صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۳۱ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بحث با جوان‌ها و صحبت با جوان‌ها و شنیدن از آن‌ها و گفتن با آن‌ها برای ما مهم است. هرکسی به آینده کشور علاقه‌مند است، ناگزیر بایستی به جوان‌ها کمک کند برای اینکه بتوانند این آینده را به بهترین وجهی ان‌شاءالله بسازند. (۱۳۹۹/۰۲/۲۸) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز   

اروپا در مسیر خطا؛ ایران درصدد اقدام قاطع

شورای حکام دیروز جمعه در قطعنامه ضد ایرانی خود، خواستار اجرای کامل تعهدات هسته‌ای ایران شد. در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به خواسته‌های سیاسی و غیرحقوقی آژانس انرژی اتمی تن دهد و به تعهدات خود در چارچوب NPT و پروتکل الحاقی کاملاً پایبند باشد.

نکات تحلیلی: 1-آنچه در این زمینه تعجب‌آور است این است که تروئیکای اروپا در حالی خواستار شفاف‌سازی ایران شده که بیشترین میزان بازرسی در بین کشورهای عضو، متعلق به ایران بوده است. حدود 20 درصد کل بازرسی‌های آژانس مربوط به جمهوری اسلامی می‌شود. 2-آنچه عبرت‌آموز به نظر می‌رسد اینکه اروپا در حالی بانیان تصویب قطعنامه جدید علیه ایران به‌حساب می‌آیند که در همه این سال‌ها نه‌تنها به کمترین تعهدات برجامی خود عمل نکردند و کمترین تلاشی را برای راه‌اندازی سازوکار مالی به کار نبستند، بلکه در یک حرکت سیاسی برخلاف همه قواعد حقوقی و هنجاری نظام بین‌الملل، ایران را به کوتاهی در انجام تعهدات هسته‌ای خود متهم کرده‌اند! 3- در ماجرای اخیر، آژانس اتمی دو درخواست بازرسی را براساس اطلاعات جاسوسی و ادعای رژیم صهیونیستی مطرح کرده است؛ رژیمی که اساساً عضو NPT نیست. پذیرش این درخواست‌ها، جدای از اینکه سنگ بنای درخواست‌های غیرمبنایی آتی را می‌گذارد، آژانس را به محلی برای ایفای نقش اطلاعات جاسوسی تبدیل می‌کند.

نکات راهبردی: 1- تروئیکای اروپا خوب است بداند که ایران اسلامی از اردیبهشت 98 در موضوع هسته‌ای و برجام راهبرد مقاومت فعال را در پیش گرفته است؛ بنابراین این نکته را محتوم و قطعی محاسبه کند که ایران این اقدام ناعادلانه و غیرحقوقی را نیز بر همان اراده و مبنای گذشته بی‌پاسخ نمی‌گذارد. غرب باید فهم کند که ایران در دوره اخیر نه‌فقط در بخش هسته‌ای، بلکه در ابعاد غیرهسته‌ای نیز هیچ اقدام مغایر با منافع ملی خود را بی‌جواب نگذاشته است. 2- در شرایط کنونی لازم است همه نیروها و عناصر سیاسی درون کشور با درک و حساسیت شرایط کنونی به انسجام ملی به‌عنوان یک راهکار قطعی بنگرند. سخن بر سر این نیست که برخی خطاها و اعتمادهای بیجای گذشته تیم سیاست خارجی را در نظر نگیریم، بلکه نکته مهم آن است که با عبرت‌آموزی از وقایع اخیر، با وحدت ملی به تصحیح مسیر و اصلاح ذهنیت‌ها و محاسبات دشمنان روی بیاوریم. ترویج مناقشات داخلی و کشیدن شمشیر بر روی یکدیگر در چنین شرایطی یک اشتباه راهبردی به‌حساب می‌آید. باید به یاد داشته باشیم که تنبیه سیاستمداران غرب وحشی اولویت نخستین است. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                    

بازی خطرناک ترکیه در منطقه

ترکیه طی روزهای گذشته عملیاتی را در شمال عراق با عنوان پنجه عقاب برای مقابله با گروه پ‌ک‌ک‌ انجام داده است. این عملیات از سلسله عملیات‌های ترکیه علیه کردهای عراق و سوریه است. عملیات‌هایی که تاکنون در مناطق شمالی سوریه علیه کردها انجام شده و اکنون در شمال عراق از سر گرفته شده است.

گزاره‌های خبری: 1- «پ‌ک‌ک» بیش از ۳۰ سال است که به‌صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی ترکیه می‌جنگد و آنکارا طی سال‌های اخیر با استناد به حضور همین نیروها در مناطق مرزی عراق دست به حملات نظامی می‌زند و رفتار مداخله‌جویانه خود در کشورهای سوریه و عراق را با این بهانه توجیه می‌کند. ۲- ترکیه عملیات خود را در راستای دفع تهدید نیروهای پ‌ک‌ک‌ انجام می‌دهد؛ این در حالی است که اهداف و منافع ترکیه گزاره‌هایی فراتر از تهدیدات امنیتی است.

گزاره تحلیلی: عملیات ترکیه در شمال عراق از چند بعد صورت گرفته است: الف) منطقه شمال عراق به‌خصوص اربیل و موصل سرشار از منابع هیدروکربنی است و با توجه به عدم منابع زیرزمینی در ترکیه، نگاه آنکارا بیشتر به این منابع انرژی است. ب) با اجرای این عملیات‌ها و نگاه انرژی محور ترکیه، راهبرد ژئوپلیتیک محور شمال عراق هم ارزش زیادی برای آنکارا دارد. ادعای تصرف سرزمینی موصل از سوی ترکیه نشان‌دهنده عواملی ورای اقدامات نظامی در شمال عراق است. ج) سیاست راهبردی آنکارا در عراق استفاده از چالش‌هاست؛ یعنی ایجاد چالش برای گرفتن امتیاز. به‌عنوان نمونه ساخت سد ایلیسو روی دجله. در عملیات اخیر هم این راهبرد در جهت تغییر بازیگری ترکیه در تحولات عراق و رقابت با رقبای منطقه‌ای صورت گرفته است.‌ (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار ویژه‌                    

قوی‌ترین حکومت از دید مشاوران پوتین

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در برنامه دستخط بابیان این‌که تنها شخصی که می‌تواند جلوی استبداد، بی‌عدالتی و ظلم را بگیرد، فقیه است؛ به خاطره دیدار تعدادی از مشاوران پوتین با وی اشاره کرد و گفت: «15-10 نفر از مسکو به ملاقات من در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در قم آمده بودند. پیرمردانی در این جمع بودند. مسئول آن‌ها می‌گفت تقریباً این‌ها اتاق فکر پوتین هستند. آن‌ها گفتند ما تمام حکومت‌ها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم قوی‌ترین، مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین حکومت، حکومتی است که فقیه در رأس آن باشد. فقیه در رأس این مملکت است که امروز این اقتدار وجود دارد و نفت‌کش‌های ما این‌همه راه را طی می‌کنند و به ونزوئلا می‌روند. بیخ گوش آمریکا، تهدید هم می‌شوند.» وی همچنین پیشرفت‌های علمی حوزه نسبت به سال‌های قبل از انقلاب را بی‌نظیر و غیرقابل مقایسه دانست و افزود: «گاهی اوقات می‌گویند حوزه الآن مثل حوزه 40 سال پیش است، 40 سال پیش چیزی به نام «فقه امنیت» داشتیم؟ فقه مقاومت داشتیم؟ فقه کودک داشتیم؟ فقه زنان داشتیم؟ چرا همین‌طور بی‌انصافی می‌کنید و حوزه را در هجمه قرار می‌دهید؟ متأسفانه هجمه این‌ها از رسانه پخش می‌شود اما ما برای پاسخ جایی را نداریم، دعوت نمی‌شویم که درباره این مسائل دفاع کنید.»

مأموران ساواک را همین‌ها آموزش دادند/ فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با جهان نيوز درباره سرنوشت و نتیجه اعتراضات اخیر ضد تبعیض نژادی در آمریکا اظهار داشت: «اگر تاریخ آمریکا ملاک قرار داده شود، این حرکت اجتماعی و اعتراضی هم مانند موارد قبلی در آمریکا سرکوب می‌شود. دولت آمریکا در سرکوب حرکت‌های اجتماعی از توانمندی‌های بالایی برخوردار است و معمولاً مأموران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دنیا در آمریکا آموزش می‌بینند، همان‌طور که مأموران ساواک در دوران سلطنت محمدرضاشاه پهلوی را همین آمریکایی‌ها آموزش دادند، آمریکایی‌ها هم از ابزار سخت و هم از ابزار نرم برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کنند؛ ولی اگر در این مورد هم موفق به سرکوب معترضان شوند، این آتش زیر خاکستر دوباره شعله‌ور خواهد شد و این روند اعتراضی ادامه پیدا می‌کند.»

▼ اخبار

بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء

«سلیمی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به خدمات عمرانی، زیرساختی و محرومیت‌زدایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در کشور، از دولت خواست مطالبات این مجموعه را پرداخت کند. وی اظهار داشت: «دولت به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ۵۰ هزار میلیارد تومان به خاطر اجرای پروژه‌های عمرانی بدهکار است و این باعث شده تا این قرارگاه نتواند حقوق و مطالبات شرکت‌ها و افراد زیرمجموعه خود را پرداخت کند. دولت در حالی بدهی خود به قرارگاه خاتم‌الانبیاء را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌پردازد که جلوی شرکت‌هایی مثل توتال فرش قرمز پهن می‌کند و آن‌ها هم کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیمه‌کاره رها کرده و از کشور می‌روند. ‌از سوی دیگر دولت که پول قرارگاه خاتم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداده، از پول کارگران این مملکت حقوق و دستمزد مربی تیم ملی فوتبال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت می‌کند و این آقا بابت سه مسابقه که حاصل آن دو باخت و یک تساوی بوده ۷ میلیون دلار از ایران پول گرفته که این پول از منابع و درآمدهای شستا پرداخت شده که متعلق به تأمین اجتماعی و کارگران این مملکت است و باید برای پرداختن آن از تک‌تک کارگران اجازه گرفته می‌شد.»

نقش ارزنده مقام معظم رهبری در مقابله با یک طوفان سهمگین

وزیر بهداشت در اظهاری جدید مجدداً به نقش مدیریتی و حمایتی مقام معظم رهبری در کنترل شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: «مقام معظم رهبری در ابعاد مختلف کرونا، نقش ارزنده و بی‌بدیلی داشتند، می‌دانیم که در هر یک و نیم‌قرن، دنیا دچار چنین بلا و آفتی می‌شود که در تاریخ کشورها ثبت می‌شود و در تاریخ کشور ما نیز در موضوع کرونا، نقش ارزنده مقام معظم رهبری بسیار پررنگ بوده و دور از انصاف است که آن‌ها را به تصویر نکشیم. رسالت خود می‌دانم که این‌ها را نوشته و بازگو کنم که آیندگان بدانند که چه کسانی در این طوفان بلا، نقش‌های مهم و ارزنده‌ای ایفا کردند. بنده مطلقاً اهل بیان کوچک‌ترین واژه‌ای از زبانم نیستم که از دلم نگذشته باشد. ایشان از جنبه‌های مختلف ما را کمک کردند، یکی از این کمک‌ها، اعتقاد شخصی‌شان به رعایت دستورالعمل‌های وزارت بهداشت است. یکی از زیباترین فرمایشات ایشان همین است که فرمودند، اگر می‌خواهیم برای آینده نظام سلامت سرمایه‌گذاری کنیم، باید زیرساخت‌های شبکه را توسعه دهیم.» نمکی در پایان ضمن تأکید بر ادغام یافتگی و پیوستگی بخش‌های مختلف نظام سلامت و دوری از جزیره‌ای عمل کردن، بر جامعه‌محور کردن نظام سلامت تأکید کرده و طراحی و اجرای گسترده برنامه "هر خانه، یک پایگاه سلامت" را گواهی بر اهتمام وزارت بهداشت برای جامعه‌محور کردن سلامت، عنوان کرد.

خانه‌های ارواح، عامل گرانی مسکن

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرگزاری فارس، در خصوص دلایل و زمینه‌های گرانی مسکن در کشور، به سرمایه‌ای شدن این کالا اشاره کرد و گفت: «مسکن هم‌اکنون تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و عملاً از یک کالای مصرفی فاصله گرفته است. بیش از یک و نیم برابر مسکنی که هرساله نیاز داریم، خانه‌های خالی در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که در شهر تهران بیش از نیاز یک‌ساله اقشار مختلف جامعه به مسکن [خانه خالی] وجود دارد.» وی افزود: «باید قوانین ساخت‌وساز را در کشور اصلاح کرده و تسهیلات و مزایای بیشتری به فعالان این بخش بدهیم تا بتوانیم تقاضای بازار را افزایش دهیم.» همچنین حجت‌الله عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در صفحه اینستاگرامی خود خانه‌های خالی را تشبیه به مسکن ارواح کرد و نوشت: «اگر از خانه‌های خالی معادل ۴ درصد ارزش آن‌ها در سال مالیات گرفته شود، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی حاصل خواهد شد. (معادل ۵۰ درصد کل درآمد مالیاتی قانون بودجه ۹۹!) قانونی لازم است که مالکان محتکر یا مالیات بپردازند یا به انسان‌ها اجاره بدهند!»

▼ اخبار کوتاه

تأیید ترکیب داروی جدید کرونای محققان ایرانی/ دبیر ستاد زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کرد: «به‌رغم اینکه در پروتکل‌های درمانی آمریکا و اروپا تأکید شده بود که از کورتن در درمان التهاب ریه استفاده نشود، محققان ایرانی ترکیب سه داروی پردنیزولون، ناپروکسن و آزیترومایسین را اسفندماه برای بهبودی بیماران کرونایی اعلام کردند و سازمان بهداشت جهانی این درمان را تأیید کرد.»

میراثی که برای دولت آینده برجای می‌ماند!/ علیرضا شجاعی، معاون وزیر اسبق صمت از بی‌تدبیری‌ها در دولت تدبیر و امید گفت و خاطرنشان کرد: «دولت در سال آخر خود در حال خرید زمان است، چه در بورس، چه در بازار خودرو، چه طلا و سکه و چه در فروش اوراق! خیلی از تعهداتی که دولت ایجاد کرده به دولت بعدی منتقل می‌شود و این خطرناک است. در اقدامات ماه‌های اخیر دولت، نگاه سیستمی و کارشناسی وجود ندارد و بیشتر اقدامات مُسکن‌وار صورت می‌گیرد. نگران میراثی باشیم که این دولت برای دولت آینده می‌گذارد.»

منشی نتانیاهو جاسوس از آب درآمد/ روزنامه هاآرتص نوشت؛ «یوحانان لوکر» منشی نظامی سابق نتانیاهو به اتهام جاسوسی بازداشت شده است. این روزنامه بدون اشاره به جزئیات بیشتر این مسئله و اینکه این فرد برای چه کشوری جاسوسی می‌کرده، نوشته این فرد در دفتر نتانیاهو مشغول فعالیت بوده و از سوی وی برای این پست حساس انتخاب شده بود.

قتل منصوری در هاله‌ای از ابهام/ در پی کشف جسد یکی از متهمین پرونده اکبر طبری در رومانی، علی باقری معاون بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه اعلام کرد: «قاضی منصوری احتمالاً خودکشی کرده است. پلیس رومانی می‌بایست به‌گونه‌ای از منصوری محافظت می‌کرد که صدمه‌ای به او نرسد.» وی افزود: «مرگ منصوری خللی در روند رسیدگی به پرونده (موسوم به طبری) ایجاد نمی‌کند و بازگشت او صرفاً می‌توانست بازگشت وجوه و اموالی که اختلاس کرده بود را سرعت دهد.»

به یاد «خدای عشق»!/ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بیانیه‌ای با گرامیداشت سالروز شهید چمران، وی را از عاملان و بانیان وحدت، هماهنگی و هم‌افزایی ارتش و سپاه در دفاع از انقلاب اسلامی و صیانت از استقلال، امنیت و تمامیت ارضی کشور عنوان کرد. شهید چمران علاوه بر ویژگی‌های بارز علمی، مدیریتی و مبارزانی، عاشق معبود خویش بود و مناجات‌های وی نیز زبانزد است. دوستانش او را به‌واسطه همین بندگی، «خدای عشق» لقب داده بودند.

فعالیت در بورس چه حکمی دارد؟/ از نظر شرع مقدس اسلام، انجام هر نوع معامله‌ای چنانچه با اجتماع جمیع شرایط صحت و لزوم باشد، [شرایطی مانند صوری نبودن، مالک واقعی بودن فروشنده و خریدار] فی‌نفسه مانعی ندارد. به‌طورکلی فعالیت در بورس نیز حائض چنین شرایطی بوده و خرید سهام و تعیین سود سالیانه برای آن نیز بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای محترم نگهبان قانون اساسی رسیده انجام می‌گیرد، محکوم به صحت و حلیت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات