صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۹۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) باید به قرآن عمل کنیم، باید جامعه‌مان را قرآنى کنیم، باید فکرمان را قرآنى کنیم، باید عملمان را قرآنى کنیم، باید قرآن را باور کنیم؛ قرآن را باور کنیم و وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم. (۱۳۸۵/۰۷/۰۴)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

مچ‌اندازی ایران و امریکا

مقام معظم رهبری در دیدار تصویری دیروزشان با تشکل‌های دانشجویی به این نکته اشاره فرمودند که «جمهوری اسلامی امروز طرف یک مبارزه وسیع و عظیمی در سطح جهانی است؛ یک مبارزه جدی که یک طرف آن، نظام جمهوری اسلامی است، یک طرف جبهه کفر و ظلم و استکبار است.» این نبرد عظیم در همه حوزه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای وجود دارد و قطعاً پیروزی‌های بی‌شماری در این زمینه نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است.

نکات تحلیلی: ۱- اگر موقعیت جمهوری اسلامی بر مبنای مکعب "نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت و تهدید" نگریسته شود، ممکن است با دیدن تهدیدات بیرونی و نقاط ضعف درونی، در ابتدای کار این سؤال پیش بیاید که چرا انقلاب اسلامی این هزینه‌ها را برای مقابله با آمریکا می‌پردازد و کشور را در شرایط سخت قرار می‌دهد؛ اما هنگامی‌که نقاط قوت در درون کشور و فرصت‌های بیرونی دیده می‌شود این نتیجه حاصل می‌شود که این مبنای درست در سیاست خارجی و مقابله‌به‌مثل با دشمنان، فرصت‌های بی‌نظیری برای کشور به دست آورده است و قطعاً با توجه به نقاط قوتی که داریم اگر به آن‌ها توجه می‌شد نتایج و دستاوردها بیشتر از این بود. ۲- سوم اردیبهشت امسال سپاه پاسداران یک عملیات موفق علمی و نظامی در رتبه بالای جهانی به انجام رساند که قامت استوار کشور را در میان ملل جهان برافراشته کرد؛ این موفقیت در درون خود، پیروزی بر تحریم‌ها، فریب اطلاعاتی دشمن، زبدگی علمی و استقامت مثال‌زدنی را دارد و نشان‌دهنده یک بعد دیگر از پیروزی ایران بر آمریکا است. ۳- در روزهای گذشته مخابره شد که ایران ۵ محموله بنزین و گازوئیل را به سمت ونزوئلا انتقال می‌دهد، آمریکا نیز برای ایجاد هراس در مسیر این ناوگان، کشتی‌های جنگی، پهپاد و سیستم هشدار نظامی خود را فعال کرده است، اما آنچه اتفاق خواهد افتاد این رخداد است که در این مسابقه مچ‌اندازی، جمهوری اسلامی چون با اعتمادبه‌نفس و پرچم برافراشته وارد معرکه شده است، هم پیروز خواهد شد و شیرینی این پیروزی بر کام همه خواهد نشست.

نکته راهبردی: اگر در موارد دیگر نیز آمریکا با ایران اسلامی مچ‌اندازی کند، حتماً مچ آمریکا خواهد خوابید؛ این موضوع را اندیشکده‌های آمریکایی هم بارها اعتراف کرده‌اند؛ مثلاً اندیشکده واشنگتن نوشته است:"ایران با پرتاب موشک قاصد و ماهواره نور قواعد بازی را به نفع خود تغییر داد". این موفقیت‌های ملت ایران باعث شده است که ملت‌های مظلوم جهان به آن ببالند و قطعاً با روی کار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی این موفقیت‌ها بیشتر نیز خواهد شد.

▼گزارش روز                 

گزارشی برای اثبات ناکارآمدی‌ها

گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از حدود سه سال انتظار، 23 اردیبهشت‌ماه در مجلس قرائت شد. این گزارش به بررسی عملکرد دستگاه‌ها در سال‌های 95 و 96 در مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخته است.

گزارههای خبری: 1- هرچند پس از قرائت این گزارش در مجلس، جمعی از تشکل‌های دانشجویی و صنفی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، به انتقاد از آن پرداخته و اعلام کردند که مجلس گزارش را هم با تأخیر بیش از یک سال و نیم قرائت کرد، هم با دست‌کاری گزارش و حذف بخشی‌هایی، آن را تضعیف کرده و هم بخش‌هایی از آن را نیز قرائت نکرد؛ بااین‌حال گزارش نصفه و نیمه قرائت شده (به قول منتقدین) حاوی نکات قابل‌توجهی است. 2- بر اساس گزارش مجلس، 95 درصد شگردهای قاچاق از مبادی رسمی کشور صورت می‌گیرد. حدود 95 درصد از کالاهای قاچاق به بازار داخلی راه می‌یابد. حجم قاچاق بیش از ۳۵ درصد واردات کشور را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که کشفیات قاچاق تنها حدود 4 درصد است. این گزارش همچنین با اشاره به 223 تکلیف قانونی 26 دستگاه در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آورده است: «از این تکالیف، فقط 62 تکلیف انجام شده است و دیگر تکالیف یا انجام نشده یا به‌طور ناقص انجام شده است.» که از میان 12 دستگاهی که عملکرد ضعیف‌تری در این حوزه داشته‌اند، دستگاه‌های دولتی و زیر نظر قوه مجریه بیشترین کوتاهی در انجام وظایف را داشته‌اند. 3- ضرر و زیان‌های اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی قاچاق بر کشورمان بی‌شمار است؛ اما کم‌ترین اثر تخریبی قاچاق بر کشور را می‌توان از زبان سخنگوی دولت  شنید که می‌گوید؛ «بیشترین قاچاق ورودی به کشور در بخش کفش و پوشاک، لوازم آرایش و لوازم‌خانگی و قطعات خودرو است و تنها در دو بخش کفش و پوشاک، ظرفیت یک‌میلیون شغل را از ایرانی‌ها گرفته است»

گزاره تحلیلی: قاچاق امری مسبوق به سابقه است و محصول دولت کنونی نیست؛ بنابراین انداختن تمامی تقصیرها بر گردن دولت مستقر امر اشتباهی است؛ اما بر اساس گزارش مجلس، وزنه ناکارآمدی و عمل نکردن به وظایف در کفه دولت سنگینی می‌کند و این حاکی از روی کار نبودن مدیران کارآمد، دلسوز و مردمی است. به‌عبارت‌دیگر تا زمانی که مسئولی خود را ملزم بر انجام وظایف نداند، همین آش است و همین کاسه و نباید انتظار کاهش آمار قاچاق در کشور را داشت.

▼ خبر ویژه                 

پاسخ ایران به هرگونه دزدی دریایی دردناک خواهد بود

انتقال بنزین و گازوئیل ایران به آمریکای لاتین با واکنش‌های نظامی و سیاسی آمریکایی مواجهه شده است. در همین زمینه وزارت خارجه کشورمان هشدار شدید خود را به مقامات آمریکایی رسانده است. اعزام 4 ناو جنگی ارتش آمریکا به سوی نفت‌کش ایرانی که در حال انتقال سوخت به ونزوئلاست و وجود احتمال تعدی طرف آمریکایی به آن می‌تواند واکنش‌های تند و مقابله‌به‌مثل را از سوی ایران در بر داشته باشد. تجربه توقیف نفت‌کش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل‌الطارق در سیزدهم تیرماه سال گذشته که با مقابله‌به‌مثل طرف ایرانی در توقیف کشتی بریتانیایی همراه شد، هدف قرار دادن پهپاد متجاوز گلوبال هاوک آمریکایی و همچنین رویارویی اخیر قایق‌های جنگی سپاه پاسداران با ناو آمریکایی که به آب‌های مرزی کشورمان نزدیک شده بود را می‌توان ازجمله مصادیق تجربه‌های دشمن در رویارویی با جمهوری اسلامی دانست. بااین‌حال، تلاش طرف آمریکایی برای به خطر انداختن امنیت تجارت با ایران و ایجاد مانع در راه شکل‌گیری مراوداتی از قبیل مبادلات میان ایران و ونزوئلا را می‌توان آوردگاهی جدید برای صیانت از منافع و امنیت ملی کشورمان به شمار آورد. یقیناً تلاش ایران برای تثبیت الگوهایی مشابه مصداق مبادلاتی که در ماه‌های اخیر با ونزوئلا داشته است، به‌مثابه گامی عملی برای پیشبرد روابط با سایر دولت‌هایی که تمایلی به پیروی از تحریم‌های آمریکا ندارند، خواهد بود.

▼ اخبار

اصرار بر واگذاری سرمایه کشور به یک بدهکار بانکی

الیاس نادران منتخب مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به انتقاد از رویه واگذاری برخی شرکت‌ها توسط پرداخت و اظهار داشت: «در روزهایی که مردم به خاطر بحران کرونا با مشکلات معیشتی دست‌به‌گریبان هستند و دولت باید در دفاع از معیشت مردم وارد عمل شود؛ متأسفانه خبر می‌رسد که دغدغه رئیس‌جمهور حمایت از قراردادهای مسئله‌دار خصوصی‌سازی است. آقای روحانی بجای اینکه فشار بیاورید تا هیئت داوری رأی ابطال واگذاری شرکت ملی کشت و صنعت و دام‌پروری مغان را پس بگیرد؛ باید برای احقاق حقوق مردم و جلوگیری از تاراج اموال عمومی فشار بیاورید.» این کارشناس اقتصادی افزود: «متأسفانه واگذاری شرکت دشت مغان با اشکالات متعدد روبروست و ماجرا آن‌قدر عیان و واضح است که هیئت داوری رأی به ابطال این واگذاری داده است، اما ظاهراً قرار است با فشار دولتمردان این رأی پس گرفته شود.» نادران با اشاره به اینکه این شرکت بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه و وسیع‌ترین مجتمع کشت و صنعت کشور است، ادامه می‌دهد: «این شرکت را با یک شرایط غیرعادی به یک بدهکار بانکی واگذار کردند که میزان بدهی او به‌نظام بانکی بیش از پولی است که بابت خرید این شرکت پرداخت می‌کند. با بدهی بانکی سرمایه ملت را تصاحب می‌کنند و با سود آن اقساطش را پرداخت می‌کنند! این تاراج سرمایه ملی نیست؟»

اصلاح‌طلبان در دولت سهمی ندارند؟!

«سید ناصر قوامی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «شاید اصولگرایان بگویند به‌صرف حمایت اصلاح‌طلبان از دولت، اصلاح‌طلبان در دولت مؤثرند. بله ما حمایت کردیم، اما واقعاً دولت اصلاح‌طلب نیست و وزرا نیز تعلق خاطری به جریان اصلاحات ندارند(!!!) آقای جهرمی وزیر ارتباطات اصلاح‌طلب هستند؟ پیشینه این افراد و کارکرد آن‌ها مشخص است. همان‌طور که گفتم حتی استانداران و بخشداران نیز عامل اصلاح‌طلبان نیستند». قوامی در حالی اصلاحات را مجزا از دولت می‌داند که تعداد قابل‌توجهی از اعضای کابینه دولت از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی موسوی در سال ۸۸ بودند و اصلاح‌طلبان در هفت سال اخیر نیز تمامی پست‌های کلیدی دولت را در اختیار داشته‌اند. این طیف بخش قابل‌توجهی از مجلس دهم و همچنین شورای شهر و شهرداری پایتخت را نیز در اختیار داشت. پس از انتخاب مجدد روحانی در سال ۹۶، همانند سال ۹۲، اکثریت مطلق کابینه و پست‌های کلیدی در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت؛ معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نفت، وزیر خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر کار، رئیس بانک مرکزی، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و... همگی از فعالین شناخته شده اصلاح‌طلب هستند.

خاطره‌ای از گفت‌وگوی حاج قاسم با رهبر انقلاب

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به خاطره‌ای از گفت‌وگوی خود با رهبر انقلاب، این خاطره را چنین نقل می‌کند؛ «یک‌بار آقا مرا صدا زدند و اشاره کردند که جلو بیا، وقتی نزدیک رفتم، کتابی را که در دستانشان بود، باز کردند و عکس چند تن از شهدا را نشان من دادند؛ شهید باکری، شهید باقری و شهید زین‌الدین. یکی از عکس‌ها، عکس خودم بود. آقا به من گفتند که عکس شما با بقیه عکس‌ها چه مطابقتی دارد؟ من هم از این‌ که عکس دوران جوانیم بود، عرض کردم ما هم سن و سال بودیم. آقا فرمودند آن‌ها وظایف خود را انجام دادند و رفتند. مصلحت خداوند بر این بود که شما بمانید و باشید و کاری که چه‌بسا سخت‌تر از کار آن‌هاست، انجام دهید. اگر شما نباشید، چه کسی می‌خواهد این کار را انجام دهد؟» حاج قاسم دائماً در گفته‌هایش غبطه جاماندن از یاران شهیدش را می‌خورد و آرزوی شهادت از خدا را می‌کرد. خدمات صادقانه او در دوران بعد از جنگ تحمیلی موجب برآورده شدن این آرزو شد و در نهایت او به جمع یارانش پیوست.

▼ اخبار کوتاه

سخنران ويژه روز قدس!/ قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خبر از سخنرانی رهبر انقلاب در روز قدس امسال داد و اظهار داشت: «به‌منظور بهره‌مندی حداکثری از بیانات معظم له، در هیچ جای کشور مراسم دیگری تحت عنوان روز قدس نخواهیم داشت. امسال امکان برگزاری مراسم گسترده راه‌پیمایی به خاطر شیوع کرونا فراهم نیست.

کالای بدون شناسه، یعنی قاچاق!/ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اجرایی شدن شناسه‌دار کردن لوازم‌خانگی تولیدی کشور، اظهار داشت: «از سال ۹۶ تاکنون هر کالای وارداتی یا تولیدی ملزم به داشتن شناسه بوده و به‌این‌ترتیب اگر اکنون کالایی در بازار، بدون شناسه باشد، کالای قاچاق است.» گفتنی است؛ تا پیش‌ازاین با اجرای طرح شاپرک، کالاهای تولیدی و وارداتی از هم تفکیک شده بود، اما در دولت یازدهم به‌جای اصلاح نواقصی این طرح، صورت‌مسئله پاک شد و این طرح بر زمین خورد تا این‌که با گسترش عرضه محصولات وارداتی (عمدتاً قاچاق) در بازار، دولت مجدداً در پی اجرای این تفکیک‌گذاری برآمده است تا بلکه حمایتی از تولید داخلی صورت گیرد.

۲۲ کشتی حامل یمنی همچنان در توقیف سعودی‌ها/ یک مقام دولت یمن اعلام کرد ائتلاف متجاوز سعودی ۲۲ کشتی حامل مشتقات نفتی و مواد غذایی یمن را در بندر جیزان در توقیف نگه داشته است. این مقام یمنی اعلام کرد کشتی‌های توقیفی حامل بیش از نیم میلیون تن بنزین، دیزل و مازت و بیش از ۸ هزار تن گاز و ۱۰ هزار تن آرد و ۹ هزار تن برنج هستند.

قالیباف: باید وکیلالملّه باشیم/ منتخب تهران در مجلس یازدهم اظهار داشت: «کار ما و تعهدی که داریم این است که وکیل‌المله باشیم و خواسته‌های همه مردم را در اقصی نقاط کشور به‌درستی نمایندگی کنیم. باید رویکرد مسئله محوری را در حوزه‌های مختلف برای حل مشکلات کشور داشته باشیم. اگر با این نگرش به مسائل نگاه کنیم حتماً یکی پس از دیگری گره‌های حوزه اقتصاد را باز خواهیم کرد.»

نقض تحریم‌های ایران در گرجستان!/ دو سناتور و دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیران خارجه و خزانه‌داری، درباره نقض تحریم‌های ایران در گرجستان هشدار دادند. آن‌ها مدعی شده‌اند گرجستان برای ایران «هدفی ایده‌آل» برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بوده است.

رفتار شترمرغی ترامپ/ "چاک شومر" رئیس اقلیت دموکرات‌ها در سنای آمریکا: رفتار ترامپ در بحران کرونا مانند «شترمرغ» است! او فقط دوست دارد داستان‌هايی بگويد که در لحظه بيان آن‌ها به وی حس مهم ‌بودن می‌دهد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات