صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۱ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کسى که گذشته افتخارآمیز خود را نمی‌داند، نمی‌تواند در آینده هم حوادث افتخارآمیز براى خودش درست کند، این تلاش را دشمنان دارند می‌کنند، براى تحریف. سعى می‌کنند چهره خبیث‌ترین و سیاه‌روترین حکام تاریخى اواخر این ملّت را به شکلى آرایش کنند که حقیقت براى مردم مکشوف نشود و نفهمند با این انقلاب چه کردند. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

داغي زودهنگام تنور انتخابات

درحالی‌که کشور مشغول برگزاري مراسم‌های ماه محرم حسيني بود، سال پاياني دولت دوازدهم نيز آغاز شد و دولت کمتر از 12 ماه تا پايان کار خود زمان دارد که امور را تدبير کرده و چرخ توسعه و پيشرفت کشور را در عرصه‌هاي مختلف به‌پیش برد. سال پاياني دولت‌ها معمولاً با معضلات مختلفي روبرو بوده است ازجمله آنکه حواشي رقابت‌هاي سياسي احزاب و گروه‌هاي سياسي معطوف به انتخابات پيش رو، اذهان متوليان دستگاه اجرايي را نيز مشغول به خود مي‌کند. سال پاياني دولت اعتدال نيز مصون از اين معضل نيست و فضاي سياسي کشور خيلي زود مشغول به رقابت 1400 شده است. در اين ميان اسامي متنوعي که تعداد آنان دورقمی شده است، شنيده مي‌شود که در مورد هر يک از آنان نيز حرف‌وحدیث‌های مختلفي مطرح مي‌گردد؛ اما تأمل در اينکه چه کساني رونق‌بخش اين ميدان‌اند و از داغ شدن زودهنگام تنور انتخابات چه کساني سود مي‌برند، ما را به موارد زير راهنمايي مي‌کند.

نکات تحليلي: 1- محور اصلي، تعلق به گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي دارد و نام‌هاي مختلف توسط آن‌ها مطرح و بر سر زبان‌ها مي‌افتد. بخشي از حيات سياسي جريان‌هاي سياسي در گروه فعال نگه‌داشتن جذابيت رقابت‌های انتخاباتي است؛ لذا رونمايي از چهره‌هاي جديدي که احتمالي براي ورود آنان به عرصه انتخابات متصور است، پروژه آنان است. 2- هواداران برخي از چهره‌هاي سياسي نيز در داغ شدن اين تنور نقش‌آفرين‌اند. آن‌ها از طرح زودهنگام نام برخي از افراد، به نحوي ارزيابي وزن سياسي و ميزان اقبال مردمي نامزد مورد علاقه‌شان را دنبال مي‌کنند تا اگر افق مقبولي را پيش رو مي‌بينند، بر تلاش‌هاي خود بيفزايند، وگرنه تدبير ديگري بينديشند. 3- رسانه‌هاي مکتوب نيز که معمولاً به جريان‌هاي سياسي کشور تعلق‌خاطر دارند، از اين حجم از نام رجل سياسي که بر زبان‌ها مي‌چرخند خشنودند، چراکه موجب رونق فعاليت آنان مي‌گردد و فروششان را افزايش خواهد داد.

نکته راهبردی: پررونق شدن فضاي انتخابات در ذات خود امر مقبولي است که مي‌تواند بر مقبوليت نظام اسلامي بيفزايد و تأثیر مثبتي بر نقش‌آفرینی بيشتر مردم در امور کشور داشته باشد. همچنين مي‌تواند بر کيفيت رأی مردم نيز بيفزايد و رأی‌دهندگان را با آگاهي بيشتري پاي صندوق‌های رأی حاضر کند؛ اما نکته اساسي در اين ميان آن است که اين وضعيت نبايد به مانعي براي پيشرفت امور جاري کشور بينجامد. در طول ادوار گذشته، کشور از ورود زودهنگام به انتخاب آسيب‌هاي فراواني خورده است و موجب کم‌رمقی و بي‌انگيزگي و کم‌دقتی مسئولين امر در دولت‌ها شده است که حاصل آن از دست رفتن فرصت و توان خدمت به کشور و کاهش کارآمدي دولت در سال پاياني است؛ لذا بايد در اين مسير از افراط‌وتفریط پرهيز نمود. (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                             

سرنوشتی مشابه شوروی

غرب‌گرایان سال‌هاست که سبک زندگی و کشورداری در غرب و آمریکا را به عنوان نماد حکومت‌داری مدرن به مردم ایران معرفی می‌کنند. درحالی‌که رخدادها و حوادث اخیر، بحران‌های موجود در این کشورها را برای همگان آشکار ساخته و دیگر کمتر کسی می‌تواند مدینه فاضله ملت‌ها را جهان غرب و آمریکا معرفی کند.

گزاره خبری: 1- «برنی سندرز»، سناتور دموکرات آمریکایی در روزهای گذشته دو پیام توئیتری انتشار دارد و در آن به بحران‌های موجود در آمریکا اشاره نمود. او نوشت: «درحالی‌که 40 میلیون آمریکایی با بی‌خانمان شدن مواجه هستند، وال‌استریت (بازار بورس آمریکا) از لحاظ سود در حال ثبت رکورد است. درحالی‌که 30 میلیون کارگر شغل‌های خود را از دست داده‌اند،‌ دارایی 12 میلیاردر دارایی‌شان رکورد 1 تریلیون دلاری را رد کرد. ما نیازی به ریاضت برای خانواده‌های کارگری نداریم. ما نیازمند ریاضت برای 1 درصد و شرکت‌های چندملیتی هستیم.» برنی سندرز در پیام دیگری نوشت: «واقعیت‌های اقتصادی دولت ترامپ این است که 29 میلیون آمریکایی غذای کافی ندارد و 30 میلیون بیکار در آمریکا دریافت 600 دلار در ماه را از دست دادند. 40 میلیون آمریکایی نیز با (خطر) بی‌خانمان شدن مواجه هستند حال آنکه 467 میلیاردر آمریکایی طی 5 ماه گذشته 800 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

نکته راهبردی: تروریست‌های آمریکایی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، سال‌هاست که مردم ایران اسلامی را تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار داده‌اند. آن‌ها با کمک خط تحریف، چهره‌ای زیبا از خود به مردم ایران نشان می‌دادند تا از این طریق حکومت لیبرال دموکراسی را مدل جایگزین جمهوری اسلامی به ایرانیان معرفی کنند. ایده‌ای که حوادث و رویدادهای اخیر آن را نخ‌نما کرد؛ زیرا سیاست‌های ظالمانه حاکمان امریکا باعث شده است که حتی مردم این کشور نیز در شرایط مناسب اقتصادی قرار نداشته باشند و امروزه 553 هزار نفر از شهروندان آمریکایی در خیابان‌ها زندگی کنند و چالش جدی بازسازی زیرساخت‌های فرسوده، همچنان گریبان‌گیر این کشور باشد، از هر 100 هزار نفر، 724 نفر در زندان به سر ببرد و آمریکا در صدر فهرست گران‌ترین هزینه‌های درمانی جهان قرار گیرد. این شرایط بحرانی صدای مردم آمریکا را هم درآورده است. اعتراضات مردمی در آمریکا و چنددستگی ایجادشده بین مقامات و نخبه‌های سیاسی سندی بر این ادعا است که آمریکا در حال دچار شدن به سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی است. (فرهاد کوچک زاده)

▼ خط تحریف‌                         

امید به پیروزی در دقیقه 90

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» درباره امید اصلاح‌طلبان به انتخابات 1400 ریاست‌جمهوری گفته است: «کم نیستند اصلاح‌طلبانی که به دقیقه نود انتخابات امیدوارند؛ زیرا در انتخابات ریاست‌جمهوری این تجربه جامعه‌شناختی را داریم که معمولاً در هفته آخر یا یکی دو روز پایانی یا حتی ساعات آخر موجی اجتماعی شکل می‌گیرد که نتیجه پیش‌بینی شده را تغییر می‌دهد؛ آخرین این موج را در سال 96 دیدیم که اصلاح‌طلبان هنوز امید دارند که موج سال 76، 92 و 96 دوباره شکل بگیرد. او در ادامه تصریح کرد: «اما من واقعاً خوش‌بین نیستم که چنین موجی ایجاد شود. آقای روحانی با عملکردش بلایی سر صندوق انتخابات آورد که بسیاری از مردم از رأی دادن سرخورده شده‌اند؛ بنابراین از همین حالا باید دور آن 24 میلیون رأیی که آقای روحانی را روی کار آورد خط قرمز بکشیم.» اصلاح‌طلبان با اذعان به جلب آرای عمومی از طریق موج‌سواری در انتخابات‌ها، همچنان با براعت جویی از دولتی که خود بر سر کار آورده‌اند و عدم مسئولیت‌پذیری در قبال آن، امیدوارند در انتخابات 1400، مجدداً با سر دادن شعار مجذوب‌کننده دیگر، آرای مردم را به سمت خود جلب کنند.

▼ اخبار

چشم‌انداز اقتصادی یک‌ساله دولت چگونه باید باشد؟

«سعید لیلاز» کارشناس اصلاح‌طلب مسائل اقتصادی طی یادداشت کوتاهی در روزنامه ایران نوشت: «دولت در یک سال پایانی خود باید به چند هدف دست یابد. نخست آنکه، نرخ تورم را به زیر 20 درصد برساند و تا یک سال آینده روند آن کاهشی باشد. دوم، دولت فساد شبکه بانکی را مدیریت کند. سوم، با حفظ و تقویت اعتماد مردم، لازم است که دولت تمرکز خود را روی بازار سرمایه بگذارد و با انتشار اوراق قرضه و فروش سهام هم تقویت بازار سرمایه را دنبال کند و هم از این طریق نرخ تورم را پایین آورد و هم رشد اشتغال را رقم بزند. از طریق افزایش هزینه‌های عمرانی و کاهش هزینه‌های جاری می‌‌توان به بخش قابل‌توجهی از یک برنامه سازنده یک‌ساله دست یافت. هم کسری بودجه را کاهش داد و هم اشتغال ایجاد کرد. امریکا تمام تمهیداتی که برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران می‌‌توانست بیندیشد، به کار بسته، شرایط موجود نشان می‌‌دهد که تحریم‌ها مسئله اصلی نبوده و باوجود این شرایط سخت، هنوز راهکارهایی وجود دارد که می‌‌توان از این وضعیت دشوار عبور کرد. مسئله اقتصاد ایران سوء مدیریت بوده و شرایط کنونی گواه آن است. اگرچه ویروس کرونا تا اندازه‌ای برنامه‌های دولت را برهم زد؛ اما از تیرماه دوباره شرایط بهبود یافت و دولت از این ماه مجدداً بر شرایط غلبه کرد. مأموریت 360 روزه دولت آقای روحانی ایجاد ثبات از طریق مردمی‌سازی اقتصاد است.

شرط لاریجانی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰

«عطریانفر»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، گفت «درباره آقای لاریجانی تجربه سه دوره ریاست مجلس کافی است تا او به‌عنوان یکی از نامزد‌های اصلی و شاخص انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شود». او همچنین گفته بود که «درباره هم‌نشینی احتمالی لاریجانی با اصلاح‌طلبان می‌توان گفت اگر جریان اصلاح‌طلب نتواند به ‌دلایل معلوم چهره‌های شاخص خود را به فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ وارد کند، احتمال دارد حمایتی را که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ از روحانی داشتند، در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از علی لاریجانی به عمل بیاورند». نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم هم پیش‌تر خبر داده بود که حضور لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی بوده و ستادهایش را هم فعال کرده است. روزنامه صبح نو در شماره روز سه‌شنبه خود نوشته بود که شرط اصلی علی لاریجانی، علاوه بر حمایت اصلاح‌طلبان، نامزدی او از جانب راست سنتی است؛ به‌نحوی‌که فقط نامزد اصلاح‌طلبان نباشد و مانند حسن روحانی از حمایت برخی راست‌گرایان هم برخوردار باشد. لاریجانی معتقد است اجماع بر او به‌عنوان گزینه ائتلافی شامل میانه‌روهای جناح راست و چپ به نفع آینده سیاسی اوست. علی لاریجانی را شاید بتوان جزء معدود چهره‌های سیاسی دانست که سابقه قرار گرفتن در لیست هر دو جناح را داشته است، برای مثال در انتخابات ۸۴ ریاست جمهوری و ۸۶ مجلس، با حمایت اصولگرایان و در سال ۹۴ با حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کرد.

وضعیت پدافندی کشور چگونه است؟

«امیر صباحی» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر پدافند هوایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: «در این سال‌ها باوجود تحریم‌، فشار و تهدید، پدافند هوایی بیش از ۱۰۰ درصد شکوفایی و نوآوری و پیشرفت داشته است. امروز سامانه‌های راداری و کشف و شناسایی قادر هستند علاوه بر پایش آسمان ایران، دشمنان و تحرکات آن‌ها در منطقه و آن‌سوی مرزهای کشور را رصد کنند. این رادارها با همکاری و کار مشترک و جهادی نیروی پدافند هوایی، وزارت دفاع و مراکز علمی تخصصی صورت گرفته است. ما امروز بر لبه فناوری و تجهیزات دنیا در حال حرکت هستیم و در حوزه درگیری نیز نسبت به گذشته بیش از ۱۶۰ درصد افزایش فناوری داشته‌ایم.» وی افزود: «ما در حوزه ارتفاع پست و متوسط، سامانه‌های مرصاد، تلاش و ۱۵ خرداد، و در ارتفاعات بلند، سامانه باور ۳۷۳ داریم که از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این‌ها در داخل کشور ساخته شده است و با تجهیزات به‌روز دنیا برابری می‌کند و در برخی موارد حتی از آن‌ها پیشرفته‌تر هستند.» وی ادامه داد: «هواپیماهای دشمن چندین بار قصد تجاوز به آسمان ایران را داشتند که با سد محکم پدافند هوایی روبرو شدند، در توقیف هواپیمای ایساف که ما آن را به‌درستی نشاندیم، وقتی فرمانده منطقه پدافند ما وارد هواپیما شد، با صد جوان آمریکایی پوتین‌پوش روبرو شد یا در دستگیری تفنگداران آمریکایی، ما چندین ساعت کار طاقت‌فرسا با هواپیماهای آمریکایی داشتیم و آن‌ها نیت درگیری داشتند؛ اما وقتی قدرت پدافند هوایی ایران را دیدند مجبور به ترک منطقه شدند.»

▼ اخبار کوتاه

اقتدار حق‌طلبانه دستگاه قضایی/ یک عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی دستور رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف خصوصی‌سازی‌های مسئله‌دار و خلاف ضوابط مانند شرکت‌های هفت‌تپه و پالایشگاه کرمانشاه را مایه امیدواری کارگران و ارتقای تولید دانست. «سید نظام‌الدین موسوی» نوشت: «آیت‌الله رئیسی دستور داد ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بازرسی برخی خصوصی‌سازی‌های مسئله‌دار و خلاف ضوابط مانند شرکت‌های هفت‌تپه و پالایشگاه کرمانشاه را تعیین تکلیف کند. ‏اقتدار حق‌طلبانه دستگاه قضایی مایه امیدواری کارگران و ارتقای تولید است.»

عارف انگیزه ندارد!/ «محمود صادقی»، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به دو رویکرد در جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «یک رویکرد معتقد به چانه‌زنی، جلب نظر مراجع ذی‌ربط برای تأیید صلاحیت‌هاست و رویکرد دیگر معتقد است که اصلاح‌طلبان نباید اصراری برای حضور در قدرت داشته باشند. شورای سیاست‌گذاری غیرفعال شده و فعالیت‌هایش به تعلیق درآمده است. جمع قابل‌توجهی از اصلاح‌طلبان معتقدند که باید گزارشی از عملکرد شورای عالی، ارائه و استعفاهای اخیر بررسی و تعیین تکلیف شده و درباره ادامه کار این شورا تصمیم‌گیری شود؛ اما با توجه به اینکه عارف خیلی انگیزه ندارد و جلسات به دلیل کرونا برگزار نمی‌شود، خوش‌بین نیستم که این اتفاقات رقم بخورد.»

قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح می‌شود/ «قاضی‌زاده هاشمی»، نایب‌رئیس اول مجلس خبر داد؛ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با کمک مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان تهیه شده است و الآن به‌صورت طرح در کمیسیون شوراها در حال بررسی است. این طرح برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، معیارهایی همچون سن، مدرک تحصیلی، سابقه مدیریتی و جنسیت در نظر گرفته است. بر اساس این طرح، هر کسی نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کند و باید جزء مقامات سیاسی باشد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری، پس از رفع ایرادات احتمالی شورای نگهبان تا آذرماه تصویب شده و برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

اخبار بورسی مورد علاقه ضدانقلاب/ بررسی عملکرد رسانه‌های معاندی همچون بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و ... در قبال تحولات بازار بورس تهران نشان می‌دهد که آن‌ها کاری به روند تحولات بازار سرمایه ندارند و تنها اخباری که مورد علاقه‌شان است را منتشر می‌کنند. این رسانه‌ها در روزهایی که بازار سرمایه شیب نزولی داشت، اخبار منفی را به‌طور ویژه پوشش می‌دادند؛ اما زمانی که بازار روند صعودی گرفت، اخبار مثبت بازار را منعکس نکردند.

احکام سیاسی (سؤال 30): وقتی درباره دیگران صحبت می‌کنیم، چه سخنی غیبت محسوب می­شود؟ پاسخ: غیبت آن است که در غیاب مسلمان، با قصد مذمت و ایراد نقص بر او، عیب مخفی و پوشیده او را نقل کنند. (سایت لیدر، استفتاء 31 شهریور 1398)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات