صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶  ، 
شناسه خبر : ۳۳۳۰۵۱
امیرعبداللهیان:

حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: عاشورا به ما می‌آموزد که دیپلماسی و میدان دو بازوی مهمِ محقق‌کنندۀ امنیت ملی حداکثری خواهد بود و امام خامنه‌ای به‌درستی قدرت میدانی را پشتوانۀ محکمی برای دیپلماسی خواندند و البته تأکید کردند که باید هرگونه عنصر اقتدار به‌نوعی به دستاورد سیاسی و اقتصادی تبدیل بشود.
وی افزود: در عرصه مناسبت بین‌المللی دو محور اساسی منافع ملی و اقتدار ملی مورد توجه است و ما هم از این موضوع غفلت نمی‌کنیم و با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند به‌معنای اتکا به توانایی‌های ذاتی و به فعلیت در آوردن شعار ما می‌توانیم، خواهیم توانست در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی و امنیت ملی را محقق کرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه درباره خطوط اصلی سیاست خارجی برنامۀ خود گفت: توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند مورد توجه است. سیاست متوازن یعنی با در نظر داشتن اولویت‌های دولت آقای دکتر رئیسی که سیاست همسایه‌محور و سیاست آسیامحور در مرکزیت این تحول است، چون قرن 21 متعلق به آسیاست و شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در آسیا هستیم و ما در غرب آسیا به‌دنبال نهادینه‌سازی دستاوردهای میدانی مقاومت هستیم و در شرق آسیا به‌دنبال استفاده از ظرفیت قدرت‌های نوظهور اقتصادی و تعامل حداکثری برای رشد و ارتقای اقتصادی و تجارت بین‌الملل و معیشت مردم‌مان هستیم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست خارجی ما متوقف در یک حوزه و منطقه نخواهد بود و بلکه در تمام قاره‌ها چند کشور را به‌عنوان اولویت اول سیاست خارجی تعریف خواهیم کرد و طبق برنامه و زمان‌بندی برای تحقق سیاست‌ها گام بر خواهیم داشت.
وی ادامه داد: سیاست همسایه‌محور و آسیامحور اولویت سیاست ماست؛ تقویت رابطه با کشورهای اسلامی از جمله اصول سیاست متوازن است و دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌المللی 40 درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم در دستگاه دیپلماسی هست.
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: حوزه اقتصادی و تجارت بین‌الملل در چهار دهه گذشته در این وزارتخانه، محور نبوده و این رویکرد جدید در دولت آقای دکتر رئیسی است که با پویایی و قدرت دیپلماسی اقتصادی باید دنبال شود. ما موضوعات کلان را احصا کرده‌ایم، دیپلماسی انرژی، ترانزیت، توجه به بخش خصوصی، توجه به تجارت مرزی با کشورهای همسایه، توجه به توریسم، کشت فراسرزمینی و امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی و کمک به تأمین منابع و ارزآوری برای کشور را احصا کرده‌ایم و دیگر موضوعات را در برنامۀ خود آورده‌ایم. معمولاً در کشور ما و وزارتخانه‌های ما برنامه‌نویسان خوبی هستند و برنامه خوبی ارائه می‌شود ولی ما نیازمند مردان بزرگی هستیم که برنامه‌های بزرگ را عملیاتی کنند و شخص وزیر در وزارتخانه با پیگیری روزانه با مدیران قوی که در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و تجارت بین‌المللی منصوب می‌کند، بتواند در زمان‌بندی منظم این ایده‌ها را عملیاتی کند.
امیرعبداللهیان با ابراز اینکه "توجه به حوزه فناوری و مباحث شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر مباحث ماست"، تصریح کرد: برای اجرای برنامه‌های اقتصادی از سفرا، دستیاران و مشاورینی که متخصص باشند استفاده می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باید با کمال تأسف باید بگویم که به‌دلیل اینکه رویکرد اقتصادی در وزارت خارجه در این چهار دهه، محور نبوده و با اینکه در مقاطعی در دولت قبلی معاونت اقتصادی شکل گرفت اما همه بخش‌ها به هم کمک نمی‌کنند و کمترین رایزن بازرگانی را در خارج کشور داریم، نیازمند این هستیم که در بودجه سال آینده وزارتخانه‌هایی که مأموریت اقتصادی و تجارت بین‌المللی دارند بتوانند کارشناسان زبده خود را به ما در دستگاه دیپلماسی معرفی کنیم و با رویکردهای مختلف در سفارتخانه‌ها مستقر شوند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: ما مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم و هیچ‌گاه از میز مذاکرۀ منطقی و توأم با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد اما وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد و تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به‌موازات تلاش برای لغو تحریم‌ها به‌کار خواهیم بست اما با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تأمین‌کنندۀ حقوق و منافع ملت ایران باشد.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: این سیاستی است که دولت آقای رئیسی به‌صراحت بر آن تأکید دارد. وزارت خارجه مجموعه متنوع و پیچیده‌ای از موضوعات و انواع دیپلماسی را باید دنبال کند. وقتی که با توفیق اجباری از دولت به مجلس رفتم، در 5 سال گذشته به ظرفیت عظیم دیپلماسی پارلمانی پی بردم و این دیپلماسی از رئیس مجلس تا رؤسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها و تمامی کارگروه‌های مرتبط تخصصی را شامل می‌شود. توجه به دیپلماسی پارلمانی را تا جایی پیش می‌بریم که من منتظر نخواهم ماند که شما مرا به کمیسیون دعوت و یا احضار کنید و حتماً در هر برنامه‌ای که می‌توانیم از ظرفیت این دیپلماسی استفاده کنیم، داوطلبانه به مجلس خواهیم آمد و با مجلس تعامل خواهیم داشت.
وی گفت: توجه به چندجانبه‌گرایی و حضور هدفمند در مجامع بین‌المللی مدنظر ماست و ما شورای‌عالی ایرانیان را داریم که معطل مانده است و آقای دکتر رئیسی گفتند این شورا احیا و از ظرفیت‌های آن استفاده شود.
وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: هم‌چنین درخصوص دیپلماسی گردشگری در روزهای اخیر برنامه اولیه‌ای را با آقای ضرغامی مرور کردیم که از این ظرفیت‌ها با هدف ارزآوری برای کشور و شناساندن جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت‌های ایران عزیز استفاده خواهیم کرد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: تلاش برای تقویت جبهه مقاومت در دستورکار دولت سیزدهم است و محور مقاومت متحدین ایران هستند که برای تثبیت امنیت پایدار در منطقه و کشورهای خود به‌صورت خودجوش به وجود آمده‌اند که ظرفیت بزرگ تأمین‌کننده امنیت ملی کشورهای منطقه هستند. ما با افتخار و با قدرت متحدین و جبهه مقاومت در کمک به امنیت حداکثری منطقه و همکاری حداکثری در منطقه حمایت خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: ایران در منطقه ثبات‌ساز و امنیت‌آفرین است و هیچ‌کس در این تردید ندارد و من با تمام رهبران منطقه بارها دیدار داشته‌ام و اگر مداخلات خارجی و وسوسه‌های خارجی از منطقه دور شود، دوستان ما در منطقه باور دارند که ایران ثبات‌ساز است. ارتقای مناسبات با همسایگان راهبردی است و به این ایمان داریم. از همین‌جا دست دوستی با کشورهای منطقه به‌ویژه 15 کشور همسایه و پیرامونی را با قدرت می‌فشاریم و امیدواریم با یاری همدیگر به منطقه‌ای آبادتر برسیم.
وزیر پیشنهادی امور خارجه عنوان کرد: ائتلاف‌های درون‌منطقه‌ای را برای دستاوردهای حداکثری ضروری می‌دانیم و زمان آن فرارسیده است که کشورهای منطقه در راستای همکاری با هم تلاش کنند و سرنوشت دولت‌هایی را که به آمریکا اعتماد کردند یک بار دیگر مرور نمایند.
امیرعبداللهیان گفت: ما تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و به گفت‌وگوهای بین‌افغانی، تشکیل دولت فراگیر و کمک همسایگان به افغانستان معتقدیم؛ کمک بیگانگان که در دو دهۀ گذشته این کشور را به‌سمت نابودی بردند، نیاز نیست. مسلمانان عربستان را به‌عنوان سرزمین نزول وحی بر پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌دانند و همکاری دو کشور مسلمان منطقه را به‌نفع منطقه می‌دانیم و در عین حال نیز جنگ علیه یمن را آتش بزرگی می‌دانیم که حدود 7 سال در این منطقه شعله‌ور است و رفع محاصره، آتش‌بس فوری و گفت‌وگوهای یمنی یمنی را از روز اول راهکار مناسب می‌دانیم.
وی بیان کرد: همکاری ایران و کشورهای خلیج فارس، حوزه خزر، کشورهای شرقی و غربی را در پیوند دیرینه می‌بینیم و روابط تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس ظرفیت احیا و فزاینده‌ای را فراروی کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد. امنیت منطقه باید توسط کشورهای درون منطقه تأمین شود و البته ما خود نیز جزو اولین مبتکرین برای پیشگامی در این مسیر هستیم.
وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم، نه مذاکره زیر سایۀ تهدید و نه مذاکره برای مذاکره، بلکه از موضع منطق، حکیمانه و مقتدرانه و با نگاه به تأمین حداکثری حقوق ملت ایران.
امیرعبداللهیان گفت: در وزارت خارجه تمرکز را بر اصلاح ساختار و استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی، جذب نیروی جدید، احیای دانشکده روابط بین‌الملل، استفاده از سایر دانشگاه‌ها در کشور داریم.
وی در پایان ابراز کرد: در انتهای سخن خود یاد سردار صلح و قهرمان ملی و بین‌المللی مبارزه با تروریسم، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات