صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه، ۳ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): علیه کشور ما در زمینه هجوم فرهنگی خیلی کار دارد می‌شود؛ مال امروز هم نیست... علی‌رغم همه این‌ها یک مجموعه عظیم جوان -نه یک مجموعه کوچک، نه یک اقلّیّت- پایبند به مبانی دینی، به مبانی اعتقادی و مبانی فرهنگی جمهوری اسلامی‌اند؛ این نشان‌دهنده آن است که ما در جهاد فرهنگی هم از دشمن قوی‌تر هستیم. (۱۳۹۹/۰۲/۲۸) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

انتظارات از دستگاه قضا

آغاز تابستان آغاز هفته دستگاه قضا است. اين روزها قوه قضائيه به محور توجه و تمرکز افکار عمومي بدل گرديده و انتظارات از اين دستگاه دوچندان شده است. دستگاه قضا خود درگير پرونده فسادي شده که مجرمان آن، در درون اين قوه رخنه کرده و تا سطح مياني و حتي بالاتر نفوذ کرده بودند؛ اما نکته قابل‌ملاحظه آن است که با همه ترفندها و سياه‌بازي‌ها درنهایت اين دستگاه قضايي بود که خود به جراحي اين دمل چرکين پرداخته و آنان را به‌پای ميز مذاکره کشانده است. افکار عمومي دادگاه طبري را با دقت دنبال مي‌کنند تا اقتدار و سلامت دستگاه قضا را بسنجند.

روي کار آمدن آيت‌الله رئيسي، قوه قضائيه و تدابير و اقدامات انجام‌شده توسط ايشان، اميدهاي فراواني را در جامعه زنده کرده است؛ اما در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامي، اين مجموعه همچنان با دستگاه قضايي تراز انقلاب اسلامي فاصله بسيار دارد.

1- به‌حکم عقل و به فرموده حكيم بزرگ انقلاب اسلامي؛ «سخت‌ترين قسمت عدل هم عبارت است از آنجائي كه طرف مقابل عدل، اقويا هستند؛ زير بار نمي‌روند، زور مي‌گويند، متوقع‌اند.» اين موضوع يكي از مسائل مهمي است كه انتظار ملت را از دستگاه قضايي دوچندان كرده است. انتظار آن است كه سران باندهاي مافيايي قدرت- ثروت که در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي عامل فساد هستند، به‌پای ميز محاكمه كشانده شوند. در اين مسير تعارفات و ملاحظات بايد كنار گذاشته‌شده و توصيه‌ها و سفارش‌ها نيز بايد رخت بربندد تا هركس از مسير قانون پاي كج گذاشته است، با شمشير عدالت آن را صاف نمود، هرچند فرد مذكور از تبار آقازادگان و توصیه شدگان و وابستگان به فلان جريان سياسي باشد! به نظر مي‌رسد كه با رهنمودهاي صريح رهبر معظم انقلاب اسلامي كه بارها اعلام كرده‌اند با «فساد بايد در هر نقطه‌اي كه هست مبارزه كرد!»، ديگر دليلي براي مماشات با دانه‌درشت‌ها باقي نمانده است! 2- اصلاحات اداري يکي از فوريت‌هاي ضروري دستگاه قضا است. بوروكراسي تنبل و پرپیچ‌وخم دستگاه اداري قوه قضا نيز خود به مانعي براي ايجاد رضايتمندي ملت از دستگاهِ قضايي تبدیل‌شده كه بايد براي آن چاره‌اي انديشيد. اين بوروكراسي ناكارآمد گاه آن‌چنان مراجعه‌کننده را در پیچ‌وخم‌های خود سرگردان و معطل مي‌كند‌ كه حتي طعم شيرين اجراي عدالت را نيز در كام افراد تلخ مي‌كند و درنهایت خاطره‌اي تلخ را در اذهان به يادگار مي‌گذارد. براي رفع اين مشكل- عارضي كه ارتباطي با جوهر دستگاه قضا ندارد و متأسفانه در تمامي دستگاه‌هاي بوروكراسي و اداري ما وجود دارد- بايد چاره‌اي انديشيد تا خدمات همه خادمان ملت در دستگاه قضا به اين سادگي مخدوش نگردد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                 

کتابی که ترامپ را دستپاچه کرده است

با نزدیک شدن زمان انتشار کتاب خاطراتی که نحوه مدیریت ترامپ در قامت ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در موضوعات مختلف سیاست داخلی و خارجی در آن مورد اشاره قرار گرفته شده است، درگیری لفظی میان ترامپ و نویسنده این کتاب، یعنی جان بولتون، مشاور اسبق امنیت ملی وی بالا گرفته است.

گزاره خبری: به نوشته روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، در این کتاب موارد متعدد فساد ترامپ و ناکارآمدی دولت وی در خصوص مسائل مختلف نقل شده است. گرچه این کتاب هنوز منتشر نشده، اما به پردرخواست‌ترین کتاب سایت آمازون تبدیل‌شده و اولین کتابی است که مجموعه‌ای کامل از خاطرات یکی از مهره‌های کلیدی دولت ترامپ را که در جریان وقایع اصلی سیاست خارجی آمریکا بوده، نقل می‌کند. خلاصه‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز از کتاب بولتون منتشر کرده نشان می‌دهد بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران، اختلافات عمیقی بین مقامات آمریکایی، ازجمله ترامپ و بولتون مشاور جنگ‌طلب وی، درگرفته است.

گزاره تحلیلی: انتشار کتاب «اتاقی که اتفاق آنجا افتاد» رئیس‌جمهور آمریکا را به‌شدت دچار آشفتگی کرده است. حال که همه تلاش ترامپ پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری است، افشاگری‌های بولتون، بخصوص درباره ایران می‌تواند برای ترامپ مشکل‌آفرین باشد. البته با در نظر گرفتن دشمنی مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید با جمهوری اسلامی ایران و مشاوره‌های کینه‌توزانه وی به ترامپ در خصوص مردم کشورمان و همچنین سخنرانی بولتون در اجلاس منافقین در پاریس، در کنار افشاگری‌های امروز وی، نشان می‌دهد که ایالات‌متحده آمریکا در برخورد با جمهوری اسلامی ایران دچار آشفتگی عجیبی شده است. واقعیت آن است که مقامات آمریکا از قبول ایران قدرتمند به‌شدت ناراحت‌اند و در تضعیف جمهوری اسلامی، جز سیاست تکراری تحریم، توان و قدرت اعمال هیچ‌گونه سیاست دیگری را ندارند. اقتصاد مقاومتی پاشنه آشیل تحریم‌های آمریکاست که اجرای آن تنها وابسته به همتی مضاعف از سوی مسئولین است. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ اخبار ویژه‌                        

با روحانی به عقب برگشتیم!

«مصطفی تاجزاده» فعال اصلاح‌طلب و از محکومین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت: «یکی از علت‌های افزایش نارضایتی عمومی از نظام و ناامیدی از اصلاحات اشتباهات آقای روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری ازجمله در چینش همکاران و مدیران ارشد و انتخاب برخی افراد ضعیف یا حاشیه‌دار و قطع ارتباط عملی با هواداران و بدنه اجتماعی حامیان و رها کردن آن‌ها، عدم پیگیری فعال وعده‌های سیاسی خود [بوده است] به‌گونه‌ای که این برداشت را در قشرهایی ایجاد کرده است که وی فقط به رأی آن‌ها نیاز داشت و به همراهی و حمایت آن‌ها نیاز ندارد». تاجزاده در ادامه گفت: «خروج‌ ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران، وضعیت اقتصادی کشور را عملاً به شرایط دو سال آخر دولت احمدی‌نژاد برگردانده و به سقوط ارزش پول ملی انجامیده است». تاجزاده با اذعان به عملکرد غیرقابل‌دفاع دولت روحانی، اعتراف کرده است که وضعیت اقتصادی فعلی کشور به‌مراتب از سال‌های ۹۰ و ۹۱ بدتر است. یکی از شعارهای اصلی روحانی در انتخابات این بود که «به عقب برنمی‌گردیم»؛ حالا تاجزاده به‌عنوان حامی دولت اذعان کرده است که با روحانی به عقب برگشتیم. تاجزاده ضعف مدیریتی دولت روحانی که برآمده از اندیشه اصلاحات بود را پذیرفته ولی درعین‌حال دلایل آن را در مصادیق می‌یابد، درحالی‌که علت اصلی عدم موفقیت دولت، خوش بینی حداکثری دولت به مذاکرات و اعتماد به قول‌و‌قرارهای برجامی بود که مدیریت کشور را حدود شش سال معطل نگه داشت.

▼ اخبار

برخورد فانتزی با بیانیه سه کشور متخاصم

در روزهای گذشته، وزرای امور خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان نشست سه‌جانبه‌ای که پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی آن‌ها علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار کردند، طی بیانیه‌ای گستاخانه بار دیگر مدعی حمایت از برجام شده و از ایران خواستند که تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را به‌طور کامل رعایت کند. اعضای اروپایی برجام در مواجهه با ایران یک روز بیانیه می‌دهند و روز دیگر زمینه صدور قطعنامه ضدایرانی را فراهم می‌کنند، ولی در سوی مقابل، دستگاه دیپلماسی صرفاً به توئیت زنی بسنده می‌کند! تبدیل امر حکومت‌داری به موضوع توئیترنویسی باعث می‌شود که سطح راهبردی موضوع به سطح مجازی و فانتزی تنزل کند. این در حالی است که؛ در مقابل اقدامات خصمانه طرف اروپایی، باید از اقدامات شوک‌آور استفاده کرد. ایران در حال حاضر هم محدودیت‌های برجام را اجرا کرده، هم تحریم‌های اقتصادی شدیدتری نسبت به پیش از برجام را تحمل می‌کند، هم قطعنامه علیه آن صادر می‌شود و هم از جانب اروپا و آمریکا متهم به نقض تعهدات می‌شود و در مقابل پاسخ دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنان توئیت است؟!

به زیر کشیدن مجسمه‌ها، یکی پس از دیگری

اعتراضات علیه تبعید نژادی در اروپا و آمریکا هرروز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. یکی از اتفاقات بی‌سابقه تظاهرات کنندگان به زیر کشیدن مجسمه شخصیت‌های مهم سیاسی و چهره‌های مشهور در ایالت‌های امریکا و برخی شهرهای اروپایی بوده است که اکنون به نماد آشکار معترضین تبدیل شده است. در تازه‌ترین اقدام، معترضان به تبعیض نژادی در آمریکا، با تجمع در اطراف مجسمه «جورج واشنگتن» بنیان‌گذار و اولین رئیس‌جمهوری این کشور در شهر پورتلند واقع در ایالت اورگان، این مجسمه را واژگون کردند و قبل از کشیدن آن روی زمین، سرش را آتش زدند. هفته گذشته نیز معترضان مجسمه «توماس جفرسون» سومین رئیس‌جمهوری آمریکا را در پورتلند به زیر کشیدند. در ویرجینیا نیز مجسمه «کریستف کلمب» کاشف قاره آمریکا در ادامه اعتراض‌های سرتاسری در ایالات‌متحده به نژادپرستی، پایین کشیده شد. یکی از این مجسمه‌ها متعلق به «فرانسیس اسکات کی» سراینده سرود ملی آمریکا بود. مجسمه دیگر به «اولیس گرانت» تعلق داشت؛ وی در پایان جنگ داخلی آمریکا نقش ایفا کرد و سپس رئیس‌جمهوری این کشور شد. مجسمه «خونیپرو سرا» مسیونر اسپانیایی قرن هجدهم نیز به زیر کشیده شد. وی بومیان آمریکا را مجبور می‌کرد که کاتولیک شوند؛ در غیر این صورت آن‌ها را مجازات می‌کرد.

باید تا می‌توانیم بهانه‌های آمریکا را رفع کنیم؟!

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «کورش احمدی» نوشت: «قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقطه اوج برخی دشواری‌ها است که طی حدود دو سال گذشته بر روابط ایران و آژانس سایه افکنده است... با توجه به رویه‌ها و سوابق، لحن آن به نسبت ملایم است. در آن از محکومیت، تعیین ضرب‌الاجل، اعلام رسمی عدم پایبندی و ارجاع موضوع به شورای امنیت خبری نیست». این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «ظاهراً هدف آن‌ها (انگلیس، فرانسه، آلمان) در این مرحله، طرح موضوع و زمینه‌سازی برای اقدامات بعدی و درعین‌حال جلوگیری از دادن حربه‌ای قوی به دست امریکا بوده است. اروپا نشان داده که حفظ برجام سیاسی برای منافع امنیتی‌اش مهم است و به‌رغم کوتاهی یا ناتوانی در تأمین منافع اقتصادی ایران، نمی‌خواهد شاهد فروپاشی کامل آن و دست بالا یافتن دولت ترامپ در این حوزه باشد... در چنین شرایطی هدف ایران باید تا حد مقدور گرفتن بهانه از عناصر تندرو در واشنگتن و منطقه باشد». به‌عبارت‌دیگر، منظور و خواسته اعتماد این است که دوباره به طرف‌های اروپایی اعتماد کنیم و با دادن امتیازهای عملی و گرفتن امتیازهای روی برگه، قرارداد برد- برد امضا کنیم و از سوراخ مذاکره با آنان چندباره گزیده شویم!

▼ اخبار کوتاه

ششمین کشتی ایرانی در ونزوئلا پهلو گرفت/ خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داد که کشتی باری «گلسان» متعلق به خطوط کشتیرانی ایران بعد از 36 روز، دوشنبه در بندر لاگلوئرا پهلو گرفت. پیشتر سفارت ایران در ونزوئلا در توئیتی تأیید کرد که این کشتی باری حامل مواد غذایی جهت افتتاح نخستین فروشگاه بزرگ ایران در ونزوئلا است. سفارت ایران در ونزوئلا اعلام کرد که هدف دیگر این مأموریت، تداوم روابط دوستانه بین دو کشور است. وبگاه شبکه خبری «تله سور» نیز به مصاحبه سفیر ایران با رسانه‌های ونزوئلایی در روز دوشنبه اشاره کرد که حجت‌الله سلطانی تأیید کرده بود، بار حامل کشتی ایرانی مواد غذایی است و قرار است ایران یک فروشگاه در این کشور افتتاح کند.

بازار ارز متعادل می‌شود/ علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد: «بازار ارز متعادل می‌شود، علت هم این است که یکسری منابع ارزی در کشورهایی نظیر عراق وجود دارد که در آینده بر خواهد گشت. بانک مرکزی قدرت مداخله در بازار ارز را دارد و می‌تواند با تزریق اسکناس نرخ ارز را مدیریت کند، اما قرارش بر این نیست که این نوسان را با اسکناس حل کند. بانک مرکزی فعلی قوی‌ترین بانک مرکزی در تأمین اسکناس است و ذخایر بسیار خوبی در حوزه طلا و ارز دارد.»

سپاه در اقیانوس هند پایگاه می‌زند/ سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: «به دنبال ایجاد پایگاه دائمی در اقیانوس هند هستیم و این مهم را تا پایان امسال عملیاتی خواهیم کرد. به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابلاغ مأموریت شده تا در آب‌های دوردست حضور یافته و این حضور دائمی باشد. چندین نوبت مزاحمت از سوی دزدان دریایی و بعضی از شناورهای بیگانه برای ماهیگیران و لنج‌داران ایرانی در آب‌های دریای عمان و در دهانه اقیانوس هند وجود داشته؛ سپاه دیگر اجازه چنین تعدی‌هایی را نخواهد داد.»

تقدیر فرمانده سپاه از شرکت‌کننده عصر جدید/ سرلشکر حسین سلامی در پیامی از اقدام هنرمند متعهد و نوجوان «هادی احمدی» در اجرای سروده‌ای پرشور و حماسی در رثای سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، با گویش زیبای خطه شهیدپرور بختیاری در برنامه «عصر جدید»، قدردانی کرد.

بانویی که زیبایی حجاب مسلمانش کرد/ «لیلا حسین» نام بانویی است که در مصاحبه با شبکه «اهل‌البیت تی‌وی» می‌گوید، به خاطر شیفتگی به زیبایی‌های حجاب، از دین یهودی به اسلام مشرف شده است. وی می‌گوید: «نخستین چیز که الهام‌بخش من بود، قرآن بود. کلیه شواهدی را که من پیدا کردم نشان‌دهنده این بود که این، یک دین حقیقی است.»

احکام بورس (سؤال 4)/ سهامی که با سودهای سال خریداری شده است، حکم خمس آن چه می‌شود؟ پاسخ‌: پرداخت خمس قیمت همه سهام واجب است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات