صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۲۳۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 22 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هم آحاد مردم بدانند، هم شما جوان‌ها بدانید؛ اینها با برنامه وارد میدان شده‌اند. برنامه هم این است که بلکه بتوانند ملت ایران را با خودشان همراه کنند، کاری کنند که ملت ایران عقیده‌اش بشود عقیده‌ سران انگلیس و آمریکا و امثال اینها؛ نقشه این است، مقصود این است. البته ملت ایران زد توی دهن‌شان؛ بعد از این هم توی دهن‌شان خواهد زد.»(1401/8/11)
 
▼ حرف روز
نکته‌ قابل تأمل در تکرار آشوب‌ها در ایران
در فتنه اخیر تقسیم کار تیم‌های رسانه‌ای با گروهک‌های عملیاتی در جبهه نفاق و عناد بر این اساس بود که در مرحله‌ اول با به کارگیری ظرفیت رسانه‌ای تحت حمایت همه‌جانبه‌ مثلث عبری، عربی و غربی، مردم را به بهانه اعتراض به وجود برخی مشکلات (زخم‌های اقتصادی، فرهنگی و...) وارد خیابان‌ها ‌کنند، در مرحله بعد با استفاده از ظرفیت برخی چهره‌های خودباخته و منفعت‌طلب (با مشوق‌هایی چون فروش اکانت، دریافت آسان گرین‌کارت و...) موج اعتراضات را از نیازهای واقعی به سمت شعارهای سیاسی و ضدیت با نظام برده و طبقه‌ حسی‌ـ هیحانی جوان و نوجوان را وارد گود نمایند، در مرحله سوم؛ با تزریق تیم‌های عملیاتی و گروهک‌های آموزش دیده و مزدورصفت به تخریب اموال و کشتار مردم و نیروهای امنیتی دست زدند تا اینکه هم جامعه را نسبت به نظام بدبین نمایند و هم قدرت دفاع را از نیروهای بی‌دفاع و مظلوم امنیتی بگیرند و در مرحله آخر، برخی افراد و جریانات روشنفکرمآب و تجدیدنظرطلب(تجزیه‌خواه) در کنار برخی چهره‌های مشهور اما در حقیقت منفور، شروع به دفاع از قاتلان، محاربان و معاندانی بکنند که دست به سلاح گرم و سرد برده و مصداق اتم محاربه و افساد فی‌الارض و ایجاد فتنه است، طبق مبانی قرآنی و عقلانی همانا فتنه بدتر از قتل است؛ چرا که قتل کشتن یک نفر اما فتنه و ناامنی بستر مرگ بی‌گناهان زیادی را فراهم خواهد کرد.
نکته قابل توجه اینکه آشوبگرانی که به اعتراف اربابان‌شان مسلح شده بودند، در مقام کشتن مأموران امنیتی اعلام می‌کنند که در جنگ با نظام‌اند و کشتن در جنگ طبیعی است، اما وقتی دستگیر می‌شوند و مجازات یا در معارضه با حاکمیت مستقر کشته می‌شوند، همین قاتلان می‌شوند معترضانی که بی‌گناه کشته می‌شوند!
نتیجه اینکه برخورد قاطع و به دور از مماشات و ملاحظات و البته مبتنی بر قانون با بانیان فتنه‌ ناامنی و آشوبزای اخیر تدبیری معقول، واقع‌بینانه و مبتنی بر حکمت بازدارندگی است در جهت بستن درب اغتشاش تخریب و کشته‌سازی، چرا که تنها چیزی که در آن درک نمی‌شود؛ مردم و مشکلات مردم است. هر چند تدبیر عاجل برای ایجاد فضا و فرصت مناسب و قانونی برای بیان اعتراضات معقول نیز از ضرورت‌های اصلاح در امور و پاسخگو کردن مسئولان است که باید هر چه زودتر اما جامع و مانع بدان پرداخت و در فراهم‌سازی زمینه‌های این چرخه‌ درست مطالبات و شفاف‌سازی تلاش نمود.
(جواد خسروی)
 
▼ گزارش روز
چرا این همه تناقض
در روزهای گذشته برخی جریان‌ها و افراد سیاسی داخل اتهامات بی‌اساس مندرج در بیانیه پایانی اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس با حضور مقام چینی را بهانه‌ای برای حمله به سیاست‌ها و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اند.
گزاره‌های خبری: 1ـ عباس عبدی، «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» در یادداشتی با عنوان «خدمت بزرگ چین» نوشت: دولت چین به دولتمردان کنونی ایران یاد داد که منافع ملی یعنی چه؟ و این خدمت بزرگی است، البته اگر این درس را گرفته باشند. این آغاز ماجرا است و مرحله‌ای برای دوشیدن بیشتر ما و منطقه. باید نگران خدمت و درس دادن کشورهای دیگر از جمله روسیه شد.
2ـ عطاءالله مهاجرانی «فعال سیاسی و وزیر ارشاد دولت اصلاحات» در توئیتی در واکنش به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج‌فارس نوشت: «ما نباید گمان کنیم که در روابط سیاسى و اقتصادى تعهد اخلاقى و جوانمردى وجود دارد. روسیه هم همین است. در دوران جنگ حتى سوریه و لیبى هم همین بود! این درس مهم را از چین آموختیم! اخلاق و فتوت و ادبیات جایى در روابط سیاسى و منافع مالى کشورها ندارد. هیچ تفاوتى هم بین شرق و غرب، آمریکا و اروپا و چین وروسیه نیست!
نکات تحلیلی: 1ـ در عرصه سیاست خارجه جمهوری اسلامی بر سه اصل (عزت، حکمت و مصلحت) پایبند است، دولت چین به علت اشتباهی که صورت داد، با پاسخ قاطع وزیر خارجه کشور ما روبه‌رو شد، جمهوری اسلامی در ضرورت احترام به تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف ندارد و از سوی دیگر ما بر رویکرد ارتباط متوازن با همه اضلاع سیاست خارجی یعنی همسایگان، شرق و غرب تأکید داریم و چین تنها گزینه ایران اسلامی نمی‌باشد. 2ـ در سال‌های اخیر جریان غربگرای داخلی بیش از آنکه در فکر ارائه تحلیل و راهکار باشد، در صدد بهره‌برداری سیاسی از حوادث و موضوعات است. زمانی که جمهوری اسلامی ایران به چین نزدیک می‌شود، سفر دیپلماتیک صورت می‌گیرد یا «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین» مطرح می‌شود، موضوع فروش جزایر ایران و حضور نیروهای نظامی چین در کشور را مطرح و با هر روش ممکن نزدیکی ایران به چین را یک خطر بزرگ معرفی می‌کنند، اما زمانی که کشور چین با عربستان سعودی وارد معامله و روابط سیاسی می‌شود، آن را نشانه پیشرفت و توسعه معرفی می‌کنند. 3ـ دیدار رئیس‌جمهور چین از عربستان را باید ذیل تقابل چین و آمریکا توضیح و تفسیر کرد. زیرا زمان خیزش آرام تمام شده و چین وارد حوزه امنیتی و سیاسی آمریکا شده است. اینکه دولت‌های عربی به دنبال شریک جدید امنیتی و سیاسی هستند و به جز آمریکا، از چین هم طلب امنیت می‌کنند یک تغییر جدی در روابط بین‌الملل است که عواقب جدی از جانب آمریکا خواهد داشت. این مسئله باید باعث نگرانی آمریکا شود نه ایران.
نکته پایانی؛ ما در برخورد با بیانیه اخیر که به بخشی از جزایر سه‌گانه پرداخته بود، حیث اعلام مواضع و اعمالی یعنی فراخواندن سفیر چین اقدام مناسب صریح و سریعی را انجام دادیم و این کار دستگاه دیپلماسی درخور تحسین است ولی سؤالی که پدید می‌آید این است که برای عدم تکرار این موارد چه باید کرد؟ مخالفت‌های دولت‌ها، جریانات سیاسی اصلاحات و هوچی‌گری‌های ضد انقلاب خارجی در خصوص توسعه روابط ایران و چین باعث شده است که تا به امروز قراردادهای کلان اقتصادی میان دو کشور امضاء نشود، جمهوری اسلامی باید از کار‎ت‌های خود در برابر چین (ابتکار کمربند جاده، برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین، انرژی و...) بهتر استفاده کند.  
(فرهاد کوچک‌زاده)
 
▼ اخبار 
1ـ بزرگترین تقابل جام جهانی
محمد سلماوی نویسنده و ادیب مصری در نشریه رأی‌الیوم نوشت: «اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم یکی از مهم‌ترین تقابل‌های جام جهانی قطر؛ تقابلی بود که در برنامه بازی‌ها ذکر نشده بود و این تقابل میان افکار عمومی جهان عرب و نمایندگان رسانه‌ای رژیم اشغالگر رخ داد.» سلماوی افزود: پس از امضای توافق‌های عادی‌سازی روابط میان برخی از حکومت‌های عربی با اسرائیل، جام جهانی قطر نخستین آزمون در سطح مردمی برای اثبات این موضوع بود که ملت‌های عرب موضع قاطعانه‌ای در قبال مسئله نخست اعراب، یعنی مسئله فلسطین دارند و تحت هیچ شرایطی، تحت تأثیر کمپین تبلیغاتی گمراه‌کننده‌ به راه افتاده، همزمان با امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط قرار نخواهند گرفت و این مسئله با هویت ملی عرب‌ها از عراق گرفته تا مراکش عجین شده است. این نویسنده مصری معتقد است: همانطور که همه اعراب پس از پیروزی تیم ملی مراکش در مسابقات از این تیم حمایت کردند، شاهد این مسئله نیز بودیم که پشت فلسطین ایستاده‌اند و از آن در زمینه مقابله با عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی حمایت می‌کنند.
 
2ـ معارض سعودی: ایران ستون جهان اسلام است
وسام الرمال الشمری، عضو مؤسس شورای فدرال عربستان و معارض سعودی می‌گوید: با پایان یافتن دوره تک‌قطبی آمریکا و سلطه آن بر جهان، چین و روسیه نیز به عنوان قطب‌های جدید قدرت ظهور کرده‌اند‌. آنچه امروز شاهد آن هستیم، رقابت و نزاع این سه قطب در نقاط مختلف مانند: اوکراین، خاورمیانه و آفریقاست. این نزاع پایان نخواهد یافت مگر آنکه هر سه طرف پای میز مذاکره نشسته و در مورد تقسیم کیک جهان با یکدیگر تفاهم کنند. در دوره ما، از نظر من به عنوان یک تحلیلگر استراتژیست و معارض سعودی، ایران و ترکیه چه با نظام‌های حاکم در یکدیگر موافق باشند یا مخالف، ستون‌های جهان اسلام باقی خواهند ماند، اما عربستان را نمی‌توان قدرت به حساب آورد و بلکه سقوط رژیم سعودی باعث بهبودی جهان اسلام و مقدسات آن خواهد شد. الشمری می‌گوید: «سفر رئیس‌جمهوری چین به عربستان به طور قطع یک شکست برای آمریکاست. واشنگتن دیگر به نفت نیاز ندارد اما چین برای آن ولع دارد.»
 
3ـ براندازی به صرف شامپاین
به ‌تازگی یک ایونت هنری از سوی بنیاد برومند در نیویورک برگزار شد که طبق پوستر برنامه ورودی آن ۸۰ دلار بود؛ در این مراسم که با عنوان (baraye azadi برای آزادی) برگزار شد، رقص، سرو غذا و نمایش آثار هنری برقرار بود و به بهانه مبارزه سیاسی یک پارتی برگزار کرده بودند! عائدی این اغتشاشات و گرفتار شدن جوانان فریب‌‌خورده برای اپوزیسیون سفرهای خارجی و دیدار با مقامات کشورها بود و حالا نیز با برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری پول به جیب زدند. این رویه البته از دیرباز درباره ضد انقلاب مرسوم بوده؛ سران احزاب تجزیه‌طلب همچون کومله و دموکرات خود در کشورهای اروپایی با بودجه‌هایی که برای مبارزه با جمهوری اسلامی می‌گیرند زندگی مرفهی دارند اما جوانان را در مناطق مرزی به مبارزه مسلحانه علیه جمهوری اسلامی تهییج می‌کنند.
 
4ـ شیوه مقابله با دشمن را می‌دانیم
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه گفت: «امروز سپاه شیوه مقابله با دشمن در تمامی عرصه‌ها را می‌داند. در مقطع کنونی تمام دشمنان ما به میدان آمده‌اند تا انقلاب اسلامی را شکست دهند، اما به رغم برخورداری از تمامی ابزار‌ها برابر ما هیچ کاری نمی‌توانند کنند و راه‌ها در زمین، هوا و دریا بر آنها بسته است و با علم به این موضوع به فضای مجازی و ذهن و باور‌ها هجوم آورده است، در این عرصه نیز باید با دشمن‌شناسی، آگاهی‌بخشی و شناخت تاکتیک‌های عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن توطئه‌ها را ناکام گذاریم. دارایی ما برای مقابله با دشمنان مردم هستند و سپاه همواره خادم و خدمتگزار مردم به عنوان سرمایه‌های اصلی انقلاب اسلامی است.»
 
▼ اخبار کوتاه
آمار طائب از حذف ارز ترجیحی/ رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: «سال گذشته 4/5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد، چون با ارز ۴۲۰۰ تومانی، گندم را ۴۵۰۰ از کشاورز می‌خریدند، کشاورز کشت گندم نمی‌کرد. این دولت قیمت خرید گندم را به ۱۲۵۰۰ افزایش یافت نتیجه این شد که امسال به جای 4/5 تن، 7/5 تن گندم از کشاورز خریداری شد و ۳ میلیون تن وابستگی کمتر شد. دولت شبکه گندم و آرد را اصلاح کرد، مردم سختی کشیدند اما نتوانستیم تبیین درست بکنیم. در ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد بود. دولت این فساد را از بین برد.»
 
صادرات فرش ماشینی ترکیه ۶۸ برابر ایران/ در حالی که تولیدکنندگان ایرانی از جمله مشهورترین تولیدکنندگان فرش ماشینی در دنیا هستند، اما کل صادرات فرش ماشینی کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ میلیون دلار و در ۷ ماهه امسال نیز 26/5 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که صادرات فرش ماشینی ترکیه از 1/9 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به 2/7 میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ و به ۲/۲ میلیارد دلار نیز تا ۱۰ ماهه ۲۰۲۲ رسیده است. به عبارتی، صادرات فرش ماشینی ترکیه طی سال گذشته حدود ۶۸ برابر صادرات این محصول در کشورمان بوده است.
 
ایران دست برتر منطقه/ دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «نیروی دریایی سپاه امروز به سطحی از آمادگی معنوی، اعتقادی، رزمی و توسعه تجهیزات و امکانات رسیده ‌که برای انجام هر مأموریتی آمادگی کامل دارد. دیگر هیچ قدرتی نمی‌تواند دست برتری خویش را بر ملت عزیز ما دیکته کند و به آن زور بگوید و آمریکایی‌ها تا زمانی که خوی استکباری و ظالمی داشته باشند، از سوی سربازان دریادل ولایت سیلی خواهند خورد.»
 
آماری از اعتصاب فیک براندازها/ سازمان راهداری اعلام کرد طی روزهای ۱۲ تا ۱۹ آذرماه امسال ۷۷۹ هزار فقره بارنامه برای کامیون‌داران صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4/4 درصد افزایش یافته است. این در حالیست که در این بازه زمانی رسانه‌های معاند در گزارش‌های متعدد از اعتصاب کامیون‌داران خبر داده بودند!
 
خبری که در بی‌بی‌سی نمی‌بینید/ روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: بریتانیا غرق در اعتصابات و افول اقتصادی است. از معلمان گرفته تا پرستاران، از آتش‌نشان‌ها گرفته تا کارکنان پست و از کارکنان مرزی گرفته تا پزشکان عمومی و رانندگان آمبولانس، اعتصاب کرده اند، یا تهدید کردن که به زودی اعتصاب می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات