صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۷ خردادماه

*سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باید* امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تاریخ اسلام نشان مى‌دهد که تقریباً صد سال بعد از رحلت پیغمبر، فرزندش امام جعفر صادق علیه‌الصلاةوالسلام به امامت رسیده است و این تجدید مطلعى در باب اهداف اسلامى و معارف اسلامى است. (۱۳۷۳/۰۶/۰۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

در انتظار قاطعيت و عدالت

سومين جلسه رسيدگي به پرونده اكبر طبري و 21 همدستش برگزار شد و ابعاد ديگري از اين پرونده فساد آشکار گرديد. ماجراي اين پرونده اين روزها زبانزد مردمي است که با حيرت به شکل‌گيري چنين مفاسدي در کشور مي‌نگرند، درحالی‌که چرخ معیشتشان به‌سختی مي‌گذرد! بااین‌همه در بحث مبارزه با فساد و پرونده امثال طبري بايد به چند نکته توجه نمود:

نکات تحلیلی: 1- نظام‌هاي سياسي مصون از خطا نيستند و تصور رساندن خطا در آنان به صفر نيز آرزويي دست‌نیافتنی است! لذا نظام سياسي سالم، نظامي نيست که در آن هيچ فسادي صورت نمي‌گيرد، بلکه نظامی است که مي‌تواند با فساد مبارزه کند. جمهوري اسلامي نيز مستثنای از اين قاعده نيست و بايد به سمتي حرکت کند که فساد در آن به حداقل رسيده و نظارت‌ها حداکثري گردد. 2- جمهوري اسلامي هرچند نتوانسته در مسير تحقق عدالت و مبارزه با فساد به موفقيت حداکثري برسد، اما اوضاع کشور نسبت به بسياري از کشورهاي ديگر در شرايط مناسب‌تري قرار دارد. همچنين همواره همّ بزرگان نظام اسلامي و در رأس آن رهبر معظم انقلاب اسلامي مبارزه با فساد بوده است. اين امر موجب شده که هرچند فساد به آسيبي جدي در مسير کارآمدي و پيشرفت کشور بدل گردد، اما اين معضل در آن حد نيست که از آن بتوان با عنوان فساد سيستماتيک ياد کرد. به‌واقع ساختار نظام سياسي در ذات خود فسادخيز نيست که مدام توليدکننده فساد باشد، بلکه فساد موردي بر بخشي از بدنه بروکراسي کشور عارض شده است که با جديت بايد به مقابله با آن رفت. 3- بازگشايي پرونده طبري نشان داد که هيچ جايي از ساختار قدرت مصون از فساد نيست و بايد نظارت‌ها و مراقبت‌های لازم با همه دقت نظر در سطوح مختلف مسئولين کشور دنبال گردد. اتفاقاً مسئولين عالي‌رتبه کشور بيش از ديگران بايد مراقب منسوبين و اطرافيان خود باشند، چراکه ايجاد فساد در اين جايگاه، علاوه بر ميزان ايجاد ناکارآمدي و ضربه شديدتر به بیت‌المال، به‌شدت مي‌تواند به مقبوليت نظام اسلامي ضربه زده و از اعتبار مسئولين کشور نزد افکار عمومي جامعه بکاهد!

نکته راهبردی: پرونده طبري نشان داد که نظام اسلامي مماشاتي در برخورد با مفسدين ندارد و اين افراد در هر سطحي از مسئولیت که باشند، دستگاه قضاي اسلامي آنان را به‌پای ميز محاکمه خواهد کشاند! حتي اگر اين فرد خود از مسئولين عالي‌رتبه دستگاه قضايي باشد! افکار عمومي در انتظار صدور رأی ‌قاطع و عادلانه دستگاه قضايي است تا اين قاطعيت زنگ خطري براي ديگر مفسدين باشد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                  

کرونا و ضرورت قطع وابستگی به نفت

قیمت نفت که با شیوع کرونا تا 70 درصد سقوط کرده بود به‌تدریج و با مهار نسبی موج اول کرونا در کشورهای درگیر، به‌ویژه چین، رو به افزایش گذاشت و پس از 100 روز وارد کانال 40 دلاری شد؛ اما با شیوع دوباره ویروس کرونا در چین، ژاپن و آمریکا که بر نگرانی‌ها در مورد بهبود تقاضا برای سوخت افزوده است، قیمت نفت مجدداً کاهشی شد.

گزاره‌های خبری: خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز نوشت: «به دنبال نگرانی‌ها از افزایش مجدد شیوع کرونا در آمریکا، قیمت هر دو شاخص نفتی طی هفته گذشته حدود 8 درصد کاهش داشت»؛ تحلیلگران موسسه ING Economics نیز در یادداشتی نوشتند: «احیای تقاضا برای نفت در یک روند بسیار آهسته قرار دارد و موج جدید ابتلا مطمئناً نگرانی‌ها را نسبت به طولانی شدن روند احیای تقاضا بر خواهد انگیخت؛ همچنین بریتیش پترولیوم پیش‌بینی می‌کند، نفت تا 2050، 30 درصد کاهش قیمت داشته باشد و قیمت نفت خام برنت به‌طور متوسط 55 دلار در هر بشکه معامله شود.

گزاره تحلیلی:

شیوع کرونا توازن بازار نفت را به‌شدت به هم زده است به‌گونه‌ای که مازاد عرضه در بازارهای جهانی و پالایشگاه‌ها مشهود است. در حال حاضر علاوه بر مخازن و انبارهای نفت خام و پالایشگاه‌های کشورهای جهان، بسیاری از نفت‌کش‌ها با حجم انبوهی از نفت در اقیانوس‌ها، بخشی از پازل ذخیره نفت در جهان امروز هستند. در چنین شرایطی با کوچک‌ترین نگرانی از کاهش تقاضا، قیمت نفت کاهش زیادی پیدا می‌کند و درعین‌حال با تداوم شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای نفت، پیش‌بینی‌ها از شیب آرام افزایش قیمت نفت حکایت دارد. نکته بسیار مهم دراین‌بین پیش‌بینی عدم بازگشت قیمت نفت به دوران قبل از شیوع کرونا در بازه دو تا پنج‌ساله است. این موضوع ضرورت بازنگری در ساختار بودجه کشور و قطع وابستگی به نفت را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند و مجلس یازدهم در این خصوص نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. (نویسنده: علی کارگر)

▼ خبر ویژه‌        

سطح دیدارهای سردار قاآنی هم‌سطح «شهید سلیمانی» است

‌ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، طی یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبری «العراقیه» اظهار داشت: «مذاکرات عراق و آمریکا موضوعی داخلی است و بستگی به خود عراق دارد که چه تصمیمی بگیرد و چه توافقی کند. هر توافقی که دولت عراق انجام دهند و پارلمان آن را تأیید کند، ایران نیز از آن حمایت خواهد کرد، ممکن است در صورت درخواست مشورت، ما مشورت ارائه دهیم. خروج آمریکا از عراق مصوب پارلمان است، ما نیز آن را تأیید می‌کنیم و می‌گوییم نه‌تنها از عراق که باید از کل منطقه خارج شوند.»

وی با اشاره به گفت‌وگوهای فی‌مابین بغداد و واشنگتن، اضافه کرد: «سفر اخیر آقای قاآنی ارتباطی با این گفت‌وگوها نداشت و پیش از آن نیز ایشان به عراق سفر کرده بودند. آقای قاآنی هر بار که به عراق تشریف می‌آورند با دعوت رسمی و هماهنگی با مقامات عراقی صورت می‌گیرد و هر ملاقاتی که انجام می‌دهد در راستای تقویت روابط میان دو کشور است. ایشان جانشین شهیدسلیمانی هستند و در استقبال ایشان مقامات رسمی حضور دارند و به‌خوبی از سردار قاآنی استقبال می‌شود. مقامات عراقی برای ایشان نیز به‌اندازه شهید سلیمانی احترام قائل‌اند. سطح دیدارهای سردار قاآنی در سطح دیدارهای سردار سلیمانی است و ایشان نقش مهمی در راستای تقویت روابط دو کشور دارد. ایران به تهدیدهای آمریکا از هر جایی که باشد، پاسخ خواهد داد و نمی‌خواهد کشورهای منطقه از اختلافات این کشور با آمریکا آسیب ببینند.»

▼ اخبار

وکیل‌الدوله‌های ناکارآمد و ادای حق‌طلبی!

پروانه سلحشوری، نماینده حاشیه‌ساز مجلس دهم که به‌تازگی گفته بود: «در نظرسنجی همشهری جوان، بعد از شهید سلیمانی دومین چهره اثرگذار شدم!» در توئیتی نوشته است: «اگر عزاداری‌ها برای جرج فلوید تمام شد، کمی هم به فکر آن جانباز و کارگر و دخترانی باشید که از سر فقر و نداری، خودکشی و خودسوزی می‌کنند. کجاست مسئولی شرمنده و یا پاسخگو در برابر مردم ایران؟!» واقعیت این است که؛ از پایان عمر چهارساله وکیل‌الدوله‌های ناکارآمد در مجلس دهم فقط بیست روز گذشته است که این خانم اصلاح‌طلب ژست مطالبه گری و طلبکاری گرفته است. نمایندگانی که به اذعان خودشان بخش مهمی از وقت مجلس را خرج طرح‌هایی نظیر حضور زنان در ورزشگاه و امثالهم کردند. مهم‌تر آنکه هفت سال است که دولت روحانی به‌عنوان دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان بر سرکار است و این فعالیت تا سال آینده هم ادامه دارد. بدون شک می‌توان گفت تا ماه‌ها و سال‌ها باید منتظر تبعات عملکرد مجلس دهم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم ماند؛ اما از همه مهم‌تر اعلام ناراحتی تلویحی این خانم اصلاح‌طلب از اعتراضات آمریکاست که ظاهراً دیگر نتوانسته از اعلام آن خودداری کند و آرمان‌شهر برخی وادادگان داخلی را تا این حد آشفته ببیند. البته که این رفتار سلحشوری، جدای از فرافکنی از پذیرش مسئولیت سال‌های گذشته، در ادامه سناریوی نانوشته اصلاح‌طلبان در حمله و تخریب مجلس جدید و به‌طور هم‌زمان ناامیدسازی مردم از مجلس یازدهم است که بسیاری به آن چشم امید دارند.

تئوری‌سازی برای راه‌بندان و اغتشاش

«عباس عبدی» از فعالان اصلاح‌طلب، به‌تازگی در یادداشتی با اشاره به اعتراضات این روزهای جنوب کشور نوشته است: «این روزها اتفاقاتی در کرمانشاه و به‌ویژه خوزستان رخ داده است که نشان می‌دهد درک درستی از کیفیت این ظرفیت خطرناک -اعتراضی- وجود ندارد و مدیران استانی به‌جای آنکه نگران اصل و ریشه این خطر باشند، نگران رخدادهای تشدیدکننده آن هستند.» او همچنین تصریح می‌کند: «مسئله این است که آب و تأمین آن برای ساکنان منطقه‌ای گرم چون خوزستان یک مسئله جزئی و عادی نیست؛ نه‌فقط برای آنان بلکه برای همه مردم، آب و تأمین آب شرب مسئله حیاتی است. هیچ‌کس نمی‌پذیرد که در یک منطقه ثروتمند از نظر منابع طبیعی، وضعیت آب‌رسانی اسف‌بار باشد. اگر مدیران استان می‌توانستند طی این دو هفته کار را به سرانجام برسانند و تاکنون انجام نداده بودند، به این معناست که آنان با عملکرد خودشان اعتراضات را مشروع و حتی ضروری کرده‌اند، چون معلوم شده است که فقط از طریق اعتراض و راه‌بندان و امثال آن است که مردم می‌توانند به اهداف مشروع خود برسند.» هرچند خواسته مردم جنوب کشور، خواسته‌ای به‌حق است و مشکلات آب شرب آنان باید به‌سرعت مرتفع شود، اما چه کسانی باعث‌وبانی و مسئول حل آن هستند؟ آیا جز این است که هم‌طیفی‌های آقای عبدی مسئولیت اصلی رسیدگی به این مطالبات به‌حق را دارند؟ و اگر کوتاهی نیز صورت می‌گیرد تا اعتراض‌های مدنی شعله‌ورتر شود، از ناحیه‌ای غیر از همین طیف سیاسی در کشور است؟!

در آینده حسرت دولت روحانی را می‌خوریم!

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «قدر دولت روحانی را در آینده خواهیم دانست» به قلم «جلال خوش‌چهره» نوشت: «مردم همچنان در سفره‌های خود با مشکل مواجه هستند؛ قطعاً این امر مربوط به ناتوانی دولت نیست. عوامل زیادی دست‌به‌دست یکدیگر دادند که پس از انتخابات ۹۶ یک سرخوردگی عمومی به وجود آید. اگرچه دولت موفقیت خود را به برجام گره زده بود، اما باید توجه کرد که دستاوردهای این توافق، بزرگ و بی‌سابقه بوده است». این روزنامه حامی دولت با توهین به فهم و شعور مردم مدعی شده است که جامعه پس از گذشت ۱۰ سال اتفاقات را درک می‌کنند و در سال‌های آینده مردم قدر دولت روحانی را دانسته و به آن حسرت می‌خورند! این در حالی است که افزایش قیمت پراید از حدود ۲۰ میلیون به حدود ۹۰ میلیون و همچنین افزایش قیمت سکه از یک‌میلیون به ۷ میلیون و افزایش 6 برابری قیمت مسکن و اجاره‌بها و موارد مشابه دیگر، همگی در ۷ سال اخیر و در دولت روحانی رخ‌داده و مردم آن را کاملاً می‌فهمند.

▼ اخبار کوتاه

قطعنامه ۳ کشور اروپایی علیه ایران/ بلومبرگ مدعی شده، سه کشور اروپایی طرف برجام با تنظیم قطعنامه‌ای از ایران خواسته‌اند کاملاً با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. این قطعنامه یک‌صفحه‌ای نخستین تذکر به ایران از سال ۲۰۱۲ است که به تصویب شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است. همچنین «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس، در نشست مجازی شورای حکام اظهار کرد: «ایران برای چهار ماه است به ما اجازه دسترسی به دو مکان را نداده است. ایران تقریباً برای یک سال در مباحثات محتوایی برای شفاف‌سازی درباره سؤالات درباره مواد هسته‌ای اعلام‌نشده و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده، همکاری نکرده است.» این نوع موضع‌گیری‌های تند از سوی شورای حکام و کشورهای اروپایی در راستای افزایش فشارها بر ایران و متحدان بین‌المللی آن صورت می‌گیرد تا زمینه لازم برای تصویب قطعنامه آمریکایی در ماه‌های آتی در خصوص تداوم تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان فراهم شود.

در آمریکا "روز حساب" فرارسیده است!/ «درن واکر» فعال اجتماعی و مدیر مؤسسه عدالت‌خواهی "فورد" با تأکید بر اینکه نژادپرستی در آمریکا سیستماتیک و سازمان‌یافته است، گفت: «قتل جورج فلوید یک اتفاق نبود، بلکه ادامه یک لیست طولانی از کشته‌شدگان در سالیان متمادی بود.» شهردار شهر «سن‌آنتونیو» آمریکا نیز با اسفبار خواندن وضعیت اقتصادی آمریکا، آن را نه‌تنها محصول کرونا بلکه یک واقعیت پوشیده شده در امریکا توصیف کرده و گفته است: «ویروس کرونا به‌خوبی آشکار کرد که اقتصاد ما یک «سراب» بوده است!» همچنین نتایج نظرسنجی مشترک شبکه پی‌بی‌اس، ان‌پی‌آر و "کالج ماریست" نشان می‌دهد، به اعتقاد 62 درصد آمریکایی‌ها، اعتراض‌ها مشروع است. شمار سیاه‌پوستان آمریکایی که تظاهرات را مشروع می‌دانند به ۷۷ درصد می‌رسد و تعداد سفیدپوستان، ۵۸ درصد است.

مملكتم شرف داره به همه جای دنيا/ بهنوش بختیاری بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان در صفحه اینستاگرامی خود با انتشار ویدئویی از یک تحلیلگر آمریکایی که گوشه‌ای از واقعیت‌های امروز امریکا را بیان می‌کند، نوشت: «آمريكایی كه رويايش رو داشتيم اينه. گاهی از اينكه این‌همه غر می‌زنم و همه‌چیز رو سياه می‌بینم، با توجه به اينكه بيشتر كشورهای دنيا رو ديدم خجالت می‌کشم. مملکت من با تمام معایبش شرف داره به همه جای دنیا»

فشار دولت به صداوسیما برای سانسور حداکثری/ علی معزی معاون دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما، خواستار سانسور حداکثری جلسات هیئت دولت شد. در بخشی از این نامه با اشاره به پخش زنده جلسه اخیر ستاد ملی کرونا، آمده است: «در این پخش زنده مطالب وزیر بهداشت، معاون ایشان و برخی مباحث درون جلسه‌ای اعضا با صدا و تصویر و مکتوب، پخش و موجب اعتراض شد. هرچند ممکن است از نظر مدیر یک بخش خبری این مطالب محرمانه تلقی نشود و بعداً به صورت‌های مختلف منتشر گردد، اما به لحاظ دستورالعمل‌های موجود، یک تخلف آشکار است‌!»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات