صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۴ خرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! آینده مال شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیت را بر دوش دارید؛ خرمشهر‌ها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه]در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ به‌عکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است. (۰۳/۰۳/۱۳۹۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

تصمیم سخت!

جایگاه عمان در سیاست خارجی ایران و سفر اخیر رئیس‌جمهور به این کشور باعث شد تا علی‌رغم جهت‌گیری دولت در اصلاحات اقتصادی، جریانی این‌گونه القا نماید که دولت فعلی نیز با تعدیل برخی خطوط قرمز، عمده تمرکز خود را بر رفع تحریم‌ها قرار داده است. در یک شمای کلی پیرامون میزان وابستگی دو متغیر تحریم و رشد اقتصادی، دو دیدگاه وجود دارد؛ یک رویکرد عنوان می‌کند، رشد اقتصادی با تحریم امکان‌پذیر نیست و دیگری بیان می‌دارد که با اصلاح نظامات اقتصادی، می‌توان اثرات تحریم‌ها را کاهش داد و به رشد اقتصادی مناسب رسید؛ رئیس‌جمهور اخیراً از این اصلاحات با عنوان تصمیم سخت یاد کرد؛

1- خصوصی‌سازی: آنچه باعث تشدید اثرات تحریم می‌َشود، دولتی بودن اقتصاد ایران است و راه‌حل آن خصوصی‌سازی است. خصوصی‌سازی یک فرایند اجرایی، حقوقی، مالی و به نفع بازار است. خصوصی‌سازی خلأ سرمایه‌گذاری را جبران می‌کند و نظام تولید را تقویت می‌کند. هرچند تجربه خصوصی‌سازی در کشور ما، تجربه تلخی است، اما این به معنای متوقف کردن این روند نیست، بلکه باید نحوه اجرا را اصلاح کرد. خصوصی‌سازی یعنی اجبار دولت به حرکت به سمت نقش اصلی خود (ناظر، هدایت‌گر و حمایت‌کننده) در اقتصاد و مهیا نمودن فضای رقابت سالم برای بنگاه‌ها. 2- بهره‌وری: اتلاف منابع و نهاده‌های تولید باعث هدر رفت سرمایه و افزایش هزینه‌های تولید شده است. ۷۰ درصد درآمد دولت در یک ساختار ناکارآمد و حکمرانی معیوب تبدیل به حقوق، اسراف و فساد می‌شود‌. تخصیص غیرعلمی و به‌دوراز نظارتِ ارز ترجیحی نیز از همین شکل بود که توسط دولت اصلاح شد. ناگفته نماند که بخشی از چرخه معیوب بهره‌وری در کشورمان متأثر از عدم واردات تکنولوژی برتر به جهت تأثیر تحریم‌ها است که با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی قابل جبران است. 3- نظارت و کنترل: اصلاح بخش‌های اقتصادی بدون اجرای دقیق نظارت و کنترل دولت، یا با بن‌بست مواجه خواهد شد و یا شکل دیگری از فساد را ایجاد خواهد کرد. در شرایط تحریم که منابع به‌سختی تأمین می‌شود، بدون نظارت و کنترل دقیق بر نحوه تخصیص آن، فساد تشدید و تولید زمین‌گیر می‌شود.

«ریچارد نفیو» متخصص حوزه تحریم‌ها و طراح تحریم‌های ایران در کتاب هنر تحریم‌ها می‌نویسد: «تحریم‌ها در یک دوره می‌تواند شوک اقتصادی ایجاد کند و بعدازآن، اقتصاد کشور هدف، خود را با تحریم‌ها تطبیق می‌دهد. میزان طولانی بودن این دوره به استحکام نظام اقتصادی آن کشور و جهت‌گیری حکمرانی دولت آن در نوع مواجهه با تحریم‌ها بستگی دارد». (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                        

فرصت‌های سفر به عمان

پنجمین سفر حجت‌الاسلام رئیسی به دعوت رسمی «هیثم بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان در هفته جاری صورت گرفت.

گزاره‌های خبری: ۱- دکتر رئیسی روز گذشته و پس از بازگشت از سفر رسمی یک‌روزه به عمان، با اشاره به امضای ۱۳ سند همکاری میان دو کشور اظهار داشت: «با وجود افزایش حدود دو برابری حجم تجارت میان دو کشور، از رقم ۷۰۰ میلیون دلار به ۱, ۳ میلیارد دلار، این سطح از تعاملات تجاری همچنان با ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور فاصله دارد و باید برای افزایش آن تلاش کرد». ۲- دربار سلطنتی عمان با صدور بیانیه‌ای در خصوص سفر رئیس‌جمهور کشورمان به مسقط، اعلام کرد: «حسن هم‌جواری و روابط حسنه بین عمان و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توجه ویژه «سلطان هیثم بن طارق» و جناب آقای دکتر «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به توسعه در زمینه‌های مختلف که در خدمت منافع دو کشور دوست باشد، مجسم است».

گزاره‌های تحلیلی: ۱- هرچند کشور عمان به لحاظ جایگاه بین‌المللی، جایگاهی بی‌طرف و صلح‌جو همچون کشور سوئیس معرفی می‌شود، اما واقعیت آن است که این کشور در انزوای جغرافیایی و مذهبی و رقابت با امارات و برخی از کشورهای عربی منطقه است و برای افزایش توان تأثیرگذاری، به دنبال متحد قدرتمند منطقه‌ای است. به همین دلیل تلاش می‌کند که رابطه خوبی با ایران داشته باشد و طی سال‌های گذشته نیز روابط سیاسی دو کشور در جایگاه خوبی قرار داشته است. ۲- برخی از تجار و افراد منفعت‌طلب داخلی که بعضاً منافعی در دبی دارند، مایل نیستند که عمان در تجارت با ایران، جانشین دبی شود. بااین‌وجود، این کشور ظرفیت‌های بالایی برای فعال شدن تجارت جهانی ایران و کاهش تحریم‌های پولی و بانکی دارد. ۳- اخبار دریافتی از سفر رئیس‌جمهور به عمان، موضوعات اسناد امضاشده و بیانیه دربار سلطنتی عمان، حاکی از آن است که این سفر بیشتر یک سفر اقتصادی بوده است. افزایش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری، دسترسی به یمن و شرق آفریقا ازجمله زمینه‌های همکاری میان در کشور می‌تواند باشد. البته موضوع صادرات گاز ایران به عمان نیز می‌تواند موضوع مهم در ادامه روابط اقتصادی دو کشور باشد که هم قراردادهایی از گذشته در این حوزه میان دو کشور به امضا رسیده و هم علاوه بر تأمین نیاز عمانی‌ها، آن‌ها به یک آلترناتیو دیگر در برای خط دلفین قطر دست می‌یابند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه             

ارتباط ترور شهید صیادخدایی با مذاکرات هسته‌ای

«تریتا پارسی» از مدیران اندیشکده کوئینسی و فعال در شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)، در یادداشتی نوشت: «ترور شهید حسن صیادخدایی در تهران بی‌ارتباط با مذاکرات وین نیست». به نظر او ترورهای پیشین در زمانی رخ دادند که ایران و آمریکا در آستانه توافق بوده‌اند. او می‌نویسد که ترور دکتر فخری‌زاده نیز دو ماه قبل از استقرار بایدن در کاخ سفید رخ داد. پس مقصود از آن ترور نیز جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای بود. وی اشاره دارد که رژیم صهیونیستی اولین مظنون این ترور است. نویسنده اذعان دارد که اگر هدف از ترورها، کاهش سرعت برنامه هسته‌ای ایران بوده، موفقیتی کسب نکرده است؛ زیرا پس از هر ترور، ایران شتاب بیشتری به فعالیت‌های هسته‌ای داده است؛ اما احتمالاً هدف از ترور، جلوگیری از پیشرفت دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای است. به همین دلیل تیم دیپلماتیک اوباما در زمان برجام منتقد این ترورها بود. وی بیان می‌کند که هدف رژیم صهیونیستی از این ترور، جلوگیری از انعطاف تهران و واشنگتن در مسئله حذف سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکاست. به همین دلیل این بار به‌جای دانشمندان هسته‌ای، یک سرهنگ سپاه را هدف قرار دادند. ترور اخیر انگیزه و اراده ایران در پافشاری بر ضرورت حذف سپاه از فهرست مذکور را افزایش می‌دهد؛ زیرا حفظ سپاه در آن فهرست، به دشمنان ایران برای ارتکاب چنین جنایاتی، پشتوانه و مشروعیتی قانونی ایجاد می‌کند.

▼ اخبار

لاریجانی: خاتمی و موسوی انحراف داشتند

«محمدجواد لاریجانی» قائم‌مقام اسبق وزارت خارجه درباره تحلیل خود از دوم خرداد و جریان اصلاح‌طلبی در کشور گفته است: «جریان اصلاحات در ایران یک کژ راهه است». لاریجانی درباره چگونگی آغاز کژ راهه‌های سیاسی اظهار کرد: «یک مدلی وجود دارد که شروع آن انحراف در فکر است و به‌تدریج تبدیل به نفاق سیاسی و بعد به خروج علیه نظام مشروع منجر می‌شود». این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به انحراف فکری در جبهه اصلاحات، خاطرنشان کرد: «جریانی که گرایش سکولار داشت در دوم خرداد به یک قدرت سیاسی تبدیل شد. در نهاد این قدرت سیاسی، نفاق وجود داشت؛ چراکه با قانون اساسی که در آن ولایت‌فقیه و نظام و همه امورات بر اساس اسلام است، همخوانی نداشتند و مجبور بودند منافقانه عمل کنند و بگویند ما قانون اساسی را قبول داریم. زمانی که نفاق سیاسی پیش می‌رود، تبدیل به شورش‌ ازجمله در سال 78 و 88 و درنهایت منجر به براندازی می‌شود؛ لذا اینکه شما می‌بینید بخش زیادی از جبهه اصلاحات با براندازی مشکلی ندارد، همین است و این مسائل تاریخ سیاسی ایران است که باید درباره آن‌ها صحبت شود که دیگران دوباره در این کژ راهه قرار نگیرند». لاریجانی در ادامه افزود: «ممکن است شما فردی را خیلی دوست داشته باشید، اما به دلیل اینکه وی از مسیر حق انحراف پیدا کرده است، باید این دوستی را تمام کنید، این موضوع در مورد خود من هم صادق است. من با آقای خاتمی دوستی بسیار نزدیک و با مهندس موسوی هم رابطه کاری سنگین و زیادی داشتیم؛ اما انحراف موجب می‌شود علیرغم اینکه علاقه‌مند به این دوستی هستیم، آن را کنار بگذاریم».

قشری که بیشترین رزمنده، شهید، جانباز و آزاده دارد

«حجت‌الاسلام حاجی صادقی» نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران برای اولین بار آماری دقیق از شهدای روحانیت ارائه داد: «۳ هزار و ۸۹۰ شهید؛ ۳ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده. بیش‌ترین آمار شهدای روحانی مربوط به عملیات کربلای ۵ با ۵۶۷ شهید است و بیش‌ترین شهدای این قشر در منطقه عملیاتی شلمچه با ۹۳۵ شهید بوده است. استان تهران با حدود ۷۵۰ شهید روحانی و طلبه که ۳۰۰ شهید آن متعلق به تهران بزرگ است و نیز استان اصفهان با ۵۴۳ شهید روحانی نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشترین شهید روحانی را به خود اختصاص داده‌اند. قشر شریف روحانیت به لحاظ جمعیت، حدود ۶ برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم عرصه‌های پرافتخار ایثاری و جهادی کرده است».

فردوسی‌پور برای اجرای یک برنامه چند صد میلیون دستمزد می‌گرفت؟!

«جبلی» رئیس صداوسیما در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از دریافت دستمزدهای چند صدمیلیونی توسط برخی مجریان مطرح رسانه ملی صرفاً برای اجرای یک برنامه خبر داد و گفت: «میراث‌دار وضعیتی هستم که همه می‌خواهند من درستش کنم و با یک امضا همه‌چیز حل شود. ما باید قدر سرمایه‌های خود را بدانیم ولی مطالبه دوطرفه است و فقط بحث اراده ما نیست و او (فردوسی پور، مجری سابق تلویزیون) هم باید قوانین این بازی تیمی را بپذیرد. این مسئله فقط درباره آقای فردوسی پور نیست؛ اما اگر به شما بگویم یک چهره برای اجرای یک برنامه چند صد میلیون دستمزد می‌گیرد شما چه فکری نسبت به من می‌کنید که پول بیت‌المال را این‌گونه خرج می‌کنیم؟ حال اگر به این افراد بی‌توجهی کنیم، از صداوسیما می‌روند و بعد مردم خواستار حضور آن‌ها می‌شوند».

«جلالی» مبادله نمی‌َشود!

«مسعود ستایشی»، سخنگوی قوه قضاییه: «حکم شرعی و قانونی در خصوص «احمدرضا جلالی» صادر شده و پرونده در مرحله اجرای رأی است و اعلام می‌کنم مسئله مبادله وجود ندارد». جلالی جاسوس صهیونیستی بود که اطلاعات دانشمندان هسته‌ای ترور شده در کشورمان را به این رژیم داده بود. اخیراً خبرهایی از سوی برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر مبادله این خودفروخته وطنی با حمید نوری، معاون سابق قوه قضائیه مطرح شده بود. سعید خطیب زاده، ‌سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز پیش‌ازاین با رد هرگونه ارتباط میان این دو پرونده، گفته بود: «اگر ارتباطی هم هست، این طرف سوئدی است که می‌خواهد ارتباط را ایجاد کند».

اخبار کوتاه

آیت‌الله مکارم شیرازی: حادثه متروپل بیانگر بی‌مسئولیتی است/ مرجع تقلید شیعیان به حادثه دل‌خراش ریزش ساختمان تازه تأسیس متروپل در آبادان واکنش نشان داد و بر ریشه‌یابی علل فاجعه ریزش این ساختمان که موجب کشته و مجروح شدن عده‌ای شده است، تأکید کرد. وی افزود: «اینکه در ۴۰۰ سال قبل مسجد جامعی در اصفهان بنا شده که رنگ گنبد آن نیز تاکنون ثابت است، درحالی‌که یک بنای ده طبقه که هنوز مراحل ساختمانی آن تکمیل نشده، فرو می‌ریزد و عده‌ای کشته و مجروح می‌شود، بیانگر بی‌مسئولیتی و بی‌اخلاقی برخی‌هاست».

نقد تولیدات مرتبط با مهدویت در کشور/ معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با نقد عملکردها در کشور در خصوص نمادسازی و تولید محصولات هنری مرتبط با مهدویت، گفت: «مهدویت ریشه این نظام و کشور است. مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای خود بیان کرده‌اند که مهدویت یک نقطه وحدت میان جامعه تشیع و اهل سنت است. در حوزه نماد و محصولات مهدویت عملکرد خوبی نداشته‌ایم. متأسفانه بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی یک فیلم درجه‌یک از امام زمان(عج) نداریم.

هیچ؛ سهم شهید خدایی از مادیات دنیایی/ پدر همسر شهید خدایی، شهید ترور شده در خیابان مجاهدین تهران در مراسم تشییع این سردار سپاه، از سلوک شهید گفت و افزود: «اون پراید هم برای خودش نبود، برای اداره بود. ولله قسم می‌خورم یک‌بار هم بچه‌اش را با ماشین اداره نرسوند مدرسه. او خانه نداشت و مستأجر بود. هر وقت صحبت از شهادت می‌شد می‌گفت آماده‌ام».

قالیباف رئیس باقی ماند/ در جلسه علنی امروز مجلس، انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه در اجلاسیه سوم در دستور کار قرار گرفت و محمدباقر قالیباف توانست رأی اکثریت نمایندگان را برای تصدی یک‌ساله پست ریاست مجلس کسب کند.

کرونا چگونه در ایران مهار شد؟/ «عین‌اللهی»، وزیر بهداشت کشورمان در دیدار دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «بیش از دو هفته است که آمار مرگ‌ومیر روزانه بیماران کرونایی در کشور ما تک‌رقمی است. تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا و استکبار جهانی علیه ایران، مانع موفقیت‌های ایران در کنترل کرونا نشد؛ چراکه در ایران، مردم به یاری نظام سلامت شتافتند».

ظرفیت ورزشگاه آزادی برای «سلام فرمانده» پر شد/ در کمتر از ۷۲ ساعت از شروع ثبت‌نام برای حضور در اجتماع خانوادگی سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی، ظرفیت تکمیل شد و امکان ثبت‌نام جدید وجود ندارد. سامانه ثبت‌نام این اجتماع در حال حاضر بسته شده و در صورت ایجاد ظرفیت جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد. اجتماع خانوادگی سلام فرمانده قرار است فردا پنجم خردادماه ساعت ۱۷ در ورزشگاه آزادی برگزار شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات