صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۲۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۶ تیرماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) مراد من از این نیازهای مربوط به آینده، نیازهایی است که اگر شما امروز به فکر نیفتید و برایش کاری انجام ندهید، فردا درخواهید ماند؛ یعنی فردا گیر می‌کنید؛ اگر امروز به فکرش نباشید، فردا مشکل برای شما درست می‌شود. مسئله فرزندآوری و تکثیر نسل که من این‌همه روی آن تأکید می‌کنم، از این قبیل است. (28/11/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

اقتدار و دیپلماسی التماسی!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با وزیر خارجه کشورمان و همچنین با انتشار توئیت‌هایی در پایان سفرش به تهران، آن را موفقیت‌آمیز دانست و از اینکه پس از وقفه‌ای چندماهه مذاکرات از بن‌بست خارج و به ریل خود بازمی‌گردد، ابراز خوشوقتی نمود؛ اما سؤال مهمی که مطرح است، راز تغییر رفتار غربی‌ها در دو بازه قبل و بعد از این سفر است. چرا مقامات آمریکایی و اروپایی و حتی شخص بورل که با کشیدن خط‌ونشان‌های تهدیدآمیز و صدور قطعنامه به دنبال اخذ امتیازات بیشتر بودند، امروز به‌نوعی دیپلماسی التماسی متوسل شده‌اند؟

نکات تحلیلی: 1- در یک کلمه، راز این تغییر رفتار در ایستادگی و اقتدار ایران اسلامی و ضعف آمریکا در شرایط کنونی نهفته است. غربی‌ها با مبنای تحلیلی غلط و البته سخت‌گیرانه می‌خواستند با بالا آوردن شمشیر داموکلس صدور قطعنامه از سوی آژانس هسته‌ای و ارسال سیگنال‌هایی همچون نمایش قدرت در قضیه توقیف نفت‌کش ایرانی در آب‌های یونان و پاره‌ای خرابکاری‌های امنیتی و دامن زدن به موج نارضایتی‌‌های داخلی حاصل از اجرای اصلاحات اقتصادی در کشور، تهران را وادار به پذیرش مذاکره با شروط مطلوب آمریکایی نمایند. 2- اما در این طرف مذاکره، ایران دست حریف مافیایی خود را خواند و توانست با گسستن تاروپود بافته‌های جنگ ترکیبی آن نشان دهد آمریکا آنچه می‌نماید نیست و بسیاری از مؤلفه‌های ابرقدرتی و فیصله‌بخشی به تحولات منطقه‌ای و جهانی را از دست داده است و این در حالی است که در ایران امروز، دولتی مردمی و انقلابی بر سر کار آمده است که ایستادن در مقابل آمریکا و یافتن و ساختن راه‌کارهای ملی و منطقه‌ای برای خنثی‌سازی فشارهای جبهه استکباری را اصل اول سیاست خارجی خود می‌داند و بدون کمترین ترسی و با هوشمندی، شروع به ترکاندن بالن‌های پر از باد پندار غربی‌ها و جریان سیاسی پیرو آن‌ها در داخل کرده است. این‌که بلافاصله به‌جای یک کشتی، دو تا توقیف می‌شود، روند خرابکاری‌های واقعی و سایبری با عملیات مقابله‌ای هوشمندانه متوقف می‌شود، پاسخ‌های متناسب هسته‌ای به قطعنامه شورای حکام، صورت‌بندی و بر تحقق دو شرط اساسی «لغو تمامی تحریم‌ها» و «تضمین انتفاع اقتصادی ملت ایران» برای احیا و تداوم مذاکره اصرار می‌شود، تصویری از ثبات قدم و اقتدار به‌طرف غربی بود که نتیجه داد.

نکته راهبردی: سربازی شجاعانه و هوشمندانه دولت در تحقق دیپلماسی «عزت، حکمت و مصلحت» در زمانه فترت آمریکا و اروپا، نشان داد اگر انقلابی حرکت کنیم، مقاومت و اقتدار جواب می‌دهد؛ چراکه به اعتراف بورل در همین سفر، «هیچ‌کس بدون ایران نمی‌تواند درباره ترتیبات منطقه تصمیم بگیرد».

(نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                    

اهداف الکاظمی از سفر به ایران و عربستان

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر موقت عراق عصر دیروز (یکشنبه) پس از پایان سفر از عربستان، در صدر هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران آمد. وی در طول دوران نخست‌وزیری خود سفرهای متعددی به تهران و ریاض داشته است و عراق طی چند وقت اخیر نقش میانجی در روابط ایران و عربستان نیز داشته و محور گفت‌وگوهای دو کشور بوده است. با این پیش‌زمینه، تحلیل‌های مختلفی در رابطه با دور جدید سفر الکاظمی به ریاض و تهران صورت می‌گیرد و رسانه‌های مختلف منطقه در رابطه با این سفر و محورهای مطروحه آن گزاره‌های مختلفی مطرح می‌کنند.

گزاره‌های خبری: 1- خبرگزاری بغداد الیوم می‌آورد: «الکاظمی در سفر به تهران، موضع عراق در خصوص شرکت در کنفرانس ریاض و جلسه‌اش با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در این کنفرانس را تشریح و توجیه خواهد کرد». 2- شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد: «سفر الکاظمی به ایران و عربستان با برنامه و هدف مشخصی و در راستای ازسرگیری روابط دو طرف صورت می‌گیرد و در این سفر به بعد داخلی عراق پرداخته نخواهد شد».

گزاره‌های تحلیلی: در سفر دوره‌ای الکاظمی و تیم همراه به ایران و عربستان، اهداف متعددی پیگیری می‌شود که به مهم‌ترین آن عبارت‌اند از: 1- تسهیل در روابط تهران- ریاض: عراق به دنبال آن است که روند میانجی‌گری خود را به مرحله آخر برساند و دو کشور به‌صورت مستقیم با یکدیگر دیدار کنند. تحقق این هدف به لحاظ دیپلماتیک، امتیاز بزرگی برای عراق میانجی محسوب می‌شود. 2- تشکیل دولت در عراق: با توجه به انصراف جریان صدر از پارلمان، احتمال تشکیل کتله اکبر (ائتلاف بزرگ) توسط چارچوب هماهنگی شیعی عراق بالا است و درعین‌حال احتمال انتخاب فردی غیر از الکاظمی برای نخست‌وزیری آینده عراق نیز بالاست. با این توصیف، این تحلیل نیز مطرح است که الکاظمی در این سفر به دنبال جلب حمایت و همراهی ایران و عربستان برای انتخاب مجدد به‌عنوان نخست‎وزیر در عراق نیز باشد. 3- اطمینان دادن به عدم شرکت در ائتلاف‌های احتمالی منطقه همچون ائتلاف منطقه‌ای که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تشکیل آن با محوریت برخی کشورهای عربی هستند نیز ازجمله اهداف سفر الکاظمی به تهران است. 4- باوجود قول‌های اجرایی نشده سابق دولت الکاظمی همچون پرداخت به‌موقع بدهی‌های انرژی به ایران و برداشتن ویزای سفر زمینی زائران ایرانی به عراق، به نظر می‌رسد بررسی و تصمیم‌گیری مجدد بر سر این موضوعات نیز در دیدارهای الکاظمی با مسئولان کشورمان مطرح و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                                    

ناتوی درماندگان!

یک خبرگزاری روسی در یادداشتی نوشت؛ زمزمه‌ها درباره تشکیل «ناتوی خاورمیانه» در حالی شروع شده که چنین اتحادی فاقد هدف یا حتی دشمن مشترک است. خبرگزاری «اسپوتنیک» در یادداشتی به قلم «ایکاترینا بلینووا» نوشت، با شنیده شدن زمزمه‌های تشکیل یک ائتلاف نظامی در غرب آسیا، این سؤال مطرح است که چه هدف یا دشمن مشترکی این کشورها را گرد هم خواهد آورد. کشورهای عضو ناتوی عربی در جنگ سوریه، یمن و عراق متحد عمل کردند و هیچ موفقیتی نداشتند. اکنون ادعای مقابله با ایران را دارند، ایده‌ای که نه‌تنها آن‌ها را موفق نمی‌کند، بلکه بیشتر سردرگم می‌شوند.

▼ اخبار

ماله‌کشی زیبای یک فیلسوف بر باطن کثیف غرب!

آیت‌الله مصطفی محقق داماد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی در بخشی از یک مصاحبه پیرامون فلسفه اسلامی و فلسفه غربی گفته است: «به عقیده من فلسفه اسلامی از یک جهت جلوتر از فلسفه غرب و از یک جهت عقب‌تر از آن است. از بعد متافیزیک جلوتر است ولی از بعد فلسفه دنیایی به این معنا که سر سفره زندگی امروزه ما باشد، عقب‌تر از فلسفه غرب است». او سپس در پاسخ به این سؤال که «پس اینکه فلسفه غرب با سنت‌های مختلف گفت‌وگو دارد اما فلسفه اسلامی ندارد به همین علت است؟»، تصریح می‌کند: «بله؛ زیرا فلسفه اسلامی بیشتر تمرکزش روی بعد متافیزیک است و متافیزیک روی شام و ناهار امروز بشر ترجمه نمی‌شود؛ اما فلسفه غرب این‌گونه نیست». اگر بپذیریم حکمرانی در غرب موفق بوده است، ایشان به این سؤال پاسخ دهند که فساد سیستماتیک، خونریزی، استثمار و گرسنگی، حقوق بشر، مسئله حمایت از خونریزی‌های رژیم صهیونیستی، اشغال کشورها نیز حاصل این فلسفه است که ادعای حل مشکل شام و ناهار را دارد؛ اما به استثمار سایر کشورها افتخار می‌کند؟ این استاد دانشگاه پیش‌ازاین نیز با نادیده گرفتن مصائب عدیده جهان غرب و روحیه گذشته و حال دولتمردان غربی در زیاده‌خواهی و برتری‌طلبی نژادی و نقش آشکار آنان در کشتار مظلومین عالم از یمن و افغانستان گرفته تا سوریه و عراق و ...، در اظهارات دیگری گفته بود که امروز پرچم‌دار صلح، آشتی و دوستی، مسیحیت است!

حامیان اوکراین چه شدند؟!

این روزها طولانی شدن جنگ در اوکراین و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد اروپا و حتی آمریکا موجب شده است که کشورهای غربی یکی پس از دیگری به شکست خود در این جنگ اعتراف کنند. جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که پیش‌ازاین همواره نسبت به خطر خستگی ناشی از طولانی شدن جنگ در اوکراین هشدار می‌داد، به‌تازگی در اظهاراتی، به شکست احتمالی این جنگ اعتراف کرد و با دادن امید واهی به هم‌پیمانان غربی گفت: «بسیار مهم است که نشان دهیم برای مدت طولانی با آن‌ها (اوکراینی‌ها) هستیم». امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز ۲۵ خرداد و یک روز پیش از سفر خود به کی‌یف، همراه با صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر ایتالیا، گفته بود که اوکراین باید درباره موضوعاتی با روسیه مذاکره کند تا جنگ پایان یابد. رئیس‌جمهوری آمریکا هم ۱۳ خردادماه در پاسخ به این سؤال که آیا اوکراین برای دستیابی به صلح و پایان دادن به حملات روسیه نیاز به واگذاری بخشی از خاک خود دارد یا خیر؟ تأکید کرد، تصمیم‌گیری در مورد واگذاری بخشی از خاک اوکراین به روسیه، به کی‌یف بستگی دارد. آمریکا و اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حوادث اوکراین نمی‌تواند بدون عواقب برای بازار انرژی آن‌ها- با توجه به نزدیک شدن غرب به فصل سرما تا چند ماه آینده- باشد. جو بایدن اخیراً اعتراف کرده، تحریم‌های ضد روسیه به آمریکا هم آسیب می‌زند.

ماهواره‌بر ایرانی که صدای آمریکا را درآورد

دومین پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح به‌منظور دست‌یابی به اهداف تحقیقاتی از پیش تعیین‌شده، انجام شد. سید احمد حسینی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درباره این خبر گفت: «این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ازنظر ویژگی‌های فنی، قابل‌رقابت با ماهواره‌برهای روز دنیا است که دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است». وی بابیان اینکه پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح با هدف زیرمداری انجام گرفته است، تصریح کرد: «به حول قوه الهی مرحله سوم توسعه این ماهواره‌برِ ترکیبی با بهره‌گیری از اطلاعات حاصل از این پرتاب آغاز گردیده است». گفتنی است ماهواره‌بر ذوالجناح در بهمن‌ماه سال 99 برای نخستین بار با هدف دستیابی به فن‌آوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور مورد تست و ارزیابی قرار گرفت. سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح مدعی شد که این اقدام «غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده» است. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که متعهد به استفاده از تحریم‌ها و سایر اقدامات برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه موشکی ایران است.

اخبار کوتاه

رژیمی جعلی که از درون می‌پوسد!/ «نفتالی بنت» که چند روز بعد از یک‌سالگی کابینه‌اش مجبور به اعلام فروپاشی ائتلافش شد، پرده از نگرانی‌‌ها برای آینده رژیم صهیونیستی برداشت و گفت: «بزرگ‌ترین دغدغه و نگرانی من آن است که ما اسرائیل را از دست بدهیم، ما در چنین خطری قرار داریم». به گفته بنت، جامعه اسرائیل در یک نگرانی حیاتی قرار دارد، چیزی که واقعاً شبیه به جنگ است. شبکه 11 تلویزیون اسرائیل (کان) در گزارشی از این مصاحبه که در وبگاهش منتشر شد، می‌آورد، بزرگ‌ترین نگرانی بنت در این گفتگو، جنگ داخلی است که منجر به فروپاشی کامل رژیم صهیونیستی می‌شود.

بازار ارز؛ عرضه بر تقاضا پیشی گرفت/ رئیس کانون صرافان با بیان اینکه روند کاهشی نرخ دلار همچنان ادامه دارد، افزود: «در گذشته همیشه بازار آزاد تعیین‌کننده قیمت دلار بود؛ اما اکنون بازار رسمی صرافی‌ها تعیین‌کننده شده و نرخ‌های بازار آزاد به سمت نرخ‌های بازار رسمی صرافی‌ها هدایت می‌شود. صادرکنندگان کم‌کم از بازار رسمی ارز استقبال می‌کنند و برای فروش ارز حاصل از صادرات خود اقدام می‌کنند و چون روند رو به کاهش است، تعداد عرضه‌کنندگان بیشتر از خریداران دلار است».

توطئه ترکیه برای تخریب جایگاه گروه‌های مقاومت در عراق/ «علی الفتلاوی» عضو ائتلاف پارلمانی الفتح عراق شامگاه دیروز یکشنبه از نقش منفی مزدوران وابسته به ترکیه علیه گروه‌های مقاومت انتقاد کرد. الفتلاوی به پایگاه خبری المعلومه گفت: «گروه‌های مقاومت، خون‌های پاکی برای عراق دادند. مزدوران ترکیه به گروه‌های مقاومت اتهام می‌زنند که میادین نفتی استان سلیمانیه را بمباران کرده‌اند، تا از این طریق، وضعیت را بر هم بزنند». این مسئول الفتح با تأکید بر اینکه گروه‌های مقاومت نمی‌خواهند باعث قطعی روابط منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق شوند، خاطرنشان کرد، روشن شده است که آمریکا، داعش و ترکیه، دشمنان ملت عراق هستند».

بسته‌بندی؛ مشکل بزرگ چهارمین کشور تولیدکننده عسل/ کشور ایران با دارا بودن 98 هزار زنبورستان و 110 میلیون و 600 هزار کلونی، رتبه چهارم تعداد کلونی و تولید عسل جهان را در اختیار دارد؛ اما بسته‌بندی‌ فله‌ای باعث شده تا سود سرشار تولید عسل ایرانی را کشورهای همسایه ازجمله ترکیه به جیب بزنند؛ همچون زعفران که به دلیل نبود بسته‌بندی‌های متنوع داخلی، سود و برند آن را اسپانیا ربوده است.

تخلف 555 میلیاردی در ‌اصفهان/ نیرو‌های سازمان اطلاعات سپاه و بازرسان جهاد کشاورزی ۵۰ هزار تن گندم دولتی احتکار شده را در یکی از کارخانه‌های تولید آرد حومه اصفهان کشف و ضبط کردند. صاحب این کارخانه مدعی شده گندم‌ها را از بازار آزاد تهیه کرده، اما هیچ سندی در این زمینه ارائه نداده است. میزان تخلف در این پرونده ۵۵۵ میلیارد تومان اعلام شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات