وزارت علوم نشستیم.¤روند پیگیری حکم محکومیت این موسسه ومسائل پیرامونی آن را تشریح کنید؟وزارت علوم در زمینه روند بررسی دادگاه هاوایی آسیب شناسی کرده و به این نتیجه رسیده است که حمایت های پیدا و پنهانی از این موسسه وجود داشته و همین امر رسیدگی به این پرونده را به تاخیر انداخته است. بانی موسسه هاوایی یعنی اردشیر قاسملو کشاورزی بوده که هیچ مدرک دانشگاهی نداشته و در سال 1384 پس از راه اندازی هاوایی صاحب مدرک دکتری امور سیاسی و امور حزبی شده است. هاوایی به سراغ افراد موجه مانند مسئولین، نمایندگان مجلس، قضات، شهرداری، می رفت و از آنجا که این افراد ذی نفوذ بودند از آنها مبلغی را دریافت نمی کرد. این در حالی است که قانون نیز در برخی موارد امکان گریز را برای هاوایی ایجاد کرده بود. وزارت علوم با ورود بخش خصوصی به آموزش عالی مخالف نیست، هم اکنون 180 موسسه غیر انتفاعی در آموزش عالی فعالیت می کنند اما وزارت علوم با موسسات غیرمجاز به طور جدی برخورد می کند. به عنوان مثال دانشگاه جامعه العالمیه الاسلامیه (دانشگاه بین المللی علوم اسلامی) که مدعی است در لندن مرکزیت یافته فعالیت هایی را بدون مجوز وزارت علوم آغاز کرده است. این دانشگاه از هیئت امنایی تشکیل شده که افراد موجهی در آن حضور دارند و مسئولان آن فکر کرده اند چون در معارف اسلامی فعالیت می کنند می توانند فرا قانونی عمل کنند. اما وزارت علوم تأکید دارد تمامی موسسات آموزشی در حوزه آموزش عالی باید از این وزارتخانه مجوز دریافت کنند. دانشگاه هاوایی در آمریکا نیز فاقد اعتبار دانسته شده است، اگر این دانشگاه از سوی آمریکا نیز مجاز شناخته می شد، باز هم برای فعالیت در ایران باید از وزارت علوم مجوز دریافت می کرد. این دانشگاه با حمایت سید حسن صفوی و فرهاد عامری ملقب به فرد عامری که ساکن آمریکا بوده اند، موسسه هاوایی را از خارج کشور حمایت می کردند. صفوی از وابستگان رژیم گذشته مدتی رئیس دانشگاه آریامهر در ایران بوده است. همسر وی (امیرغفاری) که پدرش ریئس ساواک سمنان بوده است نیز از بانیان و حامیان این موسسه غیرمجاز آموزشی بوده اند.این دانشگاه از علوم انسانی تا پزشکی مدارکی را صادر کرده است که با رأی دادگاه همه این مدارک باطل اعلام شد. در مورد رسیدگی به وضعیت صاحبان این مدارک با سازمان مدیریت و داوود احمدی نژاد مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شده است وزارتخانه ها با شناسایی صاحبان این مدارک حقوق و مزایای ارائه به این افراد را پس گرفته و به بیت المال بازگردانند.حدود 170 پرونده در خصوص موسسات غیرمجاز در وزارت علوم مورد بررسی است که برخی از آنها با دریافت اخطار فعالیت خود را تعطیل یا آدرس خود را تغییر داده اند که این پرونده ها در دست بررسی هستند.بخشی از درآمد این دانشگاه به خارج از کشور و حساب سید حسن صفوی و فرهاد عامری واریز می شده است.